Finanční balík

25.09.2009
Euroskop

Komise 23. září 2009 prezentovala dlouho očekávané návrhy na posílení dohledu nad evropským finančním sektorem (tzv. finanční balík).

Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on Community macro prudential oversight of the financial system and establishing a European Systemic Risk Board (COM(2009)499)

Proposal for a Council Decision entrusting the European Central Bank with specific tasks concerning the functioning of the European Systemic Risk Board (COM(2009)500)

Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council establishing a European Banking Authority (COM(2009)501)

Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council establishing a European Insurance and Occupational Pensions Authority (COM(2009)502)

Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council establishing a European Securities and Markets Authority (COM(2009)503)

1. Legislativní pozadí

Návrhy mají meritorní původ ve zprávě bývalého generálního ředitele MMF Jacquese se Larosièra uveřejněné 25. února 2009. Jejím cílem bylo definovat na základě zkušeností s finanční krizí roku 2008 novou institucionální architekturu působící – s ohledem na fungování finančních trhů – na vyšší než národní (evropské) úrovni.

Členské státy s obsahem Larosièrovy zprávy vyslovily souhlas na zasedání Evropské rady v červnu 2009.

2. Klíčové obsahové body legislativních návrhů

Po schválení předložených návrhů Radou a Evropským parlamentem by měly pod hlavičkou EU vzniknout dva nové orgány: Evropský výbor pro systémová rizika (ESRB) a Evropský systém orgánů finančního dohledu (ESFS). První z nich by se měl věnovat „obezřetnostnímu dohledu na makroúrovni, druhý by měl činit totéž na mikroúrovni.

Zatímco ESRB by měl mít pouze pravomoc podávat doporučení, ESFS by měl obsáhnout tři stávající poradní výbory pro finanční služby (Evropský výbor orgánů bankovního dohledu; Committee of European Banking Supervisors; CEBS; Evropský výbor orgánů dozoru nad pojišťovnictvím a zaměstnaneckým penzijním pojištěním; Committee of European Insurance and Occupational Pensions Committee; CEIOPS a Evropský výbor regulátorů trhů s cennými papíry; Committee of European Securities Regulators; CESR) a po jejich přejmenování (na Evropský orgán pro bankovnictví; European Banking Authority; EBA; Evropský orgán pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění; European Insurance and Occupational Pensions Authority; EIOPA a Evropský orgán pro cenné papíry a trhy; European Securities and Markets Authority; ESMA) získat některé výkonné pravomoci: připravovat návrhy „technických norem, řešit potenciální spory mezi národními orgány dohledu, zajišťovat shodné uplatňování příslušné legislativy ve všech členských státech EU nebo přímo (skrze ESMA) dohlížet na ratingové agentury.

ESRB by měl angažovat mj. zástupce Evropské centrální banky (ECB), národních centrálních bank, EBA, EIOPA, ESMA a národních orgánů dohledu (celkem přes 60 institucí) a potenciálně by se mohl stát součástí plánované celosvětové „obezřetnostní architektury. Využívat by měl zázemí poskytovaného ECB, předsedat by mu po dobu pěti let měl (s možností znovuzvolení) jeden z členů ESRB.

Komise odhaduje roční náklady na provoz ESFS v prvních třech letech provozu na 37 mil. €, poté na 68 mil. €. Dělit by se měly v poměru 3:2 v neprospěch členských států. Pokud jde o ESRB, měla by většinu nákladů pokrývat ECB a její sekretariát.

Z hlediska rozhodování je jasno zejména o ESFS: o provozních záležitostech by měl rozhodovat kvalifikovanou většinou, při rozhodování o meritorních opatřeních by měl mít každý člen jeden hlas.

3. Stav legislativního procesu

Bezprostředně po prezentaci návrhů se objevily pochybnosti, zda nové orgány budou schopny dostát svých cílů, i obavy, zda nová architektura naopak nebude finanční sektor v EU svazovat (v porovnání se zbytkem světa) příliš, např. častým uplatňováním svých rozhodnutí přímo vůči konkrétním finančním institucím. Týká se to především ESFS. Otázkou je také role ECB v ESRB, resp. postavení států, jež nepoužívají měnu euro. Své pochybnosti údajně vyjádřila Česká republika, ale i Slovensko, Velká Británie či konzervativci v Evropském parlamentu. Podporu návrhům naopak vyjadřují socialisté.

4. Očekávaný vývoj

O podobě finální legislativy budou spolurozhodovat Evropský parlament a Rada. V případě ESRB by mělo být v Radě dosaženo jednomyslnosti, pokud jde ESFS, předpokládá se hlasování kvalifikovanou většinou.

Komise počítá s tím, že přijetí jejích návrhů by nemělo být problematické, a EP i Radě proto doporučila, aby ji schválily do konce roku 2009 (aby ESRB i ESFS mohly začít fungovat od roku 2010).

Revize nové legislativy by měla být zahájena do tří let od jejího schválení.

Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on Community macro prudential oversight of the financial system and establishing a European Systemic Risk Board (COM(2009)499)

Připojené dokumenty: SEK(2009)1234, SEK(2009)1235

Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Vnitřní trh a služby

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: neurčen (zpravodaj neurčen)

Odpovědná formace Rady: neurčena

Proposal for a Council Decision entrusting the European Central Bank with specific tasks concerning the functioning of the European Systemic Risk Board (COM(2009)500)

Připojené dokumenty: SEK(2009)1234, SEK(2009)1235

Právní báze: čl. 105 odst. 6 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Odpovědné generální ředitelství Komise: Vnitřní trh a služby

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: neurčen (zpravodaj neurčen)

Odpovědná formace Rady: neurčena

Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council establishing a European Banking Authority (COM(2009)501)

Připojené dokumenty: SEK(2009)1233, SEK(2009)1234, SEK(2009)1235

Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Vnitřní trh a služby

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: neurčen (zpravodaj neurčen)

Odpovědná formace Rady: neurčena

Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council establishing a European Insurance and Occupational Pensions Authority (COM(2009)502)

Připojené dokumenty: SEK(2009)1233, SEK(2009)1234, SEK(2009)1235

Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Vnitřní trh a služby

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: neurčen (zpravodaj neurčen)

Odpovědná formace Rady: neurčena

Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council establishing a European Securities and Markets Authority (COM(2009)503)

Připojené dokumenty: SEK(2009)1233, SEK(2009)1234, SEK(2009)1235

Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Vnitřní trh a služby

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: neurčen (zpravodaj neurčen)

Odpovědná formace Rady: neurčena

Seznam odkazů

Dokumenty

Další odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality