Doprava v listopadu 2011

06.12.2011
Euroskop

EP zmírnil svá očekávání v otázce revize prvního železničního balíku

EP zmírnil svá očekávání v otázce revize prvního železničního balíku

Sdělení Komise týkající se rozvoje jednotného evropského železničního prostoru (KOM(2010)474)

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru (KOM(2010)475)

Plénum EP 16. 11. 2011 přijalo poměrem 526:80:36 zprávu Debory Serracchiani týkající se liberalizace v oblasti (osobní) železniční dopravy.

Pozadí

Komise návrh směrnice „o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru a sdělení, jež předesílá další legislativní aktivity v sektoru, zveřejnila v září 2010. O změnách prvního železničního balíku (směrnice č. 2001/12, č. 2001/13 a č. 2001/14) se na úrovni EU neformálně hovořilo již 2 roky, ovšem legislativním procesem ještě procházel tzv. třetí železniční balík a nebylo považováno za vhodné přicházet s dalšími legislativními úpravami v téže oblasti paralelně (více v příspěvku „Komise předložila revizi tzv. prvního železničního balíku, Doprava v září 2010). Rada se k návrhu vyjádřila poprvé v prosinci 2010. Její původně zcela odmítavé stanovisko (více v příspěvku „Rada rozporuje revizi tzv. prvního železničního balíku, Doprava v prosinci 2010) se změnilo až pod vlivem negociací v průběhu maďarského předsednictví (více v příspěvku „Rada podpořila revizi tzv. prvního železničního balíku, Doprava v červnu 2011). Stanovisko Rady se ale od pozice EP stále výrazně odlišuje (viz níže).

Klíčové a sporné body

Cílem revize má být konsolidace a zpřesnění dosavadní legislativy (9 směrnic, 1 rozhodnutí a 2 akty o přistoupení), aby efektivněji garantovala nediskriminační přístup nových provozovatelů (primárně, ale ne výlučně nákladní a mezinárodní osobní) přepravy jak na železnici samotnou, tak ke všem jejím doprovodným službám nezbytným pro realizaci konkrétního podnikatelského záměru. Toto základní směřování EP podpořil.

Měl by ale být posílen dohled „skutečně nezávislých regulátorů, potenciálně by měl (v delším časovém horizontu) vzniknout regulátor unijní (do 2 let od vzniku nové normy by Komise měla předložit legislativní návrh).

Na druhou stranu v EP nezískal podporu tzv. unbundling, tedy striktní majetkové oddělení železniční infrastruktury od provozovatelů služeb. Komise byla ovšem (poměrem 491:142) požádána, aby do konce roku 2012 předložila příslušný legislativní návrh, a umožnila tak otevřít vnitrostátní osobní železniční dopravu konkurenci.

Tento (pomalejší) postup ocenily již dříve jak členské státy, které unbundling nepodporují (např. Německo a Belgie), tak organizace CER reprezentující železniční společnosti. Naopak proti se (i když z jiných důvodů) postavily odbory sdružené v organizaci ETF.

EP nicméně podporuje přístup, aby např. budovy podél železnice nevyužívané k původnímu účelu bylo možno bez dalšího pronajmout novým společnostem – EP navrhuje lhůtu 1 rok, Komise 2 roky a Rada 3 roky (Rada navíc daný „transfer podmiňuje tím, aby nový provozovatel služeb předtím podal formální žádost). Podle EP by také měly vzniknout 7leté národní strategie rozvoje a financování železniční infrastruktury mezi státem a správci dopravních cest. Rada přitom nehodlá překročit horizont 3 let (Komise navrhovala 5 let) a odmítá jakékoli finanční závazky nad rámec ročních státních rozpočtů členských států.

Předpokládaný další vývoj

Rada by měla své první čtení završit začátkem roku 2012.

S ohledem na výše uvedené sporné body se očekává v obou institucích i čtení druhé a patrně i dohodovací řízení.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality