Doprava v květnu 2012

05.06.2012
Euroskop

TRAN: Nové tachografy až od roku 2020, ale pro všechny, TRAN zahájil druhé čtení revize prvního železničního balíku

TRAN: Nové tachografy až od roku 2020, ale pro všechny

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 o záznamovém zařízení v silniční dopravě a nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 (KOM(2011)451)

Výbor TRAN 31. 5. 2011 souhlasil, aby všechny nákladní vozy byly od roku 2020 vybaveny novou generací digitálních tachografů.

Pozadí

Komise svůj návrh předložila v červenci 2011. V současnosti jsou v platnosti 2 klíčové normy: nařízení č. 3821/85 a nařízení č. 561/2006. Druhá z norem zavádí povinnost, aby byly všechny nové nákladní vozy (nad 3,5 t) od 1. 5. 2006 vybaveny digitálními tachografy („záznamovými zařízeními v silniční dopravě).

Revize by měla nejen umožnit relativně snadno (na dálku) zjistit, zda řidiči dodržují stanovené doby jízdy a odpočinku (přepravcem, odpovědnými orgány členských států), ale i to, zda nedochází k manipulaci s daty z tachografů, např. tím, že by mělo být možné určit polohu konkrétního vozidla pomocí satelitu. Inovované tachografy by tedy měly být funkčně pozměněny, se zachováním nebo dokonce rozšířením dosavadní „uživatelské přívětivosti.

Klíčové a sporné body

TRAN požaduje, aby nové tachografy byly povinné o 2 roky později, než plánovala Komise, a o 18 měsíců později než plánovala Rada (více v příspěvku „Rada: Nové tachografy od poloviny roku 2018, Doprava v prosinci 2011), měly by jimi ale být vybaveny všechny nákladní vozy, ne pouze ty nově registrované.

TRAN na rozdíl od Rady podporuje také sjednocení „karty řidiče (identifikující řidiče a jeho aktivitu) a řidičského průkazu v jeden dokument (kvůli zamezení jejich padělání).

Obecně TRAN počítá s tím, že Komise se postupem času dostane za horizont pouhé regulace tachografů a na základě analýzy dat bude s to sestavit seznam přečinů proti pravidlům, jimiž se řídí doba jízdy a odpočinku.

Předpokládaný další vývoj

Plénum EP by se mělo relevantní zprávou Silvie-Adriany Ticau zabývat nejspíše v září 2012.

Odkazy

TRAN zahájil druhé čtení revize prvního železničního balíku

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru (KOM(2010)475)

Výbor TRAN 31. 5. 2012 přijal poměrem 35:6:1 zprávu Debory Serracchiani pro druhé čtení návrhu, jenž má revidovat tzv. první železniční balík týkající se liberalizace v oblasti (osobní) železniční dopravy.

Pozadí

Komise návrh směrnice „o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru a sdělení, jež předesílá další legislativní aktivity v sektoru, zveřejnila v září 2010. O změnách prvního železničního balíku (směrnice č. 2001/12, č. 2001/13 a č. 2001/14) se na úrovni EU neformálně hovořilo již 2 roky předtím, ovšem legislativním procesem ještě procházel tzv. třetí železniční balík a nebylo považováno za vhodné přicházet s dalšími legislativními úpravami v téže oblasti paralelně (více v příspěvku „Komise předložila revizi tzv. prvního železničního balíku, Doprava v září 2010).

Rada se k návrhu vyjádřila poprvé v prosinci 2010. Její původně zcela odmítavé stanovisko (více v příspěvku „Rada rozporuje revizi tzv. prvního železničního balíku, Doprava v prosinci 2010) se změnilo až pod vlivem negociací v průběhu maďarského předsednictví (více v příspěvku „Rada podpořila revizi tzv. prvního železničního balíku, Doprava v červnu 2011). Stanovisko Rady se ale od pozice EP stále výrazně odlišovalo (více v příspěvku „EP zmírnil svá očekávání v otázce revize prvního železničního balíku, Doprava v listopadu 2011). Politické dohody o návrhu bylo na úrovni Rady dosaženo v prosinci 2011, čímž bylo de facto zahájeno jeho druhé čtení (více v příspěvku „Revizi prvního železničního balíku čeká druhé čtení, Doprava v prosinci 2011).

Klíčové a sporné body

Cílem revize má být konsolidace a zpřesnění dosavadní legislativy (9 směrnic, 1 rozhodnutí a 2 akty o přistoupení), aby efektivněji garantovala nediskriminační přístup nových provozovatelů (primárně, ale ne výlučně nákladní a mezinárodní osobní) přepravy jak na železnici samotnou, tak ke všem jejím doprovodným službám nezbytným pro realizaci konkrétního podnikatelského záměru.

TRAN stále preferuje – když ne striktní majetkové (právní), tak alespoň účetní – oddělení železniční infrastruktury od provozovatelů služeb (tzv. unbundling). Rada to ale fakticky odmítla, a to jak v daném návrhu, tak (v zásadě) v jakémkoli návrhu jiném (více v příspěvku „Rada podpořila revizi prvního železničního balíku a zahájila druhé čtení, Doprava v březnu 2012).

Součástí poplatků za využívání infrastruktury by podle TRAN mělo být zohlednění hluku generovaného železnicí, k dispozici by měly být i poplatkové „bonusy pro vozy vybavené systémem ETCS. Rada obé podporuje, ani jeden z prvků by ale neměl být obligatorní, oba by měly být pouze fakultativní.

Národní strategie rozvoje a financování železniční infrastruktury mezi státem a správci dopravních cest by podle TRAN měly být definovány min. na 5 let, což je sice oproti předchozí pozici (7 let) ústupek, Rada ale dosud nehodlala přistoupit ani na kratší horizont (hovořila nejvýše o 3 letech) a odmítala jakékoli (povinné) finanční závazky nad rámec ročních státních rozpočtů členských států.

Pokud jde o regulaci trhu, TRAN se nespokojil s posílením národních regulátorů; stále podporuje také vznik regulátora unijního.

Předpokládaný další vývoj

Pozice TRAN se od pozice Rady výrazně liší, zpravodajka je ale přesvědčena, že s členskými státy dosáhne kompromisu do konce června 2012 (další jednání se zástupci členských států se má uskutečnit 13. 6. 2012), aby plénum EP mohlo o její zprávě hlasovat již v červenci 2012.

Na podzim 2012 by pak Komise měla předložit další návrhy. Měly by se týkat vysoce kontroverzní liberalizace národní osobní železní dopravy, při níž by měli posílit zejm. národní správci železniční dopravní infrastruktury (v ČR SŽDC).

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality