Spotřebitelé v listopadu 2011

06.12.2011
Euroskop

Komise představila návrhy na zavedení alternativního řešení spotřebitelských sporů

Komise představila návrhy na zavedení alternativního řešení spotřebitelských sporů

Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě a Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru. Alternativní řešení sporů u spotřebitelských sporů na jednotném trhu

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o alternativním řešení sporů u spotřebitelských sporů a o změně nařízení (ES) č. 2006/2004 a směrnice 2009/22/ES (směrnice o alternativním řešení spotřebitelských sporů)

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o online řešení spotřebitelských sporů (nařízení o online řešení spotřebitelských sporů)

Komise 29. 11. 2011 uveřejnila návrhy na zavedení alternativního řešení spotřebitelských sporů.

Pozadí

Problematika alternativního (mimosoudního) řešení spotřebitelských sporů rezonuje unijními institucemi již delší dobu, protože v EU v současnosti existuje údajně až 750 různých systémů alternativního řešení sporů (na Slovensku a ve Slovinsku ale žádný). I z tohoto důvodu Komise danou otázku zařadila mezi „12 projektů pro jednotný trh roku 2012 (více v příspěvku „Single Market Act ,tlačí‘ EP i Komise, Vnitřní trh v dubnu 2011), již v letech 1998 a 2001 vydala Komise k tématu 2 doporučení. EP nadto požadoval, aby vznikla relevantní unijní úprava, která by (v ideálním případě) zahrnula veškeré spory civilní, obchodní a rodinné, a to bez ohledu na status zainteresovaných stran

Klíčové a sporné body

Komise předložila 2 legislativní texty týkající se výhradně sporů mezi spotřebiteli a obchodníky: směrnici o alternativním řešení sporů (měnící nařízení č. 2006/2004 a směrnici 2009/22 a beroucí v potaz obsah doporučení č. 98/257 a č. 2001/310) a nařízení o online řešení sporů. Směrnice by měla zajistit, aby byly k dispozici kvalitní mimosoudní subjekty (rozhodce, mediátor nebo ochránce práv), které budou s to projednat všechny smluvní spory mezi spotřebiteli a obchodníky. Nařízení by pak mělo vytvořit celoevropskou online platformu, která bude představovat jednotné kontaktní místo pro online řešení sporů, které se týkají online nákupů v jiné zemi EU. V obou případech platí, že nově vzniklý systém by měl být dobrovolný (pokud se členské státy individuálně nerozhodnou jinak); obchodníci by do něj měli podle Komise vstupovat proto, aby dbali o své dobré jméno na trhu.

Subjekty alternativního řešení sporů by měly splňovat základní kvalitativní kritéria, tj. řádnou kvalifikaci, nestrannost, transparentnost, účinnost a spravedlnost (záměrem Komise nicméně není nahradit stávající systémy alternativního řešení sporů v členských státech). Spotřebitel by měl být o možnosti alternativního řešení případného sporu (ve lhůtě do 90 dnů) informován obchodníkem.

Pokud jde o zmíněnou online platformu, měla by být schopna automaticky zaslat stížnost spotřebitele příslušnému subjektu alternativního řešení sporů s cílem vyřešit případný spor do do 30 dnů.

Komise si od implementace obou návrhů slibuje roční úspory v řádu 22,5 mld. € (0,19 % HDP EU). Náklady nevyřešených spotřebitelských sporů se odhadují na 0,4 % HDP EU. Co se týče nákladů na zavedení nové legislativy do praxe, zmiňuje se o nich jen návrh nařízení, který počítá s financováním z programu Spotřebitelé 2014-2020 (SEK(2011)1320 a SEK(2011)1321). Ten by měl v daném období alokovat 4,586 mil. €, ale na spotřebitelskou politiku EU obecně. Proto lze očekávat, že zbývající potenciální finanční břímě ponesou v konečném důsledku členské státy.

Předpokládaný další vývoj

O obou návrzích bude spolurozhodovat Rada s EP, podle Komise (ale i dle BEUC či BusinessEurope) by bylo ideální, pokud by obě instituce dosáhly výsledku do konce roku 2012.

Tím pádem by se mohla směrnice o alternativním řešení sporů začít uplatňovat během druhé poloviny roku 2014 (po 18měsíční implementační lhůtě) a nařízení o online řešení sporů začátkem roku 2015 (6 měsíců po uplynutí uvedené implementační lhůty).

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality