Institucionální záležitosti v únoru 2015

05.03.2015
Euroskop

Rada potvrdila revizi MMF 2014-2020

  • Kvůli pozdnímu přijetí víceletého finančního rámce 2014-2020 muselo dojít k jeho modifikaci již v tomto roce
  • Komise hodnotila v rámci evropského semestru ekonomickou situaci v ČR

Rada potvrdila revizi MMF 2014-2020

Návrh nařízení Rady, kterým se mění nařízení (EU, Euratom) č. 1311/2013, kterým se stanoví víceletý finanční rámec na období 2014–2020 (COM(2015)15)

  • Coreper 13. 2. 2015 přijal změnu nařízení o víceletém finančním rámci v reakci na nevyčerpanou alokaci pro rok 2014. Současně se rozbíhá diskuse o podobě rozpočtu EU na rok 2016.

Pozadí

Řada programů EU, která je spojena s novým rozpočtovým obdobím 2014-2020, byla fakticky spuštěna až během roku 2014 (celkem 300 z 645 programů EU) z důvodu pozdního schválení nařízení o víceletém finančním rámci (č. 1311/2013), a to až na sklonku roku 2013 (více v příspěvku „Rada a EP stvrdily víceletý finanční rámec 2014–2020 i rozpočet 2014“, Institucionální záležitosti v listopadu 2013). To vyžaduje rovněž přesunutí části závazků, se kterými se počítalo pro rok 2014, do následujících let tak, aby mohlo dojít k úplnému vyčerpání finančních prostředků alokovaných pro jednotlivé programy v novém programovacím období.

Klíčové a sporné body

Změna víceletého finančního rámce umožňuje plné vyčerpání investičních fondů EU bez vlivu na celkovou výši výdajů v letech 2014-2020. Celkově dojde k přesunu finančních prostředků ve výši 21,1 mld. €. V případě ČR se uskuteční transfer téměř celé alokované částky pro rok 2014 (cca 3,2 mld. €).

Předpokládaný další vývoj

Po formálním odsouhlasení Radou musí revizi víceletého finančního rámce odsouhlasit EP v termínu do 5. 5. 2015.

Odkazy

Krátce…

Stav českého hospodářství je dle Komise stále stejný

Komise 26. 2. 2015 zveřejnila v rámci Evropského semestru 2015 analýzu a doporučení pro hospodářské politiky jednotlivých členských států. Každoroční hodnocení nepřináší nic nového, ČR vykázala jen omezený pokrok v plnění doporučení z roku 2014. Dle Komise se výrazně zlepšily výstupy veřejných financí, ale v oblasti daní, fiskální udržitelnosti a fiskálního rámce přetrvávají některé problémy, jako je např. vysoká míra daňových úniků. Samotný výběr daní je nákladný, z hlediska dlouhodobé udržitelnosti je otazníkem růst výdajů v rámci důchodového systému. Na trhu práce jsou stále nedostatečně zastoupeny některé znevýhodněné skupiny (matky s malými dětmi, osoby se zdravotním postižením, Romové). Vzdělávání se vyznačuje rozdíly mezi jednotlivými regiony a sociálními skupinami, programy terciárního a odborného vzdělávání odpovídajícím způsobem nenaplňují potřeby trhu práce. Nedostatečná efektivnost a transparentnost v českých veřejných institucích stále brání výraznějším investicím a silnějšímu růstu, zejména pokud jde o korupci a zadávání veřejných zakázek. Zlepšilo se však čerpání finančních prostředků z EU. Přestože veřejné investice se v poslední době zvyšují, dopravní infrastruktura zůstává poměrně málo rozvinutá a existuje prostor pro další zlepšení energetické účinnosti. V březnu bude Komise pořádat další kolo bilaterálních jednání s členskými státy, aby jim poskytla možnost k projednání doporučení. V polovině dubna by pak členské státy měly předložit své národní programy reforem, na jejichž základě Komise zveřejní novou sadu doporučení pro danou zemi na léta 2015–2016.

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality