Energie v dubnu 2015

08.05.2015
Euroskop

Podpora tradičních biopaliv budou omezena, shodly se instituce EU

  • Tradiční biopaliva mají postupně získávat nižší podporu kvůli dopadům na životní prostředí, potvrdily instituce EU

Podpora tradičních biopaliv budou omezena, shodly se instituce EU

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 98/70/ES o jakosti benzinu a motorové nafty a směrnice 2009/28/ES o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů (KOM(2012)595)

  • Zástupci EP a Rady uzavřeli dohodu o omezení produkce biopaliv první generace ve prospěch biopaliv druhé generace. Dohodu potvrdil výbor ENVI 14. 4. 2015 (poměrem 51:12:1) a následně 28. 4. 2015 i plénum EP.

Pozadí

Tzv. biopaliva první generace, vyráběná z potravinářských a energetických zdrojů (tj. nejčastěji řepky, kukuřice či sóji), vyvolávají kritiku kvůli emisím skleníkových plynů, které se navyšují vlivem využívání zemědělské půdy k pěstování plodin určených na biopaliv a tlaku na zabírání další půdy pro zemědělské plodiny odlesňováním, čímž způsobují tzv. nepřímé změny ve využívání půdy (indirect land use change, tzv. ILUC). Nová generace paliv je vyráběna z alternativních zdrojů, jako jsou např. mořské řasy a odpadky.

V souvislosti s přijetím směrnice o obnovitelných zdrojích energie (č.28/2009) a směrnice o kvalitě paliv (č. 70/98) vyzvaly EP a Rada Komisi k analýze negativních dopadů plynoucích z plnění cílů těchto legislativních aktů v souvislosti s nepřímými změnami ve využívání půdy a případně ke zpracování legislativního návrhu. Ty mimo jiné stanovují závazný cíl 10 % podílu obnovitelných zdrojů energie v dopravě do roku 2020 a 6 % snížení intenzity skleníkových plynů, která emitují paliva v dopravě. Komise předložila návrh v říjnu 2012.

Podle poslanců by se měl snížit podíl biopaliv tzv. první generace v roce 2020. Zatímco stávající legislativa stanovuje udržet tento podíl v roce 2020 na hranici 10 % energie spotřebované v dopravě, poslanci EP podporují snížení na podíl 6 % (na rozdíl od 5 % původně navrhovaných Komisí).

Členské státy se v červnu 2014 shodly v rámci politické dohody Rady na posílení podpory nové generace biopaliv, současně však chtějí garantovat jistotu již realizovaných investic do sektoru tradičních biopaliv. Ke snížení tzv. ILUC má dojít prostřednictvím stanovení stropu pro konvenční biopaliva na 7 % celkové spotřeby energie v dopravě.

Členské státy mají přijmout závazný národní plán dosažení 0,5 % podílu druhé a třetí generace biopaliv v rámci celkového cíle 10 % podílu obnovitelných zdrojů v dopravě (EP navrhoval dokonce 2,5 %). Zároveň mají být členské státy oprávněny nastavit nižší cíl v případě „objektivních“ důvodů, které musí předložit stejně jako vysvětlit neplnění stanoveného cíle. Zvláštní podporu mají získat vozy poháněné elektřinou vyrobenou z obnovitelných zdrojů energie.

Jednání zástupců institucí EU provázely rozsáhlé neshody o nastavení míry podpory pro jednotlivé generace biopaliv zejména z důvodu blokační menšiny několika členských států.

Zájmové skupiny kritizují, že se tím mj. ohrožuje zájem investorů o investice do inovativních technologií obnovitelných zdrojů. Představitelé agrárního sektoru zase poukazují na to, že toto opatření může mít dopad na zaměstnanost v zemědělství a splnění energeticko-klimatických cílů EU (více v příspěvku „Rada podpořila pokročilá biopaliva, ale i větší flexibilitu pro státy“, Energie v červnu 2014).

Klíčové a sporné body

  • Výsledkem dohody je kompromisní redukce původního podílu biopaliv první generace z 10 % na 7 % (tak jak navrhovala Rada). Naopak ve věci navyšování podílu pokročilých biopaliv budou členské státy přijímat národní cíle pro podíl těchto paliv na spotřebě v dopravě nejpozději 18 měsíců od vstupu směrnice v platnost.

Součástí dohody je i povinnost dodavatelů biopaliv poskytovat údaje o odhadovaném objemu emisí, které plynou z nutnosti uvolnit půdu pro pěstování zemědělských plodin, a to členským státům i Komisi, která bude údaje o faktorech tzv. ILUC dále reportovat EP a Radě.

Další předpokládaný vývoj

Návrh musí být ještě formálně schválen Radou. Předpokládá se, že členské státy budou muset implementovat směrnici do roku 2017.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality