Zemědělství a rybolov v říjnu 2015

08.11.2015
Euroskop

AGRI podporuje zpřísnění podmínek ekologického zemědělství, Plénum EP je proti větší volnosti států v používání GMO

  • Podle AGRI provozovat ekologické zemědělství má být náročnější
  • EP nesouhlasí s pravomocí členských států se individuálně rozhodovat o používání GMO

AGRI podporuje zpřísnění podmínek ekologického zemědělství

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o ekologické produkci a označování ekologických produktů, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. XXX/XXX [nařízení o úředních kontrolách] a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 834/2007 (KOM(2014)180)

  • Výbor AGRI 13. 10. 2015 přijal (poměrem 33:4:7) stanovisko k návrhu Komise na úpravu regulace ekologického zemědělství. Podle něj by mělo dojít ke zpřísnění kontrolního mechanismu na všech úrovních potravinového řetězce.

Pozadí

Komise 25. 3. 2014 představila návrh nařízení zabývající se ekologickou produkcí a označováním ekologických produktů.

Komise reaguje na nárůst trhu s ekologickými produkty, který se za posledních deset let čtyřnásobil (zatímco ekologicky obhospodařovaná zemědělská půda se pouze zdvojnásobila), a nyní vyžaduje aktualizaci pravidel umožňující další rozvoj tohoto odvětví. Ekologické zemědělství se v současnosti provozuje na 5,4 % celkové zemědělské půdy EU.

Obecným cílem Komise je udržet důvěru spotřebitelů v biopotraviny prodávané v EU (včetně dovozu) a odstranit zbývající překážky pro zahájení ekologické produkce.

Legislativní návrh navazuje na intenzivní konzultace Komise s dotčenými aktéry. Mimo jiné proběhla počátkem roku 2013 veřejná konzultace, jejímž výstupem byl požadavek na zpřísnění a sjednocení evropských pravidel (více v příspěvku „Komise chce zvýšit ekologickou produkci“, Zemědělství a rybolov v březnu 2014).

Klíčové a sporné body

Mezi navrhovaná opatření Komise patří (1) odstranění stávajících výjimek v oblasti produkce a kontrol a zajištění harmonizace pravidel; (2) lepší kontrolní činnost na základě posuzování rizik; (3) zpřístupnění ekologické produkce menším zemědělcům prostřednictvím skupinové certifikace (podobně jako ve třetích zemích); (4) snížení administrativních překážek a (5) nová pravidla týkající se vývozu bioproduktů.

Mimo jiné tak již nebude uznáváno zpětně přechodné období během přechodu k ekologické produkci. Současně již nebudou akceptovány výjimky z provádění kontrol často využívané zejména u maloobchodníků, tak aby byl pokryt celý řetězec od výroby po prodej.

  • Podle výboru AGRI by přísnější pravidla pro plnění podmínek ekologického zemědělství měla zvýšit důvěru spotřebitelů ve značku biopotravin. V oblasti kontrol výbor prosazuje kontrolní mechanismus napříč celým potravinovým cyklem, který by měl (oproti návrhu Komise) i nadále zahrnovat pravidelné minimálně roční kontroly na místě u všech ekologických zemědělců.

Výbor AGRI představil nová opatření ke zvýšení odpovědnosti zemědělců a producentů tak, aby bylo zabráněno používání nepovolených technik. Pokud dojde k podezření, že při výrobě dané biopotraviny byl například použit zakázaný pesticid, nesmí se až do ukončení řádného vyšetřování používat certifikované označení pro bioprodukt. V případě farem, kde je kombinována ekologická a konvenční produkce, musí být produkce striktně oddělné, aby bylo zajištěno, že nedojde ke kontaminaci ekologických produktů.

Předpokládaný další vývoj

Zástupce výboru AGRI získal mandát pro zahájení jednání se zástupci Rady.

Odkazy

Plénum EP je proti větší volnosti států v používání GMO

Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions Reviewing the decision-making process on genetically modified organisms (GMOs) (COM(2015)176)

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č. 1829/2003, pokud jde o možnost členských států omezit či zakázat používání geneticky modifikovaných potravin a krmiv na svém území (COM(2015)177)

  • Plénum EP 28. 10. 2015 vyjádřilo nesouhlas (poměrem 577:75:38) s návrhem Komise, dle kterého má být rozhodováno o užívání GMO de facto na úrovni členských států.

Pozadí

Poté co se EU shodla na přidělení větší volnosti členským státům EU v regulaci pěstování GMO nyní instituce EU projednávají možnost udělit zákaz použití GMO jednotlivými členskými státy. V březnu 2015 byl ukončen legislativní proces v otázce pěstování a přijata směrnice č. 412/2015 (více v příspěvku „Nová směrnice o schvalování pěstování GMO vstoupí v platnost“, Zemědělství a rybolov v březnu 2015).

Komise 22. 4. 2015 předložila návrh na rozšíření možnosti členských států udělit zákaz na svém území i na použití GMO produktů a jejich umístění na trh EU. V současnosti se na trhu EU vyskytuje 58 geneticky modifikovaných druhů potravin a (především) krmiva. Největší zastoupení GMO je zaznamenáno v oblasti krmiv pro živočišnou výrobu, zejména sóji, jejíž import ze třetích zemí tvoří 60 % spotřeby rostlinných bílkovin pro dobytek. V těchto zemích je přitom pěstování GMO potravin široce rozšířené (80-90% dle konkrétního dovozce, nejvíce z Brazílie, Argentiny, USA a Paraguye).

Komise argumentuje tím, že od vstupu nařízení č. 1829/2003 v platnost nikdy nebylo v autorizačním procesu rozhodnuto na základě stanoviska výboru komitologie, protože ten nikdy nevydal žádné stanovisko (ani pozitivní, ani negativní) odsouhlasené kvalifikovanou většinou zástupců členských států EU. Komise současně vydala sdělení, ve kterém analyzuje stávající rozhodovací proces o používání GMO.

  • Výbor AGRI však 3. 9. 2015 odmítl (poměrem 28:8) návrh Komise o tom, aby členské státy měly svobodu v rozhodování o používání GMO schválených EU.

Výbor AGRI rozhodl tak proto, že se obává, aby nedošlo k narušení hospodářské soutěže na jednotném trhu EU a ohrožení té produkce EU, která je vysoce závislá na dovozu GMO krmiva. Navrhovatel stanoviska Albert Dess (EPP) úmysl Komise označil za nerealistický právě z důvodu závislosti živočišné produkce EU na GMO krmivech, což by mělo za následek snížení produkce v EU a tudíž nutnost dovozu ze zemí, které mají ve srovnání s EU nižší kvalitativní standardy živočišné výroby.

Klíčové a sporné body

Plénum EP pochybuje o účinnosti takového opatření v EU a navíc se europoslanci obávají, že by vedlo k tomu, že budou znovu obnoveny hraniční kontroly při transferu potenciálních GMO produktů mezi státy s odlišnou regulací. Podle nich tak hrozí riziko narušení jednotného trhu. Poslanci postrádají důkladnou analýzu posouzení dopadů, které jsou podle poslanců na rozdíl od legislativy EU upravující pěstování GMO mnohem závažnější. Jeho odůvodnění je shodné s postojem výboru ENVI, který jako výbor příslušný k návrhu stanoviska EP rovněž 13. 10. 2015 odmítl návrh Komise.

Předpokládaný další vývoj

Komise odmítla stáhnout legislativní návrh a nechá ho nadále projednávat na úrovni Rady ministrů.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality