Informační společnost v dubnu 2017

09.05.2017
Euroskop

Konec roamingu: závěrečné překážky byly dle EP odstraněny, EP chce více chránit děti na internetu, Výbor EP hlasoval o omezení zeměpisné diskriminace při elektronickém obchodování

  • EP odsouhlasil velkoobchodní ceny u roamingu

  • Ochrana dětí na internetu není dostatečná

  • Poslanci chtějí ukončit zeměpisnou diskriminaci při elektronickém obchodování

Krátce…

Konec roamingu: závěrečné překážky byly dle EP odstraněny

  • EP stanovil velkoobchodní ceny roamingových služeb

  • Velkoobchodní ceny dat by se měly postupně snižovat až do roku 2022

EP 6. 4. 2017 schválil poměrem 549:27:50 neformální dohodu mezi EP a Radou týkající se velkoobchodních cenových stropů. Návrh definuje, jak si mohou telekomunikační operátoři navzájem účtovat roamingové služby. Velkoobchodní ceny za roaming totiž mohou v podstatě nepřímo ovlivnit konečné ceny spotřebitelů. Maloobchodní roamingové poplatky budou zrušeny od 15. 6. 2017 a umožní spotřebitelům využívat telekomunikační služby za stejnou cenu jako cenu doma. Komise od června 2017 navrhuje revizi cenových stropů každé 2 roky. EP v 1. čtení pozměnil návrh Komise, tak že s účinností od 15. 6. 2017 nesmí maximální poplatek 0,032 € za minutu volání a 0,01 € za textovou zprávu. Nově bude od června 2017 stanovena také hranice 7,7 € za GB dat, která by se během 5 let měla postupně snížit až na 2,5 € za GB dat od ledna 2022. Postup by měl být následovný – maximální velkoobchodní cena od ledna 2018 by se měla snížit na 6,00 € za GB, na 4,50 € za GB od ledna 2019, na 3,50 € za GB od ledna 2020, na 3,00 € za GB od ledna 2021 a na 2,50 € za GB od ledna 2022 (více v příspěvku „Rada a EP se dohodly na stropech velkoobchodních cen za roaming“, Informační společnost v lednu 2017).

EP chce více chránit děti na internetu

  • U dětských pořadů by mělo být výrazně omezeno množství reklamy

  • Poslanci chtějí omezit reklamu na alkohol, cigarety apod.

Výbor CULT 25. 4. 2017 hlasoval o návrhu o koordinaci některých právních a správních předpisů členských států upravujících poskytování audiovizuálních mediálních služeb s ohledem na měnící se situaci na trhu. Cílem návrhu je podpořit evropské filmy, více chránit děti před škodlivým obsahem a účinněji bojovat proti verbálním projevům nenávisti. Navrhovaná opatření zahrnují nástroje, jejichž prostřednictvím by měli uživatelé nahlásit a označit škodlivý obsah, a také ověřování věku a systémy rodičovské kontroly (více v příspěvku „Komise představila nová pravidla EU pro audiovizuální služby“, Informační společnost v květnu 2016). Výbor EP obhajoval zpřísnění předpisů o ochraně dětí týkajících se zejména reklamy. Poslanci také navrhují zákaz reklamy a umístění produktu (product placement) na tabák, elektronické cigarety a alkohol v televizních pořadech pro děti. Poslanci také navrhli nové kvóty pro reklamu v televizním vysílání během dne. U dětských pořadů by mělo být množství reklamy minimální. Plénum EP by mělo o návrhu rozhodovat v květnu 2017.

Výbor EP hlasoval o omezení zeměpisné diskriminace při elektronickém obchodování

  • Při elektronickém obchodování by se neměly měnit podmínky kvůli jinému místu bydliště

  • Úprava by se měla vztahovat na ubytovací služby, sportovní akce a půjčovny aut

Výbor IMCO 25. 4. 2017 hlasoval poměrem 31:2:1 o návrhu nařízení, kterým se zakazuje neopodstatněné zeměpisné blokování mezi členskými státy. Cílem návrhu je odstranit diskriminaci na základě státní příslušnosti, místa bydliště nebo místa usazení zákazníků a podpořit elektronické obchodování v EU. Návrh by měl zajistit, aby spotřebitelé neplatili více v případě rezervace mimo místo bydliště spotřebitele (např. hotelové pobyty, sportovní akce, půjčovny aut, hudební festivaly) (více v příspěvku „Zeměpisné blokování brání online obchodování“, Informační společnost v listopadu 2016). Odvětví, do kterého spadají této oblasti, jako jsou audiovizuální služby (včetně vysílání sportovních událostí vytvořených na základě výhradních územních licencí), nebo finanční, dopravní a zdravotnické služby by měly být z působnosti navrhovaného nařízení vyňaty. Dalším krokem v přijímání legislativy by mělo být zahájení třístranného jednání o konečné podobě návrhu nařízení.

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality