Přejít na obsah

Vyhledávání



Hlavní menu

Doprava v květnu 2019

Euroskop, 10.06.2019

Rada přijala parametry nových aerodynamických kabin

  • Úprava nákladních aut má zvýšit bezpečnost a snížit emise CO2

 

Krátce…

 

Rada přijala parametry nových aerodynamických kabin

  • Od září 2020 mají v EU jezdit nové nákladní automobily.

  • Cílem je větší bezpečnost a ochrana životního prostředí. 

Rada 22. 5. 2019schválila v rámci rozhodnutí dřívější zavedení „bezpečnějšího a ekologičtějšího designu“ nákladních automobilů, jež vychází z dohodnuté směrnice. Rozhodnutí mění pravidla o maximální velikosti nákladních automobilů a předsouvá datum povolující prodloužení o zaoblenější čelní kabinu, aniž by se snížil prostor pro náklad. Návrh směrnice je součástí 3. legislativního balíku v oblasti mobility, který Komise předložila v květnu 2018 (více v příspěvku „Komise představila svůj třetí balík pro mobilitu“, Monitoring květen 2018). Předběžné dohody bylo dosaženo v únoru 2019. Nákladní automobily se zaoblenější čelní kabinou se mají na silnicích povinně objevovat od 1. 9. 2020. Prodloužená čelní kabina by měla omezit tzv. mrtvé úhly ve výhledu řidiče. Tím by se měla zvýšit bezpečnost silničního provozu pro chodce a cyklisty. Podle odhadů Komise by to mohlo ušetřit až 500 životů ročně, především životy chodců a cyklistů v městských oblastech. Nové kabiny by měly mít pozitivní vliv na odpor vzduchu. Snížený odpor vzduchu by měl podle odhadů snížit spotřebu paliva až o 10 %. Požadavky pro schvalování typu, které jsou nutné před uvedením aerodynamických kabin na trh, mají být zavedeny od 1. 11. 2019.