Zemědělství (pouze otázky, u nichž je EU ochotna jít za rámec Společné politiky)
Otázka | Výsledky závěrečných jednání |
---|---|
Přímé platby | Postupné zavádění přímých plateb EU zemědělcům: 25 % v r. 2004, 30 % v r. 2005 a 35 % v r. 2006. |
Doplnění | V letech 2004-2006 má Česká republika možnost doplňovat přímé platby od EU, a to:
v žádném případě však nelze překročit 100 % úrovně přímých plateb, které budou v nynějších 15 členských státech EU. V letech 2004-2006 se doplňování na 40 % úrovně, jaká bude v nynějších 15 členských státech EU, může zčásti financovat z prostředků na rozvoj venkova (z garanční části EAGGF – Evropského zemědělského garančního a podpůrného fondu), a to za těchto podmínek:
|
Bramborový škrob | 33.660 t |
Referenční výnos | 4,20 t/ha |
Kvóta na mléko | Základní kvóta: 2.682.143 t |
Prémie na krávy bez tržní produkce mléka | 90.300. |
Zvláštní prémie na výrobu hovězího masa | 244.349 kusů |
Jatečná prémie | 483.382 kusů dospělého skotu a 27.380 telat. |
Přírodní vlákna | 1923 t dlouhá vlákna a 2866 t krátká vlákna. |
Sušená krmiva | 27.942 t |
Prahové hodnoty pro ovoce a zeleninu | 12.000 t na rajčata. |
Prémie pro ovce | 66.733. |
Dodatečná platba na ovce | 71.000 euro. |
Vinařské zóny | ČR je rozdělena do dvou vinařských zón – Čechy patří do zóny A a Morava do zóny B s tím, že je udělena výjimka z povinnosti destilovat vedlejší produkty vznikající při výrobě vína. |
Práva na výsadbu vinic | Získání práva na novou výsadbu vinic ve výši 2% z výměry vinic v ČR k 1. květnu 2004 a práva na opětovnou výsadbu vinic v rámci lhůt stanovených podle acquis. |
Geografické určení výrobků | Názvy Budějovické pivo a Českobudějovické pivo se uznávají za geografická označení. Tím však v rozšířené EU nejsou dotčena stávající práva spojená s ochrannou známkou ani další práva. |
Rozvoj venkova | Dodatečné prostředky ve výši 100 milionů € na léta 2004-2006 |
Rozpočtové otázky
Otázka | Výsledky závěrečných jednání |
---|---|
Zálohy | Nabídka rozdělení celkem 16 % na 10 % pro rok 2004 a 6 % pro rok 2005, pokud jde o strukturální fondy. |
Reálné platby | Snížení z: |
Prostředky na schengenský systém | Česká republika nebude mít k dispozici žádné prostředky na Schengenský systém. |
Předvstupní pomoc | 181 milionů € |
Zvláštní možnost čerpání prostředků na peněžní toky – celkem 1 mld. € | Paušální částka 175 milionů € v roce 2004 |
Paušální rozpočtová kompenzace | 300 milionů € v letech 2004 – 2006 v rámci paušální rozpočtové kompenzace, dalších 30 milionů € místo prostředků na schengenský systém, a konečně dalších 155 milionů € jako další jednorázová (paušální) částka. Na rok 2005/2006 je určena celková částka ve výši 83,1 milionů eur. |
Ostatní
Otázka | Výsledky závěrečných jednání |
---|---|
Nákup půdy | Tříleté ochranné opatření (navíc k 7-letému přechodnému období). Opatření řízené podle COM je zdůvodněno závažnými poruchami na trhu půdy. |
Doprava | EU prosadila svou pozici |
Instituce | 2 další členové Evropského parlamentu (znamená to, že v příštím Evropském parlamentu bude ČR mít další 3 poslance). |
Daně | Snížená spotřební daň do úrovně 50 litrů alkoholu na 1 domácnost. |
Odhadovaná čistá pozice ČR po vstupu do EU
ceny 1999 | 2004 | 2005 | 2006 | 2004-2006 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kurz 31 Kc/€ | mil € | mld Kč | mil € | mld Kč | mil € | mld Kč | mil € | mld Kč |
předvstupní pomoc | 181 | 5 625 | 153 | 4 750 | 98 | 3 028 | 432 | 13 403 |
zemědělství | 100 | 3 102 | 392 | 12 167 | 483 | 14 959 | 975 | 30 228 |
strukturální operace | 169 | 5 224 | 355 | 11 014 | 427 | 13 223 | 950 | 29 461 |
vnitřní politiky | 44 | 1 364 | 76 | 2 348 | 102 | 3 171 | 222 | 6 883 |
dodatecné výdaje | 7 | 219 | 9 | 280 | 9 | 272 | 25 | 771 |
kompenzace | 300 | 9 304 | 270 | 8 355 | 177 | 5 476 | 747 | 23 136 |
celkové příjmy | 801 | 24 838 | 1 255 | 38 914 | 1 294 | 40 129 | 3 351 | 103 881 |
tradiční vlastní zdroje | -66 | -2 048 | -105 | -3 261 | -105 | -3 261 | -276 | -8 570 |
zdroj DPH | -74 | -2 300 | -116 | -3 601 | -119 | -3 679 | -309 | -9 579 |
zdroj HNP | -426 | -13 217 | -653 | -20 251 | -670 | -20 777 | -1 750 | -54 246 |
rabat VB | -56 | -1 750 | -88 | -2 725 | -93 | -2 896 | -238 | -7 371 |
celkové odvody | -623 | -19 315 | -963 | -29 838 | -988 | -30 613 | -2 573 | -79 766 |
Čistá pozice | 178 | 5 522 | 293 | 9 076 | 307 | 9 516 | 778 | 24 115 |
Finanční rámec pro rozšíření 2004-2006
Indikativní příděly na závazky (závazné přísliby) a na Platby – přistoupení 1. 5. 2004; vyjednaný balíček z 10. prosince, v milionech €, v cenách z roku 1999, Česká republika
Příděly na závazky | 2004 | 2005 | 2006 | 2004-2006 |
---|---|---|---|---|
1. Zemědělství. | ||||
1a - Společná zemědělská politika | ||||
Tržní opatření | 45,0 | 109,0 | 111,0 | 265,1 |
Přímé platby | 0,0 | 168,9 | 204,5 | 373,4 |
1a celkem | 45,0 | 277,9 | 315,5 | 638,4 |
1b - Rozvoj venkova | 147,9 | 161,6 | 172,0 | 481,5 |
Kapitola 1 celkem | 193,0 | 439,6 | 487,5 | 1.120,0 |
2. Strukturální opatření po doplnění | ||||
Strukturální fond | 396,3 | 531,5 | 663,4 | 1.591,2 |
Fond soudržnosti | 286,2 | 235,6 | 314,5 | 836,3 |
Sjednocení Kypru | ||||
Kapitola 2 celkem | 682,5 | 767,1 | 977,9 | 2.427,5 |
3. Vnitřní politika | ||||
Stávající politika | 122,2 | 127,2 | 132,2 | 381,7 |
Jaderná bezpečnost | ||||
Budování institucí | 19,6 | 11,8 | 5,9 | 37,2 |
Schengen | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Kapitola 3 celkem | 141,8 | 139,0 | 138,1 | 418,9 |
mezisoučet | 1.017,3 | 1.345,6 | 1.603,5 | 3.966,4 |
Paušální částka na peněžní toky | 174,7 | 0,0 | 0,0 | 174,7 |
Rozpočtové kompenzace | 125,4 | 178,0 | 85,1 | 388,5 |
Celkové příděly na závazky | 1.317,4 | 1.523,6 | 1.688,6 | 4.529,6 |
Příděly na platby | 2004 | 2005 | 2006 | 2004-2006 |
---|---|---|---|---|
1. Zemědělství. | ||||
1a - Společná zemědělská politika | ||||
Tržní opatření | 45,0 | 109,0 | 111,0 | 265,1 |
Přímé platby | 0,0 | 168,9 | 204,5 | 373,4 |
1a celkem | 45,0 | 277,9 | 315,5 | 638,4 |
1b - Rozvoj venkova | 55,0 | 114,6 | 167,1 | 336,6 |
Kapitola 1 celkem | 100,1 | 392,5 | 482,5 | 975,1 |
2. Strukturální opatření po doplnění | ||||
Strukturální fond | 173,7 | 308,7 | 328,7 | 811,1 |
Fond soudržnosti | 5,7 | 66,0 | 118,5 | 190,2 |
Sjednocení Kypru | ||||
Kapitola 2 celkem | 179,4 | 374,7 | 447,2 | 1.001,3 |
3. Vnitřní politika | ||||
Stávající politika | 44,0 | 75,8 | 102,3 | 222,0 |
Jaderná bezpečnost | ||||
Budování institucí | 7,1 | 9,0 | 8,8 | 24,9 |
Schengen | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Kapitola 3 celkem | 51,0 | 84,8 | 111,0 | 246,9 |
mezisoučet | 330,5 | 852,0 | 1.040,8 | 2.223,3 |
Paušální částka na peněžní toky | 174,7 | 0,0 | 0,0 | 174,7 |
Rozpočtové kompenzace | 125,4 | 178,0 | 85,1 | 388,5 |
Příděly na platby celkem | 630,7 | 1.029,9 | 1.125,9 | 2.786,5 |
Aktuální stav k 20.2.2004
Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí a Ministerstvo financí