Studenti zkoušeli, jak prosazovat zájmy v EU


Klára Šubrtová, 6.11. 2014

Europoslanec Pavel Poc a Fakulta sociálních studií (FSS) Masarykovy univerzity v Brně uspořádali koncem října intenzivní workshop pro studenty, který simuloval prosazování zájmů při vytváření energetické politiky ČR a EU. Klíčovým tématem se stal Rámec pro energetickou a klimatickou politiku EU do roku 2030.

Studenti po dobu workshopu spolupracovali s celkem sedmi hlavními stakeholdery. Na jednom místě v jednom čase tak mohli studenti doslova vstoupit do praxe projednávání se zástupci Evropského parlamentu, českých ministerstev, neziskového sektoru nebo businessu.

Nejaktivnější studenti workshopu získali od europoslance Pavla Poce pozvání na studijní výlet do sídla Evropského parlamentu ve Štrasburku, jeden z nich absolvuje v jeho kanceláři i několikatýdenní stáž.

Nejtěžší to měli hráči za ministerstva

Akce se ve stejném formátu konala již potřetí, poprvé na téma Směrnice o energetické účinnosti, podruhé k problematice těžby břidličného plynu.

„Troufám si říci, že kvalita studentů jde rok od roku nahoru. Na akci byli perfektně připravení, jsem nadšený. Nejen já, ale i kolegové tutoři z praxe reagovali maximálně pozitivně, i pro nás je to obohacení,“ řekl ke třetímu ročníku jeho organizátor europoslanec Pavel Poc.

„Osobně jsem nezáviděl studentům, kteří měli hájit zájmy českých ministerstev, měli to velice složité. Kdyby zde existovala nějaká konzistentní energetická politika, pozice ministerstev byly jasnější a silnější, určitě by se studentům lépe argumentovalo,“ doplnil Poc.

pavel poc
Energetický workshop ve spolupráci českého europoslance Pavla Poce a brněnské Fakulty sociálních studií. (foro: Facebook)

Workshop, stejně jako v minulých letech, i letos vyžadoval plné nasazení všech účastníků. Studenti byli hned na začátku rozdělení do skupinek se svými vedoucími z řad stakeholderů. Na akci se tedy argumentačně utkali skupinky Evropského parlamentu, Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva životního prostředí, Ministerstva zahraničních věcí, energetické skupiny ČEZ, neziskové organizace Greenpeace a aliancí oborových asociací Šance pro budovy. Stejně tak i studenti pocházeli z různých kateder, zastoupeni byli jak politologové, tak environmentalisti, i studenti Katedry mezinárodních vztahů a evropských studií.

Pomoc při získávání praxe

Jako jeden z lídrů se na akci podílel také Jan Sádlo, vedoucí oddělení mezinárodní spolupráce v energetice MPO, shodou okolností absolvent FSS a účastník prvního workshopu, který se zde za podpory Pavla Poce v minulosti konal.

„Jsem rád, že mohu studentům předat část toho, co jsem se zatím sám naučil. Jedná se o jednu z nejpřínosnějších aktivit vůbec. Studenti se dozvědí novinky z praxe, jak se kdo na konkrétní návrhy dívá, a i pro nás je to neocenitelné slyšet názory úplně z jiné strany, jiným způsobem. Všichni byli skvělí, šli k jádru věci, nebáli se diskutovat.“

Hlavním cílem akce bylo dát možnost studentům okusit praxi, a to přímo s profesionály, kteří s nimi nejen diskutovali, ale poskytli jim také cenné argumenty a vlastní zkušenosti k prosazování svých zájmů. Stejně jako v realitě se tak u energetické politiky mísily názory a argumenty například pro míru ambicí u jednotlivých cílů snižování emisí CO2, v oblasti energetické účinnosti i oblasti obnovitelných zdrojů energie.

Další konfliktní linií se stal požadavek na závaznost respektive nezávaznost těchto cílů a to jak na národní, tak na evropské úrovni. Celou akcí se však svorně nesl apel na nutnost zapojení studentů do praxe již během vlastního studia.

„Z vlastní zkušenosti mohu říct, že je dobré při studiu pracovat, určitě pak máte lepší uplatnění,“ doporučila vedoucí oddělení Public Affairs energetické skupiny ČEZ Zuzana Krejčiříková.

Souhlasí s ní i ředitel aliance oborových asociací Šance pro budovy, taktéž absolvent FSS, Petr Holub: „Jednoznačně je dobře, když už mají absolventi vlastní zkušenosti z práce nebo stáže, nejlépe třeba ze dvou míst. Člověk, který dostuduje a nemá žádnou pracovní zkušenost, žádné návyky, není tak přínosný, jako ten, který je má. Ideální je stav, kdy jde student například na odbornou stáž a v dané organizaci už zůstane.“

Autor: Klára Šubrtová

Sdílet tento příspěvek