Digitální služby Uber a Airbnb jsou jen špičkou ledovce


Tereza Chlebounová, Euroskop, 16. 6. 2017

Podaří se do roku 2025 dokončit jednotný digitální trh EU? Budeme si moci koupit ve Španělsku lék na český předpis? Jak vytvořit příznivé podmínky pro rozvoj start-upů a jak je regulovat? Těmito a dalšími otázkami se zabýval panel věnovaný budoucnosti evropského digitálního trhu s názvem „Future of Digital Europe“, který se konal ve středu 14. června v rámci mezinárodní konference Prague European Summit.

Panelu, který se uskutečnil v prostorách Lobkowiczského paláce na Pražském hradě, se zúčastnili Sarah Vormsbyová, analytička think-tanku EUROPA, Václav Mach ze společnosti Microsoft Corporation, Ondřej Malý, vládní koordinátor digitální agendy ČR, Taavi Roivas, bývalý premiér Estonska a Jaanika Merilová, náměstkyně primátora města Dněpropetrovsk na Ukrajině. Debatu moderoval Ivan Hodač, zakladatel a předseda organizace Aspen Institute Central Europe.

Všichni účastníci panelu se shodli, že v EU zatím neexistuje jednotný digitální trh, ale 28 různých trhů s vlastními regulacemi, které je potřeba sjednotit. Digitální služby by měly být dostupné všem občanům EU za stejných podmínek, což se zatím neděje. Je také třeba zajistit adekvátní bezpečnost spotřebitelů tak, aby měli v digitální služby důvěru.

Digitální služby musí být dostupné 100 % obyvatel

Jaanika Merilová připomněla, že ačkoliv se digitální trh rozvíjí, stále je ve většině případů potřeba například fyzický podpis nebo razítko. Cílem by mělo být dosáhnout stavu, kdy bude stačit elektronická identifikace a digitální podpis, které by fungovaly v rámci jedné velké propojené celoevropské databáze. Podle Merilové by mohl v budoucnu existovat také pouze jeden typ online identifikačního průkazu v celé Evropě.

Zároveň je podle ní třeba usilovat o to, aby digitální služby byly stoprocentně přístupné všem obyvatelům; pokud budou dostupné pouze elitám, nebude se jednat o úspěšné vytvoření jednotného digitálního trhu.

Digitální trh nekončí na hranicích EU

Největší optimismus projevil Václav Mach, který jako jediný odpověděl kladně na dotaz, zda bude možné si v roce 2025 koupit na český předpis lék v jiné členské zemi EU. Společnost podle něj prochází digitální transformací, která zasahuje všechny průmyslové sektory, a jednotný digitální trh představuje pouze jednu iniciativu z mnoha.

Zároveň připomněl, že digitalizace dalece přesahuje rámec Evropy. „Digitální svět není pouze o 28 zemích,“ uvedl Mach s tím, že data proudí bez ohledu na hranice. Snaha o stanovení regulací a bezpečnostních opatření by tak měla reflektovat i vývoj ve světě.

Regulace nesmějí brzdit inovace

Panel se věnoval také otázce, jak nejlépe podpořit rozvoj start-upů. Podle Sarah Vormsbyové je potřeba dát pozor na to, aby regulace, které vytváří Evropská komise ve snaze usměrňovat digitální trh, ve skutečnosti nebrzdily inovace. Start-upy podle ní ke svému růstu potřebují přístup k datům, proto je důležitá otevřenost a odstranění bariér.

Ondřej Malý zdůraznil, že při vytváření legislativy by se mělo zohlednit, že internetové firmy nefungují stejně jako ty klasické. V opačném případě hrozí, že jim zákonodárci budou pouze komplikovat život. Podle jeho názoru je potřeba soustředit se zejména na malé podniky, protože politici obvykle naslouchají spíš lobby velkých společností.

Při tvorbě legislativy je třeba myslet dopředu

Podle Taaviho Roivase brzdí rozvoj start-upů mimo jiné skutečnost, že evropské státy neumějí přijmout nové podnikatelské modely, například služby sdílené ekonomiky jako je Uber či Airbnb. „Polovina Evropy se chrání před budoucností,“ uvedl Roivas. Podle jeho názoru je potřeba při tvorbě regulací myslet dopředu. Pokud například vytvoříme regulaci týkající se dopravy, neměla by pojednávat o autobusech a tramvajích, ale pouze o přesunu lidí z jednoho místa na druhé, aby zůstala otevřená novému vývoji a technologiím.

„Uber nebo Airbnb jsou jenom špičkou ledovce,“ upozornil Roivas, podle nějž start-upy vytváří nové služby a tím i novou poptávku. Regulátoři by je měli nechat volně inovovat, ale zároveň jim vytvořit příznivé prostředí pro rozvoj. Tím je podle Roivase právě jednotný digitální trh. Podle Ondřeje Malého by se měly zavést regulace pouze v oblastech, kde se trh nedokáže regulovat sám.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek