Přejít na obsah

Vyhledávání



Hlavní menu

Evropská unie očima studentů Slezského gymnázia v Opavě

Lenka Fonioková, Eurocentrum Ostrava, 2.3.2020
Opava - Den D - 1

REPORTÁŽ - Dne 25. února 2020 se v prostorách Slezského gymnázia v Opavě konal již 11. ročník akce s názvem „Den D", tentokráte s podtitulem „Evropská unie". Tento projektový den pod taktovkou studentů semináře společenských věd třetího ročníku patří k již tradičním akcím školy, letos jsme ale měli tu čest být přímo u toho!

Škola se v rámci svých aktivit snaží vést studenty k občanské odpovědnosti, a nabízí jim proto mnoho příležitostí k zapojení se do různých charitativních, kulturních či vzdělávacích projektů. Většina z nich je navíc završena zhmotnělými výstupy k dalšímu využití, jejich dopad je tedy dlouhodobý a viditelný, což zúčastněným indikuje, že jejich práce měla skutečný smysl. Po zajímavých tématech „Dne D" jako byla finanční gramotnost, OSN či životní pasti, se letošní seminaristé 3. ročníků rozhodli proniknout do tajů Evropské unie.

Cílem však nebylo pouhé předání faktických informací o EU, ale zejména zvýšení povědomí o tom, co to znamená být občanem EU a jaká práva nám to přináší. Informovaný člověk využívající těchto příležitostí, který udržuje kontakt s jinými kulturami a má navíc třeba i zahraniční zkušenost, je dle zúčastněných mnohem otevřenější, a to nejen vůči světu, ale i jiným názorům, a tak i odolnější vůči nástrahám rozmáhající se xenofobie. V neposlední řadě bylo smyslem akce posílit kritické myšlení studentů, jejich práci s informačními zdroji a podpořit jejich kontakt s odborníky a zástupci ČR v evropských strukturách.



V rámci celodenního programu bylo možno navštívit celkem 19 stanovišť se zaměřením na různorodé oblasti evropské integrace. Představeny byly jednotlivé instituce Evropské unie, aktuální témata (jako je migrace či brexit), praktické bloky se věnovaly fungování vnitřního trhu, právům občanů v EU, dezinformacím a mnohým dalším. Program jednotlivých stanovišť zajišťovali krom seminaristů rovněž pozvání hosté, mezi nimiž nechyběli ani bývalí absolventi gymnázia, kteří aktuálně působí ve strukturách Evropské unie nebo příbuzných oblastech. Studenti tak měli možnost diskutovat s jejich předchůdci, kteří dneska působí v Evropské komisi, Organizaci na pomoc uprchlíkům, Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy atd.

Mezi vystupujícími nechyběli rovněž redaktoři Euroskopu, kteří představili fungování tohoto informačního portálu a věnovali se problematice informačních zdrojů. Téměř každé stanoviště pak poskytovalo prostor pro vyjádření závěrečné zpětné vazby posluchačů, tzn., jak byli spokojeni s daným tématem, formou jeho prezentace nebo přednesem. Tyto cenné poznatky pak mohou prezentující využít k další práci a sebezdokonalování se.



Unikátnost tohoto školního projektu tkví zejména v tom, že příprava celého dne je v režii samotných studentů. Garantka projektu a vyučující Kamila Tkáčová sice seminaristům poskytuje potřebnou oporu a konzultace, samotná organizace jednotlivých stanovišť, jejich pojetí a obsah je ale již zodpovědností studentů. Nutno podotknout, že studentský tým se tohoto úkolu zhostil na výbornou a opět se ukázalo, že pokud dáte mladým důvěru a podpoříte je v jejich seberealizaci a snažení, dokáží nemalé věci.

Projekt „Den D" je sice jednodenní, ale vyžaduje od zúčastněných studentů dlouhodobou a kvalitní přípravu. Práce na projektu tak započaly již v říjnu, kdy si studenti mezi sebou zvolili hlavní koordinátory akce a rozvrhli si časový harmonogram i jednotlivé úkoly. Kromě přípravy samotných prezentací postupně pracovali i na dalším zajištění celé akce, oslovovali české europoslance, psali oficiální dopisy na velvyslanectví členských zemí EU a získávali tak sami širokou škálu informačních brožur a materiálů, zatímco se již neformálně seznamovali s evropskými strukturami a relevantními organizacemi.



Tento neobyčejný den nabídl mnoho zajímavých příležitostí pro obě strany. Zatímco seminaristé si vyzkoušeli organizaci tematických stanovišť, atraktivní zpracování mnohdy nelehkých otázek, zapojení kreativity a interaktivních prvků do výuky, zbylí studenti měli pro změnu jedinečnou příležitost věnovat se vybranému společenskovědnímu tématu hlouběji, než je obvyklé, a to navíc v neotřelém a místy i neformálním podání jejich vrstevníků.

Nasazení studentů z řad organizačního týmu i přednášejících bylo obdivuhodné, všichni tvořili kompaktní tým a odvedli opravdu skvělou práci. Ukázalo se tedy, že i zdánlivě složité téma, jakým se Evropská unie může jevit, si mezi studenty na školách své místo najde, pokud je komunikováno atraktivní formou s jejich přímým zapojením a osobními zkušenostmi. Jen tak si totiž nejlépe uvědomíme, že i my jsme součástí EU!

Autor: Lenka Fonioková, Eurocentrum Ostrava

Další články v rubrice

Hrdinková: Peníze EU na obnovu by měly zohlednit pokles HDP

Tereza Chlebounová, Euroskop, 17. 6. 2020

REPORTÁŽ: Jak bude v létě vypadat cestování?

Tereza Chlebounová, Euroskop, 11. 6. 2020

Reportáž z debaty NATO StratCom CoE o dopadu ruských dezinformací na západní Balkán

Kenadie Wilde, Euroskop, ilustrační foto zdroj Pixabay, 09.06.2020