Airbus loni potřel svého rivala Boeing


Václav Lavička, Hospodářské noviny, 13. ledna 2010

Evropský letecký výrobce Airbus loni s převahou porazil svého hlavního rivala na trhu velkých komerčních letadel – americký Boeing. Zákazníkům dodal rekordních 498 strojů. Nad svým konkurentem, který prodal 481 letadel, tak podle agentury Reuters zvítězil již sedmý rok po sobě.

Airbus, který je součástí zbrojařského konsorcia EADS (European Aeronautic Defence & Space), se navíc může těšit z mnohem vydatnějšího přílivu objednávek. Během uplynulého roku jich získal 271 v celkové hodnotě 30,3 miliardy dolarů, zatímco Boeing se musel spokojit jenom se 142 objednávkami za pouhé čtyři miliardy dolarů. To není ani desetina hodnoty z roku 2008.

Boeing tak podle expertů doplatil na problémy, které měl s přípravou nového stroje 787 Dreamliner. Ze 121 objednávek zrušených během loňského roku připadalo na tento nový letoun, který se po mnoha odkladech poprvé zkušebně vznesl týden před Vánocemi, plných třiaosmdesát. Rekordní výsledek ohlásila také brazilská společnost Embraer. Čtvrtý světový výrobce dopravních letadel (za kanadským Bombardierem) prodal loni 244 strojů, z toho 115 menších privátních tryskáčů.

ARCHIV - Der neue Militaertransporter A400M startet am 11. Dezember 2009 in Sevilla, Spanien. Der Flugzeugbauer Airbus erwaegt einen Verzicht auf den Militaertransporter A400M. Ein Ausstieg aus der Produktion des im Dezember erstmals gestarteten Flugzeugs sei ein moegliches Szenario, sagte Airbus-Sprecher Stefan Schaffrath am Dienstag, 5. Januar 2010. (AP Photo/Miguel Angel Morenatti) FILE - The new military Airbus A400M transport plane takes off during its exhibition flight at Seville, Spain, in this Dec. 11, 2009 file photo. (AP Photo/Miguel Angel Morenatti) ** EDS NOTE: LINES CAUSED BY VAPOR TRAIL BEHIND PROPELLERS **

Projekt nového vojenského dopravního letounu A400M, jehož vývoj a stavba nabrala zpoždění, ohrožuje úspěšnost Airbusu. Na snímku o půl roku zpožděný první zkušební let A400M 11. prosince 2009 ve španělské Seville. Foto AP

Spokojenost? Ne docela

Světová jednička Airbus počítá s tím, že letos přijme 250 – 300 nových objednávek. Jejich příliv by měl začít sílit nejdříve v roce 2012. Aerolinky, které jsou členy Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA), prodělaly loni dohromady až 11 miliard dolarů. Tato značná ztráta nepříznivě ovlivní předpokládaný příliv objednávek v letech 2010 a 2011. „Dodávky letadel by se měly letos pohybovat na loňské úrovni, prohlásil včera ve španělské Seville výkonný šéf Airbusu Tom Enders.

Zaměstnanci Airbusu se nicméně o chleba bát nemusí. Firma eviduje 3488 nevyřízených objednávek, což zhruba odpovídá šestileté výrobě.

Za růstem prodeje a solidním přílivem objednávek pro Airbus se ale skrývá to, co Enders charakterizuje jako „velké zklamání. Důvodem je zpoždění, které nabrala výroba obřího stroje A380. Airbus loni zákazníkům dodal 10 těchto letadel, ale podle plánu jich mělo být 18.
Airbus pokračuje v přípravě nového stroje A350, který bude konkurovat letounům Boeingu řady 777 a 787 Dreamliner. První zákazníci by měli A350 dostat v roce 2013.

Projekt ohrožující firmu

Tomovi Endersovi dělá velké starosti také projekt nového vojenského dopravního letounu A400M. Vývoj a stavba tohoto obřího stroje, který si odbyl svůj první zkušební let teprve loni v prosinci namísto v dubnu, nabraly značné zpoždění. Airbus to každý měsíc stojí zhruba 100 milionů eur navíc. „To může vážně ohrozit celý Airbus a jeho konkurenceschopnost. To je důvod, proč biji na poplach a žádám vlády, aby změnily podmínky původního kontraktu, naléhá Enders.

Celkem 180 strojů A400M v celkové hodnotě 20 miliard eur si před šesti lety pro své ozbrojené síly objednalo sedm členských zemí NATO. Největším zákazníkem (60 strojů) je Německo. Na projektu se dále podílejí Belgie, Británie, Francie, Lucembursko, Španělsko a Turecko.

Ale skutečné náklady budou možná o polovinu vyšší. Zúčastněné země tak budou nuceny uvolnit další zdroje, jinak projekt, na němž závisí 40 tisíc pracovních míst (hlavně ve španělské Seville), padne. Vlády mají do konce ledna rozhodnout, co dál.

Autor: Václav Lavička

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality