Vznikne evropský seznam silničních pirátů?


Mariana Pítrová, EUROSKOP, 8.6.2012

Pozornost europoslanců se od konce května snaží upoutat návrh na snadnější odhalování silničních pirátů. K jejich dopadení má přispět vytvoření unikátní celoevropské databáze, která by umožnila kontakt svědků a obětí dopravních nehod. Na zapojení do legislativního procesu předloha stále čeká, žádný výbor EP se jí zatím neujal. Odborníci oslovení Euroskopem se však shodují, že fenomén agresivních řidičů je u nás i ve zbytku Evropy na vzestupu a legislativní pozornost si zaslouží.

Předkladatelem návrhu je italský poslanec Sergio Silvestris (EPP). Ten se nechal inspirovat ve své domovině, kde pětice přátel z Florencie úspěšně realizovala projekt na webu vittimaetestimone.com. Bezplatný portál umožňuje po registraci výměnu informací mezi svědky a oběťmi dopravních nehod a tamní policie si ho nemůže vynachválit.

Na navrhovaných webových stránkách by bylo možné vyhledat starší nehody a přidat nové s udáním místa, data a hodiny. Program by pak uživatelům, jejichž anonymita je prý samozřejmostí, poskytl seznam událostí. V případě, že by se chtěli spojit s jiným uživatelem, získali by příslušnou elektronickou adresu.

Není náhodou, že taková myšlenka vznikla právě v Itálii. Dopravním statistikám v tomto jihoevropském státě totiž vévodí černá čísla. Alespoň podle předkladatele návrhu Silvestrise. Ten ve zprávě pro europoslance uvádí, že ročně eviduje Itálie při automobilových haváriích 250 tisíc obětí. Silvestris však zohledňuje všechny účastníky nehod, tedy i přeživší. Údaje italského statistického úřadu pak uvádějí ročně zhruba kolem 4 tisíce mrtvých. Pozůstalé i zraněné každopádně stálě častěji spojuje nemožnost získat odškodnění. Důvodem je právě nedostatek svědků, kteří by k objasnění těchto nehod mohli přispět.

Piráti z Česka nezaostávají

Situace na domácích silnicích se bohužel od té italské příliš neliší. I u nás se bezohledným řidičům žije poměrně spokojeně. Podle analýz Centra dopravního výzkumu se Česko řadí k zemím EU, kde agresivní a bezohledná jízda končí ve většině případů nehodami.

„Piráti silnic jako viníci čím dál většího počtu těch nejzávažnějších dopravních nehod jsou, bohužel, na evropských silnicích výrazně na vzestupu. Jen v České republice jsme zaznamenali nárůst řidičů, kteří ujeli od nehody o neuvěřitelných 17 procent, říká česká europoslankyně z výboru pro dopravu Olga Sehnalová.

Jak se poprat se zákonem?

„Všechno, co směřuje k vylepšení situace na silnicích a odhalení viníků, je krok správným směrem, vítá návrh italského europoslance Stanislav Vondruška z Českého sdružení obětí dopravních nehod. Vzápětí ale dodává, že realizaci podobné databáze nemusí být vůbec jednoduchá kvůli zákonné ochraně možných viníků.

Podle ministerstva dopravy může nastat problém s ochranou osobních dat při zveřejňování konkrétních kauz. To potvrzuje i Vondruška, jehož sdružení před pár lety chtělo ve spolupráci s Českou televizí vysílat pravidelně odstrašující šoty, které zachycují české piráty v akci. Projekt ale nakonec ztroskotal právě na možných střetech se zákonem.

Pozornost BESIP a vlády

Podle Vondrušky by v případě vytvoření navrhované databáze bylo nejlepší postupovat po národní úrovni, pak až vytvořit celoevropský systém. „Závažnost takového kriminálního jednání není v tomto případě otázkou různých kulturních či jiných tradic, proto by byla celoevropská úprava podle mě vhodná, zastává opačný postup Sehnalová.

Italský projekt, který se stal předlohou pro bruselský návrh, shromažďuje mimo jiné i seznam míst, kde nejčastěji dochází k nehodám. Podobný monitoring vytváří i český portál dopravniinfo.cz, který je spravován Ředitelstvím silnic a dálnic a v sekci „nehodová místa upozorňuje řidiče na riziková místa. Bohužel je to asi tak to jediné, v čem se národní snažení přibližuje ambicióznímu projektu kolegů z jihu.

Ať už bude osud usnesení, kterého se zatím v Bruselu nikdo neujal, jakýkoliv, slibují české úřady, že si na silniční piráty posvítí. Ministerstvo dopravy připravuje ve spolupráci s BESIP projekty, které podle jeho slov mají „působit na většinovou slušnou veřejnost tak, aby přestala tolerovat rizikové chování řidičů a dala to jasně najevo. Vláda pak ve svém usnesení z loňského roku zařadila agresivní jízdu mezi vybrané prioritní oblasti, které má být věnována pozornost v Národní strategii bezpečnosti silničního provozu do roku 2020.

Autor: Mariana Pítrová, Euroskop

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality