Přejít na obsah

Vyhledávání



Hlavní menu

Učitelé v Karlovarském kraji jsou v obraze

23.11.2011

Jak učit o Evropské unii? Co studentům říct k současné situaci a kde najít informace, díky nimž by si studenti mohli utvořit vlastní názor na evropskou integraci? Odpovědi na tyto otázky i řadu dalších přinesl vzdělávací seminář pro středoškolské pedagogy "Jsme v EU, buďme v obraze", který ve spolupráci s Eurocentrem Karlovy Vary uspořádalo Centrum evropských studií VŠE.

 

Je obtížné zlomit bariéru skepse a vzbudit u studentů zájem o dění v Evropské unii. Vnímají totiž především její současné problémy a přijímají celkově negativní naladění společnosti. Výhody členství České republiky EU si ale neuvědomují, protože se pro ně často stala samozřejmostí. Pomoci prolomit tuto hráz nedůvěry přijel karlovarským učitelům Mgr. Jarolím Antal z pražského Centra evropských studií.

I jeho výkladu v první části dominovala aktuální tematika a snaha vysvětlit podstatu současné krize Eurozóny, o které se studenti dozvídají především prostřednictvím médií. "Studenti tu situaci vnímají," potvrdili i učitelé. Pan Antal tak pedagogům ve své přednášce nabídl užitečné údaje ilustrující současný problém stejně jako vhled do jeho podstaty a vývoje.

Učitelé se shodli na tom, že postavení "obhájce" evropské integrace je v současnosti velmi obtížné. "My se nesnažíme studenty přesvědčovat, že je Evropská unie dobrá nebo špatná. Důležité je podat jim základní informace, které musí znát, vzbudit jejich zájem a poradit jim, kde se dozví víc, aby si mohli vytvořit vlastní názor. Alespoň o to usiluje Eurocentrum Karlovy Vary v přednáškách, které pro studenty o EU bezplatně pořádá," dodává vedoucí Eurocentra Karlovy Vary Ing. Kateřina Turčinová.

 

Publikaci "Jsme v EU, buďme v obraze", která vznikla v Centru evropských studií jako materiál pro výuku na středních školách, byla věnována druhá část semináře. Učitelé se svěřili s omezeným prostorem, který mohou evropské integraci v hodinách věnovat, ale ocenili přínos publikace především pro studenty se zájmem o problematiku. Druhé aktualizované vydání knihy si potom účastníci odnesli jako pozornost.

Zklamáním pro organizátory byl nevelký zájem o účast ze strany středoškolských pedagogů. Celý seminář se proto nesl ve velmi komorním duchu s důrazem na individuální přístup k účastníkům. Nezbývá jen doufat, že i ostatní učitelé v Karlovarském kraji jsou v "obraze".

Elekronická verze publikace "Jsme v EU, buďme v obraze" je pro případné zájemce dostupná na stránkách Centra evropských studií.