Daně v prosinci 2011

09.01.2012
Euroskop

Jaká bude DPH? Komise odkryla karty

Jaká bude DPH? Komise odkryla karty

Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě a Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru o budoucnosti DPH. Pro jednodušší, stabilnější a účinnější systém DPH uzpůsobený jednotnému trhu (KOM(2011)851)

Komise 6. 12. 2011 uveřejnila sdělení o budoucnosti DPH.

Pozadí

Sdělení má v základních parametrech ukázat cestu, jíž se hodlá Komise v následujícím období vydat při přípravě příslušné legislativy.

Navazuje na zelenou knihu z prosince 2010 (více v příspěvku „Komise: Diskutujme o budoucnosti DPH, Daně v prosinci 2010), na výsledky tematické veřejné konzultace, v jejímž rámci Komise obdržela 1 726 příspěvků, ale i na reakce zainteresovaných institucí, zejm. EP a Rady.

DPH činí 21 % příjmů členských států (783 mld. € a 7,4 % HDP), a má tedy (nejen podle Komise) „významný dopad na každého občana EU. Navíc v celé EU jsou již delší dobu patrné tendence ke zvyšování nepřímých daní (ze spotřeby) než daní přímých; Komise tvrdí, že jsou „přátelštější k hospodářskému růstu (more growth-friendly).

Od zavedení systému DPH uplynulo v (dnešní) EU již více 40 let, a tak „neodpovídá ekonomice tažené službami a založené na technologiích, jak konstatoval odpovědný komisař Algirdas Šemeta. Krom toho se přibližně 12 % DPH z různých důvodů nevybírá (mj. kvůli podvodům).

Klíčové body

Komise hodlá dosáhnout trojího: (1) aby byla DPH „praktičtější pro podniky (kvůli podnícení přeshraničního obchodu); (2) aby DPH podporovala „úsilí členských států o fiskální konsolidaci a udržitelný hospodářský růst; (3) aby byla DPH skutečně vybírána a zamezilo se podvodům.

Za tím účelem by se měl mj. rozšířit koncept jednoho kontaktního místa pro přeshraniční transakce, mělo by být standardizováno přiznání k DPH (v roce 2013) a členské státy by měly poskytovat přístup k relevantním údajům (způsob registrace kvůli odvodu daně, daňové sazby, podmínky vrácení daně ap.) prostřednictvím ústředního internetového portálu.

Pokud jde o druhý z cílů, zvažuje Komise především rozšíření vyměřovacích základů DPH a omezení používání snížených sazeb (základní sazba činí nejméně 15 %). Komise tvrdí, že zprůhlednění systému by mohlo členské státy motivovat ke snížení základní sazby o 1,9-7,5 % (nebo procentních bodů?; Komise v tomto ohledu nenabízí jasnou informaci), aniž by se snížily jejich příjmy z DPH. Realisticky ovšem předpokládá, že k úplnému zrušení snížených sazeb členské státy nepřistoupí, proto navrhuje (resp. v roce 2013 předloží legislativní návrh), aby se jich využívalo je ve skutečně odůvodnitelných případech (tedy když daného efektu nelze dosáhnout např. změnou politiky než snížením sazby DPH; snížené sazby DPH by také neměly narušovat vnitřní trh, resp. sazby na podobné zboží a služby by měly být srovnatelné). I tento „slabší záměr má nicméně potenciál vyvolat řadu rozporuplných reakcí: např. organizace sdružující subjekty nabízející tzv. sociální bydlení již nyní jakékoli změny snížených sazeb DPH odmítají.

Konečně třetího ze záměrů hodlá Komise dosáhnout tak, že zváží „mechanismus rychlé reakce, aby členské státy mohly lépe reagovat při podezření na podvodná schémata. Krom toho v roce 2012 prozkoumá i možnost zavedení přeshraničních auditorských týmů „k usnadnění mnohostranných kontrol.

Komise opustila myšlenku, aby byla DPH nově vybírána v zemi původu. I nadále tedy bude vybírána v zemi určení (tj. tam, kde je usazen zákazník).

Důvodem není ani tak to, že by daný záměr „již nebyl relevantní, ale spíše to, že si je Komise vědoma toho, že by jej stejně neprosadila.

Předpokládaný další vývoj

Sdělení v průběhu roku 2012 posoudí Rada a EP. Poté Komise pravděpodobně přistoupí k předložení konkrétních legislativních návrhů.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality