Energie v červenci 2010

05.08.2010
Euroskop

ITRE jednal o kompromisu ohledně nařízení o bezpečnosti dodávek plynu

ITRE jednal o kompromisu ohledně nařízení o bezpečnosti dodávek plynu

Amendments by Parliament to the Commission proposal for the Regulation of the European Parliament and of the Council concerning measures to safeguard security of gas supply and repealing Directive 2004/67/EC

Na zasedání výboru ITRE ve dnech 12.-13.7.2010 byla opět projednávána otázka návrhu nařízení týkajícího se zabezpečení dodávek plynu. Předmětem jednání byl kompromisní text pozměňovacích návrhů dojednaný mezi zástupci EP a španělským předsednictvím. ITRE kompromis mezi EP a Radou na zasedání 13. 7. 2010 přijal.

Pozadí

Komise předložila návrh nařízení, který ruší dosud platnou směrnici č. 2004/67 týkající se bezpečnosti dodávek zemního plynu, v červenci 2009. Jako motivace pro tento krok sloužilo několik krizových situací, které EU v posledních letech postihly v souvislosti s externími dodávkami zemního plynu. Naposledy hrozil vyvolat narušení dodávek plynu do některých členských států spor mezi Gazpromem a běloruskými odběrateli v červnu 2010. Důležitou skutečností je, že v oblasti otázek zabezpečení dodávek plynu dosavadní směrnici nahrazuje nařízení s přímým účinkem.

Předpis se mj. týká otázek vážného narušení dodávek plynu, stavu nouze a mechanismů pro řešení této situace (preventivní akce a plány pro stav nouze, které mají mít k dispozici členské státy), nezbytné kapacity infrastruktury pro uspokojení poptávky po plynu v případě narušení, definice tzv. chráněných odběratelů, posílení pozice Koordinační skupiny pro otázky plynu, sdílení přístupu k údajům týkajícím se zásob, zařízení pro zajištění reverzního toku plynu, vyhlašování stavu nouze na úrovni EU ze strany Komise atd.

Návrh byl již projednáván v EP ve výboru ITRE prostřednictvím návrhu zprávy poslance Aleja Vidala-Quadrase, která byla po zapracování stovek pozměňovacích návrhů přijata v březnu 2010. Mezitím probíhala další jednání v Radě, při kterých předcházející španělské předsednictví usilovalo o přijetí politické dohody do července 2010.

Klíčové body a stav projednávání

Vzhledem k řadě pozměňovacích návrhů, na nichž trval EP, byl ještě před koncem španělského předsednictví vypracován kompromisní text, který obsahuje mj. modifikace týkající se definice chráněných odběratelů. Kompromis reflektuje požadavky EP, aby nařízení samotné definovalo jakožto odběratele, jejichž zásobování plynem je třeba chránit, především domácnosti. Následně má být na zvážení členských států, zda k těmto chráněným odběratelům přidají i další, jako jsou malé a střední podniky či sociální zařízení typu nemocnic. Tito chránění odběratelé by se však na celkové spotřebě plynu neměli podílet více než 20 %. Dodavatelé by těmto chráněným odběratelům měli zajistit dodávky plynu za extrémně nízkých teplot, v případě výjimečně vysoké poptávky po plynu trvající minimálně 30 dnů či v případě přerušení dodávek prostřednictvím klíčové infrastruktury trvajícího minimálně 30 dnů (za běžného zimního počasí).

Kompromis dále posiluje pravomoci Komise v tom smyslu, že má posuzovat plány členských států týkající se prevence a požadovat případně jejich změny. Komise může zasáhnout, pokud shledá nekompatibilitu předložených plánů s plány jiných zemí, či v případě, pokud by předložené plány ohrožovaly bezpečnost jiných států při zásobení plynem. Členské státy by tyto plány měly předložit minimálně 2 roky po vstupu nařízení v platnost. V případě požadavků Komise by státy měly mít povinnost provést příslušné změny v plánech do 3 měsíců.

Členské státy by též měly být schopny garantovat to, že pokud dojde k narušení největší infrastruktury dodávající plyn, musí zbývající infrastruktura splňovat stanovený standard, vyjádřený jako kapacita (N-1), nezbytný pro to, aby byla schopna tento výpadek nahradit. Dle textu nařízení musí mít infrastruktura (N-1) kapacitu dodávat nezbytný objem plynu pro uspokojení celkové poptávky po plynu v oblasti výpočtu v období 60 dnů „výjimečně vysoké poptávky v průběhu nejchladnějšího období. Aby dostály těmto požadavkům, je členským státům poskytnuta lhůta 4 let na budování dodatečných skladovacích kapacit, zajištění reverzních toků plynu, zajištění připojení k integrované plynárenské síti EU a prolomení závislosti na jediném externím dodavateli plynu (u budování přeshraničních interkonektorů je stanovena lhůta dokončení 3 roky po vstupu nařízení v platnost).

V případě krize a selhání tržních mechanismů pro zajištění dodávek by měly státy uvést do chodu třístupňový mechanismus odpovědi na stav nouze. V případě dosažení stavu nouze musí být tyto plány schopny zajistit přeshraniční přístup ke skladovacím kapacitám plynu a udržení přeshraničního zásobování plynem. Posílení pozice Komise spočívá také v tom, že by měla být oprávněna vyhlásit stav nouze na úrovni EU, případně na regionální úrovni, a to na žádost minimálně 2 členských států, které samy vyhlásily stav nouze.

Nařízení by mělo do určité míry standardizovat mechanismy, které byly v případě mimořádného a nouzového stavu v praxi používány ad hoc (např. zajišťování zásobování plynem pomocí reverzního toku pro země odříznuté od dodávek plynu během řešení rusko-ukrajinského sporu v lednu 2009). Posílena by měla být unijní úroveň v oblasti zabezpečení dodávek plynu a v nouzových situacích, jak to požadovaly některé členské státy (typicky Polsko), podporující posílení EU v oblasti energetické bezpečnosti.

Předpokládaný další vývoj

Hlasování o usnesení EP, které by mělo přinést finální schválení nařízení, a tím pádem i nahrazení dosud platné směrnice novým předpisem, by mělo proběhnout na plenárním zasedání v září 2010.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality