Vnitřní trh v dubnu 2012

03.05.2012
Euroskop

Komise chce usnadnit registraci vozidla v jiném členském státě

Komise chce usnadnit registraci vozidla v jiném členském státě

Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council simplifying the transfer of motor vehicles registered in another Member State within the Single Market (COM(2012)164)

Komise 4. 4. 2012 předložila návrh nařízení, které by mělo napomoci usnadnit registraci vozidla v jiném členském státě.

Pozadí

Komise tvrdí, že každý rok je do jiného členského státu převezeno (a až tam podle místních právních předpisů zaregistrováno) 3,5 mil. vozidel. Celá procedura je podle ní v zásadě zbytečná, komplikovaná, těžkopádná, byrokraticky náročná a dlouhá (až 5 týdnů). Navíc každá taková registrace stojí v průměru přibližně 400 €.

Uvedený názor podle Komise sdílí i fyzické a právnické osoby žijící/sídlící v EU a odkazuje na zprávu o občanství EU za rok 2010 (z října 2010) nazvanou „Odstranit překážky pro výkon práv občanů EU (více v příspěvku „Komise tvrdí, že už ví, jak restartovat vnitřní trh, Vnitřní trh v říjnu 2010) a veřejnou konzultaci uskutečněnou mezi březnem a květnem 2011.

Klíčové body

Cílem návrhu je radikálně omezit povinnost přeregistrovávat vozidla pocházející z jiné země EU (to by se mělo dotknout např. občanů pracujících v jiné zemi EU a používajících vozidlo registrované na jejich zaměstnavatele). Pokud už to nutné bude (např. při změně bydliště z jedné země EU do druhé či při nákupu ojetého vozidla z jiné země EU), pak by měly být zjednodušeny související administrativní formality (při změně bydliště se přeregistrace bude muset uskutečnit do 6 měsíců, při nákupu ojetého vozidla z jiné země EU by neměla být nutná dodatečná technická prohlídka vozidla; další vzorové „životní situace uváděné Komisí lze nalézt zde).

Obecně se návrh snaží formalizovat zásadu, že vozidlo by mělo být registrováno v zemi EU, v níž jeho majitel žije, přičemž ostatní členské státy od něj nesmí vyžadovat, aby vozidlo zaregistroval na jejich území, a to ani tehdy, pokud tam strávil delší dobu. Jednotná registrační procedura pro celou EU (resp. životní cyklus jednoho konkrétního vozidla) v úvahách Komise nefigurovala a nefiguruje.

Legislativa by se měla vztahovat na přeregistrování osobních automobilů, lehkých užitkových vozidel (dodávek), autobusů i nákladních vozidel. Odcizená vozidla by naopak nemělo být možné (v ideálním případě – pozn. aut.) zaregistrovat nikde v EU.

Komise předpokládá, že v důsledku přijetí a uplatňování nové legislativy ušetří nejen fyzické a právnické osoby, ale i členské státy 1,5 mld. € ročně.

Předpokládaný další vývoj

Návrh bude projednávat Evropský parlament a Rada. Bude-li schválen, měly by mít členské státy 1 rok (od uveřejnění v Úředním věstníku EU), než se nové nařízení začne reálně uplatňovat.

V nejbližším období hodlá Komise vyvinout iniciativu s cílem vyjasnit pravidla EU, která musí členské státy dodržovat, pokud jde uplatňování registrace vozidel a silniční daně. Rovněž vydá doporučení týkající se potenciálního dvojího zdanění vozidel (mj. s cílem odstranit překážky přeshraničního půjčování vozidel).

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality