Nařízení o dobrovolné účasti v programu EMAS

06.10.2008
Euroskop

Evropská komise dne 16. července 2008 zveřejnila návrh nařízení o dobrovolné účasti v programu Společenství pro systém řízení podniků a auditu z hlediska ochrany životního prostředí (EMAS), které by mělo novelizovat současnou právní úpravu tohoto systému. Revize s cílem posílit prestiž programu a účast v něm, jakož i umožnit malým a středním podnikům snazší účast v něm, přichází jako součást širšího akčního plánu pro udržitelnou spotřebu a výrobu a udržitelnou průmyslovou politiku.

Nařízení o dobrovolné účasti v programu EMAS

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o dobrovolné účasti organizací v programu Společenství pro systém řízení podniků a auditu z hlediska ochrany životního prostředí (EMAS) (KOM(2008)402 v konečném znění)

Návrh nařízení si klade za cíl komplexně zrevidovat současnou legislativní úpravu programu EMAS, zjednodušit a zpřehlednit ji, jakož i zatraktivnit program pro jednotlivé organizace. Cílem je vytvoření marketingově silné značky, která má být atraktivní pro organizace, což se má projevit v nárůstu počtu registrací za deset let ze současných šesti na pětatřicet tisíc.

1. Legislativní pozadí

Návrh nařízení Komise zveřejnila jako součást akčního plánu pro udržitelnou spotřebu a výrobu a udržitelnou průmyslovou politiku (pro další návrhy viz zde), vycházejícího ze strategie pro udržitelný rozvoj a navazujícího na snahy například v akčním plánu pro energetickou účinnost a rozhodnutí č. 1600/2002 o šestém akčním programu Společenství pro životní prostředí. Jeho cílem je změna chování spotřebitelů a výrobců směrem k čistší výrobě a inteligentní spotřebě. Tyto iniciativy na úrovni EU mají i širší mezinárodní základ: vycházejí z aktivit rozvíjených celosvětově především OSN.

Samotný program EMAS byl na úrovni EU zaveden nařízením č. 1836/93, platným od roku 1995 (v ČR provedeno usnesením vlády ČR č. 466/1998 o národním programu EMAS; více zde), jako program podporující proaktivní průmyslové podniky, které chrání životní prostředí ve větším rozsahu, než to přikazuje platná legislativa, a neustále zlepšují způsob, jakým s ním interagují. V roce 2001 byl EMAS revidován do aktuální podoby nařízením č. 761/2001, které rozšířilo jeho platnost na všechny ekonomické organizace, posílilo kompatibilitu s ISO 14001 a také zavedlo logo programu. V ČR bylo toto nařízení provedeno usnesením vlády ČR č. 651/2002. Pro provádění programu EMAS Komise vydala i dvě doporučení, č. 2001/680 o zásadách jeho provádění a č. 2003/532 o zásadách při výběru a použití indikátorů vlivu činnosti organizace na životní prostředí v rámci programu EMAS (více informací o programu EMAS zde).

Na základě sdělení Komise o přezkumu šestého akčního programu ES pro životní prostředí, kde byla identifikována potřeba zlepšit fungování dobrovolných nástrojů a článku 15 nařízení č. 761/2001 vykonala Komise přezkum stávající právní úpravy, jehož výsledkem je právě předkládané nařízení.

Cílem navrhovaného nařízení je především zvýšení počtu organizací, které systém používají, zhruba šestinásobně do deseti let, zjednodušení registrací malých a středních podniků v systému, jakož i jeho celková propagace, zjednodušení a zlepšení kontrolních mechanismů.

2. Formální struktura legislativního návrhu

Návrh nařízení se skládá z důvodové zprávy, obsáhlého vlastního textu rozčleněného do devíti kapitol a 52 článků a osmi příloh. Je konstruován jako revizní text, ale do značné míry mění strukturu dosavadního nařízení a inkorporuje do ní i dvě výše zmiňovaná doporučení Komise.

První kapitola obsahuje obecná ustanovení, v druhé nalezneme pravidla pro registraci organizací. Jejich povinnosti stanoví následující kapitola, pravidla pro příslušné subjekty provádějící registraci jsou stanoveny v kapitole čtvrté. Další kapitola obsahuje úkoly ověřovatelů životního prostředí, jakož i požadavky na ně a jejich činnost. Akreditačním orgánům ověřovatelů je věnována šestá kapitola nařízení. Pravidla pro členské státy a Komisi stanoví kapitoly sedm a osm. Devátá kapitola obsahuje závěrečná ustanovení.

V přílohách nalezneme úpravu přezkoumání stavu životního prostředí, požadavky na systém řízení z hlediska ochrany životního prostředí a další otázky, na které se musí zaměřit organizace provádějící program EMAS. Také je zde upraven interní audit ochrany životního prostředí, postup podávání zpráv o vlivu činnosti organizace na životní prostředí, logo EMAS, údaje potřebné k registraci do programu, jakož i vzor prohlášení o činnostech ověřovatele stavu životního prostředí. Poslední přílohou je srovnávací tabulka návrhu s nařízením č. 761/2001.

Návrh vychází z ustanovení článku 175, odst. 1 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice a jeho působnost by měla být rozšířena i na celý Evropský hospodářský prostor.

3. Klíčové obsahové body legislativního návrhu

Program EMAS a všeobecné požadavky na účast zůstávají v podstatě stejné jako ve stávajícím nařízení. Organizace se jej mohou zúčastnit, pokud vypracují politiku životního prostředí, provedou přezkum stavu životního prostředí, vytvoří systém řízení z hlediska ochrany životního prostředí, provedou interní audit životního prostředí a vypracují prohlášení o stavu životního prostředí. Jakmile je toto prohlášení ověřeno a schváleno nezávislým auditorem, může organizace požádat o registraci u příslušného subjektu. Následně má registrovaná organizace povinnost podávat pravidelné zprávy o zlepšování vlivu své činnosti na životní prostředí.

Nově je program EMAS doplněn o posílený mechanismus dodržování právních předpisů a větší důraz je kladen na pravidelné podávání zpráv o vlivu činnosti organizace. Zároveň Komise zavádí dobrovolné používaní osvědčených postupů pro řízení z hlediska ochrany životních prostředí.

Také dochází k harmonizaci předpisů a postupů pro akreditaci a ověřování, jakož i k rozšíření geografické oblasti aplikace nařízení i mimo ES.

Významná jsou opatření na snížení administrativní zátěže a tvorbu pobídek. Pro malé organizace jsou zjednodušeny postupy registrace a sníženy registrační poplatky. Také jsou pro ně na žádost prodlouženy lhůty pro podávání pravidelných zpráv. Vnitrostátní orgány mají také povinnost určit oblasti, ve které mohou snížit administrativní zátěž a dochází ke zjednodušení používaní loga EMAS.

Poslední okruh změn se týká obecné propagace programu EMAS, a to jak na úrovni komunitární, tak na úrovni členských států.

4. Stav legislativního procesu

Návrh nařízení se nachází na začátku legislativního procesu a přijala ho zatím jen Komise. Bude projednáván postupem spolurozhodování. VEvropském parlamentu se očekává schválení zprávy o návrhu v rámci výboru v únoru 2009 a projednání na plenárním zasedání v březnu 2009. Termíny pro projednání v Radě ministrů ještě nebyly stanoveny.

U příležitosti přijetí Akčního plánu pro udržitelnou spotřebu a výrobu a udržitelnou průmyslovou politiku uvedl komisař Günter Verheugen, odpovídající za průmysl a podnikání, že „EU musí jít příkladem a dokázat, že průmysl je schopen účinně přispět k boji proti klimatickým změnám. Komisař pro životní prostředí Stavros Dimas dodal, že „nastal čas, abychom změnili způsob průmyslové výroby a spotřeby, s ohledem na ochranu životního prostředí. Aspekt energetických úspor vyzdvihl komisař pro energetickou politiku Andris Piebalgs.

5. Očekávaný další vývoj

V případě jeho schválení bude nařízení platné dvacátým dnem po zveřejnění v Úředním věstníku EU. Členské státy budou mít k dispozici lhůtu šesti měsíců od vstupu v platnost pro uvedení existujících právních předpisů do souladu s ustanoveními nařízení. Očekává se tedy, že nařízení bude uplatňováno od začátku roku 2010.

Seznam odkazů

Dokumenty

Monitoring legislativního procesu

Další odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality