Doprava v říjnu 2011

02.11.2011
Euroskop

TRAN zmírnil svá očekávání v otázce revize tzv. prvního železničního balíku

TRAN zmírnil svá očekávání v otázce revize tzv. prvního železničního balíku

Sdělení Komise týkající se rozvoje jednotného evropského železničního prostoru (KOM(2010)474)

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru (KOM(2010)475)

Výbor TRAN 11. 10. 2011 přijal poměrem 36:6:1 zprávu Debory Serracchiani týkající se liberalizace v oblasti (osobní) železniční dopravy. Jeho nynější pozice ale více než dříve koresponduje s požadavky Rady.

Pozadí

Komise návrh směrnice „o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru a sdělení, jež předesílá další legislativní aktivity v sektoru, zveřejnila v září 2010. O změnách prvního železničního balíku (směrnice č. 2001/12, č. 2001/13 a č. 2001/14) se na úrovni EU neformálně hovořilo již 2 roky, ovšem legislativním procesem ještě procházel tzv. třetí železniční balík a nebylo považováno za vhodné přicházet s dalšími legislativními úpravami v téže oblasti paralelně (více v příspěvku „Komise předložila revizi tzv. prvního železničního balíku, Doprava v září 2010). Rada se k návrhu vyjádřila poprvé v prosinci 2010. Její původně odmítavé stanovisko (více v příspěvku „Rada rozporuje revizi tzv. prvního železničního balíku, Doprava v prosinci 2010) se změnilo pod vlivem negociací v průběhu maďarského předsednictví (více v příspěvku „Rada podpořila revizi tzv. prvního železničního balíku, Doprava v červnu 2011).

Klíčové body a sporné body

Cílem revize má být konsolidace a zpřesnění dosavadní legislativy (9 směrnic, 1 rozhodnutí a 2 akty o přistoupení), aby efektivněji garantovala nediskriminační přístup nových provozovatelů (primárně nákladní a mezinárodní osobní) přepravy jak na železnici samotnou, tak ke všem jejím doprovodným službám nezbytným pro realizaci konkrétního podnikatelského záměru. Toto základní směřování TRAN podpořil.

Měl by ale být posílen dohled „skutečně nezávislých regulátorů, potenciálně by měl (v delším časovém horizontu) vzniknout regulátor unijní (do 2 let od vzniku nové normy by Komise měla předložit legislativní návrh).

Na druhou stranu nezískal podporu unbundling, tedy striktní majetkové oddělení železniční infrastruktury od provozovatelů služeb. Komise byla ovšem požádána, aby do konce roku 2012 předložila příslušný legislativní návrh a umožnila tak otevřít vnitrostátní osobní železniční dopravu konkurenci.

Tento „pomalejší postup ocenily jak členské státy, které unbundling nepodporují (např. Německo a Belgie), tak organizace CER reprezentující železniční společnosti.

EP ale podporuje přístup, aby např. budovy podél železnice nevyužívané k původnímu účelu bylo možno povinně pronajmout novým společnostem – EP navrhuje lhůtu 1 rok, Komise 2 roky a Rada 3 roky (Rada navíc daný „transfer podmiňuje tím, aby nový provozovatel služeb předtím podal formální žádost). Podle EP by také měly vzniknout 7leté národní strategie rozvoje a financování železniční infrastruktury mezi státem a správci dopravních cest. (Rada přitom nehodlá překročit horizont 3 let – Komise navrhovala 5 let – a odmítá jakékoli finanční závazky nad rámec ročních státních rozpočtů členských států).

Předpokládaný další vývoj

Plénum EP bude o zprávě Debory Serracchiani podle všeho hlasovat v listopadu 2011.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality