Doprava v prosinci 2012

07.01.2013
Euroskop

Rada odmítá přísnější technické kontroly vozidel

Rada odmítá přísnější technické kontroly vozidel

Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on periodic roadworthiness tests for motor vehicles and their trailers and repealing Directive 2009/40/EC (COM(2012)380)

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice Rady 1999/37/ES o registračních dokladech vozidel (KOM(2012)381)

Příloha návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o silničních technických kontrolách užitkových vozidel provozovaných v Unii a o zrušení směrnice 2000/30/ES (KOM(2012)382)

Rada 20. 12. 2012 de facto odmítla návrhy, jejichž cílem bylo zpřísnit minimální normy pro technické kontroly vozidel (kvůli snížení počtu nehod způsobených jejich špatným technickým stavem), primárně pak návrh KOM(2012)380.

Pozadí

Komise návrhy předložila v červenci 2012 s cílem zachránit více než 1 200 životů ročně a zabránit více než 36 tis. dopravních nehod zaviněných technickou poruchou. Komise ve prospěch nové legislativní úpravy argumentovala tím, že stávající klíčové normy – směrnice č. 2009/40, směrnice č. 2000/30 a směrnice č. 1999/37 – mají původ v roce 1977 a dosud byly revidovány jen „kosmeticky. Krom toho tvrdila, že „každý den umírá na evropských silnicích při nehodách zaviněných technickou poruchou vozidla více než 5 lidí. Technické poruchy údajně stojí za 6 % všech autonehod, při nichž každý rok umírá 2 tis. osob a mnoho dalších se zraní. S technickými poruchami souvisí i 8 % všech nehod motocyklů. Závadu, kvůli níž by vůz neprošel technickou kontrolou, má v každém okamžiku až 10 % automobilů. A mnoho technických závad, které ohrožují bezpečnost (např. u ABS a elektronické kontroly stability), ani není podle současných pravidel kontrolováno (více v příspěvku „Komise chce zpřísnit technické kontroly vozidel, Doprava v červenci 2012).

Klíčové a sporné body

Komise plánovala zavést:

  • povinné kontroly skútrů a motocyklů (jež v současnosti nejsou předmětem směrnice č. 2009/40, ale např. v ČR se uplatňují), neboť jejich (mladí) řidiči jsou nejrizikovější skupinou účastníků silničního provozu;
  • povinné kontroly lehkých přívěsů (do 3,5 t);
  • častější pravidelné kontroly starých vozidel, neboť mezi 5. a 6. rokem narůstá počet vážných nehod zaviněných technickou poruchou (tj. u nového vozidla první kontrola po 4 letech, další po 2 letech a každá další vždy po 1 roce; dnes se uplatňuje „model 4-2-2);
  • častější kontroly automobilů a lehkých užitkových vozidel (tzv. dodávek) s mimořádně vysokým nájezdem (mělo by jít o vozidla, která mají v okamžiku první technické prohlídky po 4 letech najeto více než 160 tis. km), čímž se tyto kontroly sladí s kontrolami např. vozidel taxislužby, sanitních vozů ap. (měl by se tedy uplatnit „model 4-1-1);
  • přísnější kontroly stanovením společných minimálních norem pro STK (viz např. seznam minimálního zkušebního zařízení, resp. požadavky na jeho technickou specifikaci, požadavky na znalosti a schopnosti techniků STK, standardizace pravidel pro posuzování nedostatků odhalených při kontrolách ap.);
  • povinné kontroly elektronických bezpečnostních prvků vozidel;
  • (přeshraniční) evidenci stavu tachometrů k zabránění podvodům s počty najetých kilometrů;
  • zvýšení počtu silničních technických prohlídek (včetně kontroly zajištění nákladu, jenž v 25 % případů nebývá zajištěn dostatečně, a proto dochází k dopravním nehodám), aby v jednotlivých členských státech odpovídal počtu zaregistrovaných (primárně užitkových) vozidel.

Ve všech případech měly nové návrhy definovat společné minimální normy, jež si příslušné členské státy měly moci na svém území zpřísnit.

V případě historických vozidel, zemědělských vozidel či vozidel s konstrukční rychlostí do 40 km/h mělo být možné jejich provozovatele osvobodit od povinnosti pravidelně kontrolovat technický stav vozidla.

Rada z uvedeného výčtu explicitně (zejm. kvůli postoji Německa) odmítla:

  • povinné kontroly skútrů, motocyklů a lehkých přívěsů (do 3,5 t; proti odmítnutí byla Itálie, Rumunsko či Řecko);
  • častější pravidelné kontroly lehkých užitkových vozidel (tzv. dodávek) s mimořádně vysokým nájezdem (proti odmítnutí byla zejm. Belgie, Lotyšsko, Rakousko, Rumunsko a Slovinsko);
  • Komisí požadovanou přísnou (přeshraniční) evidenci stavu tachometrů k zabránění podvodům s počty najetých kilometrů (tj. Rada ji neodmítla jako takovou, pouze v podobě navržené Komisí; ke kontrolám by mělo docházet při kontrolách na STK).

Členské státy navíc podpořily změnu návrhů nařízení (2 ze 3 návrhů) na směrnice.

Rada naopak podpořila:

  • častější pravidelné kontroly starých soukromě provozovaných vozidel (tj. u nového vozidla první kontrola po 4 letech, další po 2 letech a každá další vždy po 1 roce; dnes se uplatňuje „model 4-2-2);
  • přísnější kontroly stanovením společných minimálních norem pro STK (viz např. seznam minimálního zkušebního zařízení, resp. požadavky na jeho technickou specifikaci, požadavky na znalosti a schopnosti techniků STK, standardizace pravidel pro posuzování nedostatků odhalených při kontrolách ap.);
  • vzájemné uznávání protokolů z STK (a přeshraniční elektronizaci dotčené agendy).

Proti návrhům se již dříve postavila motocyklistická federace FEMA s tím, že implementace nové legislativy bude nákladná a ve svém výsledku nikomu nepomůže. Navíc nehod způsobených motocykly ve špatném technickém stavu podle FEMA není, jak tvrdí Komise, 8 %, ale pouze 0,3 %.

FIA zase rozporovala požadavek na častější technické kontroly vozidel; mezi stářím vozu a zhoršováním jeho technického stavu údajně neexistuje prokazatelný vztah. Navíc většina nehod není způsobována špatným technickým stavem vozidel, ale spíše chybami řidičů. Podporu ze strany FIA ovšem měla a má snaha Komise bránit manipulacemi se stavy tachometrů.

Předpokládaný další vývoj

Přestože se Rada k návrhům vyjádřila negativně, jejich projednávání bude pokračovat, protože se k nim ještě nevyslovil EP (v což ostatně vkládá své naděje i Komise). Navíc Radou přijatý tzv. obecný přístup není završením jejího prvního čtení, pouze pozicí k jednání s EP.

Pokud by Komisi nepodpořil ani EP, existuje (z hlediska Komise nepopulární) eventualita stažení předložených návrhů.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality