Doprava v červenci 2013

30.07.2013
Euroskop

EP přísnější technické kontroly vozidel zcela neodmítl

EP přísnější technické kontroly vozidel zcela neodmítl

Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on periodic roadworthiness tests for motor vehicles and their trailers and repealing Directive 2009/40/EC (COM(2012)380)

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice Rady 1999/37/ES o registračních dokladech vozidel (KOM(2012)381)

Příloha návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o silničních technických kontrolách užitkových vozidel provozovaných v Unii a o zrušení směrnice 2000/30/ES (KOM(2012)382)

Plénum EP 2. 7. 2013 oslabilo návrhy Komise, jejichž cílem bylo zpřísnit minimální normy pro technické kontroly vozidel. Nakonec tak ale neučinilo tak výrazně, jak zamýšlel odpovědný výbor TRAN.

Pozadí

Komise návrhy předložila v červenci 2012 s cílem zachránit více než 1 200 životů ročně a zabránit více než 36 tis. dopravních nehod zaviněných technickou poruchou. Komise ve prospěch nové legislativní úpravy argumentovala tím, že stávající klíčové normy – směrnice č. 2009/40, směrnice č. 2000/30 a směrnice č. 1999/37 – mají původ v roce 1977 a dosud byly revidovány jen „kosmeticky“. Krom toho tvrdila, že „každý den umírá na evropských silnicích při nehodách zaviněných technickou poruchou vozidla více než 5 lidí“. Technické poruchy údajně stojí za 6 % všech autonehod, při nichž každý rok umírá 2 tis. osob a mnoho dalších se zraní. S technickými poruchami souvisí i 8 % všech nehod motocyklů. Závadu, kvůli níž by vůz neprošel technickou kontrolou, má v každém okamžiku až 10 % automobilů. A mnoho technických závad, které ohrožují bezpečnost (např. u ABS a elektronické kontroly stability), ani není podle současných pravidel kontrolováno (více v příspěvku „Komise chce zpřísnit technické kontroly vozidel“, Doprava v červenci 2012). Uvedené argumenty ovšem nepřesvědčily ani Radu (více v příspěvku „Rada odmítá přísnější technické kontroly vozidel“, Doprava v prosinci 2012), ani výbor TRAN (více v příspěvku „TRAN stejně jako Rada odmítá přísnější technické kontroly vozidel“ Doprava v květnu 2013).

Klíčové a sporné body

Komise plánovala zavést:

  • povinné kontroly skútrů a motocyklů (jež v současnosti nejsou předmětem směrnice č. 2009/40, ale např. v ČR se uplatňují), neboť jejich (mladí) řidiči jsou nejrizikovější skupinou účastníků silničního provozu;
  • povinné kontroly lehkých přívěsů (do 3,5 t);
  • častější pravidelné kontroly starých vozidel, neboť mezi 5. a 6. rokem narůstá počet vážných nehod zaviněných technickou poruchou (tj. u nového vozidla první kontrola po 4 letech, další po 2 letech a každá další vždy po 1 roce; dnes se uplatňuje „model“ 4-2-2);
  • častější kontroly automobilů a lehkých užitkových vozidel (tzv. dodávek) s mimořádně vysokým nájezdem (mělo by jít o vozidla, která mají v okamžiku první technické prohlídky po 4 letech najeto více než 160 tis. km), čímž se tyto kontroly sladí s kontrolami např. vozidel taxislužby, sanitních vozů ap. (měl by se tedy uplatnit „model“ 4-1-1);
  • přísnější kontroly stanovením společných minimálních norem pro STK (viz např. seznam minimálního zkušebního zařízení, resp. požadavky na jeho technickou specifikaci, požadavky na znalosti a schopnosti techniků STK, standardizace pravidel pro posuzování nedostatků odhalených při kontrolách ap.);
  • povinné kontroly elektronických bezpečnostních prvků vozidel;
  • (přeshraniční) evidenci stavu tachometrů k zabránění podvodům s počty najetých kilometrů;
  • zvýšení počtu silničních technických prohlídek (včetně kontroly zajištění nákladu, jenž v 25 % případů nebývá zajištěn dostatečně, a proto dochází k dopravním nehodám), aby v jednotlivých členských státech odpovídal počtu zaregistrovaných (primárně užitkových) vozidel.

V případě historických vozidel, zemědělských vozidel či vozidel s konstrukční rychlostí do 40 km/h mělo být možné jejich provozovatele osvobodit od povinnosti pravidelně kontrolovat technický stav vozidla.

EP (na žádost socialistů a zelených) podpořil povinné kontroly skútrů a motocyklů nad 50 cm3 od roku 2016 a mopedů od roku 2018, přestože v jejich případě to Komise nepožadovala, neboť to nepovažuje za efektivní (měla by ale předtím vydat zprávu).

Na druhou stranu EP z uvedeného výčtu explicitně odmítl:

  • povinné kontroly lehkých přívěsů (ovšem ne jako Rada do 3,5 t, ale jen do 2 t, navíc podpořil kontroly karavanů nad 750 kg);
  • častější pravidelné kontroly starých soukromě provozovaných vozidel (tj. u nového vozidla první kontrola po 4 letech, další po 2 letech a každá další vždy po 1 roce; podle EP by se měl i nadále uplatňovat „model“ 4-2-2);
  • častější pravidelné kontroly automobilů s mimořádně vysokým nájezdem (mají v okamžiku první technické prohlídky po 4 letech najeto více než 160 tis. km);

Jediným zásadním zpřísněním je požadavek EP, aby komerčně provozovaná vozidla byla po technické stránce posuzována podle toho, zda jejich provozovatelé (ne)plní své povinnosti, pokud jde o pravidelné kontroly. V případě, že by tak nečinili, mělo by být možné daná vozidla častěji podrobovat silničním kontrolám.

Obecně se EP ztotožňuje také s návrhem Komise, aby členské státy měly možnost společné minimální normy stanovené na úrovni EU v podobě přímo účinných a přímo použitelných nařízeních na svém území zpřísnit.

Výsledek hlasování pléna EP rozporovala motocyklistická federace FEMA, která již dříve vystoupila s tím, že nehod způsobených motocykly ve špatném technickém stavu není, jak tvrdí Komise, 8 %, ale pouze 0,3 %.

Předpokládaný další vývoj

V následujícím období by se měli zástupci Rady a EP pokusit dojednat kompromisní znění všech relevantních návrhů, aby mohly být přijaty již v prvním čtení. Komise předpokládá, že se tak stane do konce roku 2013.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality