Doprava v dubnu 2014

07.05.2014
Euroskop

Komise chce regulovat bezpilotní letouny

Komise chce regulovat bezpilotní letouny

Sdělení Komise Nová éra letectví Otevření leteckého trhu pro bezpečné a udržitelné civilní využití dálkově řízených letadlových systémů (KOM(2014)207)

Komise 8. 4. 2014 navrhla svůj záměr regulace provozu civilních dálkově pilotovaných letadlových systémů (RPAS, tzv. dronů).

Pozadí

Dálkově pilotované letadlové systémy jsou člověkem řízená bezpilotní letadla, která jsou povolena pro využití ve vzdušném prostoru EU v rámci stávající právního rámce. Zamýšlená legislativa by měla napomoci rozvoji jejich civilního využití, které se již dnes uplatňuje při kontrolách přenosových soustav elektrického napětí, inspekci přehrad, kontroly železničních drah nebo v nedostupných a životu nebezpečných oblastech, jako např. při bojích s požáry nebo při záplavách.

V současnosti je 1/3 typů bezpilotních letadel vyvíjena v EU. Komise odhaduje, že během 10 let bude trh s drony představovat až 10 % leteckého průmyslu. Rozvoj bezpilotních letadel by dle odhadů měl vytvořit až 150 tis. pracovních míst do roku 2050.

Klíčové a sporné body

Komise se během letošního roku zaměří na 5 hlavních oblastí: (1) Přísná celounijní pravidla pro bezpečnostní povolení; (2) přísné kontrolování ochrany soukromí a ochrany údajů; (3) přísné kontroly zabezpečení; (4) jasný rámec pro odpovědnost a pojištění a (5) zefektivnění výzkumu a vývoje a podporu nového průmyslu.

Bezpečností normy pro bezpilotní letadla budou muset zajistit rovnocennou úroveň bezpečnosti, jako klasická pilotovaná letadla. Konkrétní normy bude vypracovávat Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA). Komise rovněž posoudí způsoby, jak zajistit, aby se pravidla pro ochranu osobních údajů vztahovala na dálkově pilotovaná letadla v plném rozsahu, zejména proto, že drony vybavené citlivými senzory jsou schopny monitorovat a sbírat data o pohybu osob a jejich majetku. Bezpilotní letadla se mohou stát terčem protiprávního jednání stejně jako klasická letadla, proto Komise navrhne taková opatření, jež zaručí bezpečný přenos informací mezi letadly a všemi zúčastněnými aktéry.

Komise posoudí konkrétní zvláštnosti bezpilotních letadel ve vztahu k jejich pojištění, jelikož u běžných letadel se minimální výše pojištění určuje na základě jejich hmotnosti od 500 kg. Současně uzpůsobí evropské prostředky pro výzkum a vývoj spravované společným podnikem SESAR (v rámci Jednotného evropského nebe). Usnadněn by měl být i přístup zejména malým a středním podnikům k účinnému financování rozvoje v rámci z programu Horizont 2020 a programu COSME. Komise zváží podporu bezpilotních letadel i v projektu Copernicus, kde by mohly doplňovat úlohu vesmírných družic v oblasti monitorování a dohledu.

Předpokládaný další vývoj

Během roku 2014 Komise provede hloubkovou analýzu včetně posouzení dopadů možného legislativního opatření. V mezidobí EASA může vypracovávat bezpečnostní normy pro bezpilotní letouny. Cílem plánované regulace je plně začlenit bezpilotní letadlové systémy do vzdušného provozu do roku 2016.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality