Doprava v listopadu 2014

07.12.2014
Euroskop

Monitorovány budou i emise z námořní dopravy

Monitorovány budou i emise z námořní dopravy

Proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council on the monitoring, reporting and verification of carbon dioxide emissions from maritime transport and amending Regulation (EU) No 525/2013 (COM(2013)480)

Zástupci Rady a EP se 18. 11. 2014 dohodli na systému monitorování, hlášení a ověřování údajů o emisích CO2 z mezinárodní námořní dopravy.

Pozadí

Námořní doprava představuje v tuto chvíli jediný sektor, který nepodléhá závazkům EU směrem ke snížení produkce emisí CO2. Oproti zbylým módům dopravy nebyl doposud nastaven ani systém monitoringu jednotlivých emisí, přestože se podílí narůstající měrou na celkovém objemu produkovaných emisí (4 %).

V červnu 2013 Komise představila strategii, jejíchž součástí je třífázový plán regulace emisí. Současně Komise zveřejnila první legislativní opatření, které je v současnosti projednáváno. To být následováno v dalších fázích stanovením závazných cílů pro redukci emisí v tomto sektoru a posléze implementací „tržních“ regulačních nástrojů.

Klíčové a sporné body

Získané údaje mají sloužit pro posouzení spotřeby paliv námořních lodí a jejich energetické účinnosti. EU si od tohoto opatření slibuje silnější vyjednávací pozici v rámci Mezinárodní námořní organizaci při prosazování environmentálních opatření.

Od ledna 2018 by měl být zahájen mechanismus poskytování ověřených údajů produkce emisí u vlastníků velkých lodí s tonáží nad 5 tis. pohybujících se v unijních přístavech (bez ohledu na místo původu).

Součástí vykazování budou i roční zprávy Komise shrnující výkonnost jednotlivých typů plavidel např. dle jejich velikosti. Ve dvouletém cyklu budou posuzovány i celkové klimatické dopady tohoto sektoru zahrnující i důsledky jiných emisí než CO2.

Předpokládaný další vývoj

Dohodu již stvrdil 29. 11. 2014 Coreper, následně bude projednávána v prosinci i na půdě EP. Vstup nařízení v platnost je předpokládán 1. 7. 2015. Komise je povinna přezkoumat nařízení v okamžiku uzavření mezinárodní dohody o snížení skleníkových plynů produkovaných v námořní dopravě.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality