Spotřebitelé v červnu 2014

07.07.2014
Euroskop

Nová pravidla nákupu zboží a služeb již platí, EU zavádí logo pro ochranu spotřebitelů při nákupu léků na internetu, Situace spotřebitelů se zlepšuje, více na trhu zboží

Nová pravidla nákupu zboží a služeb již platí

Směrnice Evropského parlamentu a Rady o právech spotřebitelů (2011/83/EU)

Od 13. 6. 2014 vstupuje v platnost nová směrnice, která posiluje práva spotřebitelů jak při online nákupech, tak v kamenných obchodech. Vytváří v celé EU jednotné podmínky rovněž pro podnikatele a snižuje jim náklady, které vynaloží při nabízení svého zboží a služeb zákazníkům v zahraničí.

Pozadí

Návrh nového souboru spotřebitelských práv předložila Komise v říjnu 2008. EP a Rada se v červnu 2011 dohodly na konečné podobě směrnice a tento právní předpis byl přijat 10. 12. 2011. Členské státy měly dva roky – do 13. 12. 2013 – na provedení pravidel na vnitrostátní úrovni, přičemž lhůta pro skutečný vstup pravidel v platnost byla 13. 6. 2014.

Směrnice obsahuje jednotný soubor základních pravidel pro obchodní smlouvy uzavírané na dálku (po telefonu, přes internet nebo zásilkovou službu) a mimo prostory obchodů (nebo podomní prodej) v EU.

Klíčové a sporné body

Přehled nejdůležitějších změn:

  • Spotřebitelé budou chráněni před tzv. „skrytými náklady“, tj. když podvodníci nalákají zákazníky, aby si objednali „bezplatné“ služby, ale ve skutečnosti za ně pak zákazníci zaplatí. Nyní musí spotřebitelé výslovně potvrdit, že vědí, že musí za danou službu zaplatit.
  • Obchodníci musí uvádět celkové náklady na produkt nebo službu, včetně dodatečných poplatků. Zákazníci nakupující na internetu nebudou muset platit žádné poplatky nebo další náklady, pokud na to nebyli před provedením objednávky řádně upozorněni.
  • Při on-line nákupech mohou být nabízeny další možnosti ve formě tzv. předem zaškrtnutého políčka. Do této chvíle museli spotřebitelé odpovídající políčko odškrtnout. Podle nové směrnice budou předem zaškrtnutá políčka zakázána.
  • Lhůta na vrácení zboží bez udání důvodu se prodlužuje ze 7 na 14 kalendářních dní. Pokud však prodejce zákazníka jednoznačně neinformoval o právu na odstoupení od smlouvy, je lhůta na vrácení zboží prodloužena na jeden rok. Lhůta na odstoupení od smlouvy začíná okamžikem, kdy spotřebitel zboží převzal, a nikoli okamžikem uzavření smlouvy. Právo na odstoupení od smlouvy se rozšiřuje i na internetové aukce.
  • Obchodník musí spotřebiteli vrátit peníze za zboží do 14 dní od odstoupení od smlouvy, včetně nákladů na dodání zboží. Obecně nese obchodník veškerá rizika za poškození zboží během přepravy, a to do té doby, než spotřebitel zboží převezme. Pokud obchodník požaduje, aby náklady na vrácení zboží nesli spotřebitelé, musí je o tom předem jasně informovat.
  • Obchodníci nebudou smět spotřebitelům účtovat vyšší poplatky za platbu kreditní kartou (nebo jiným platebním prostředkem), než jsou skutečné náklady, které obchodníkovi při poskytování této možnosti platby vzniknou.

Odkazy

EU zavádí logo pro ochranu spotřebitelů při nákupu léků na internetu

Commission implementing regulation (EU) No 699/2014 of 24 June 2014 on the design of the common logo to identify persons offering medicinal products for sale at a distance to the public and the technical, electronic and cryptographic requirements for verification of its authenticity (699/2014)

Komise přijala 24. 6. 2014 prováděcí nařízení podle směrnice o padělaných léčivých přípravcích (2011/62/EU), které stanoví design společného loga pro internetové lékárny a technické požadavky pro zajištění jeho pravosti.

Pozadí

Stále více Evropanů nakupuje léky prostřednictví internetu. Z tohoto důvodu se Komise rozhodla chránit spotřebitele před padělateli léků, jejichž počet stále narůstá. Pokud spotřebitelé nenakupují léky od legálních dodavatelů, vždy se vystavují riziku, že mohou koupit padělané léky, které mohou být nejen neúčinné, ale také životu nebezpečné. Pomocí loga by měli být spotřebitelé více chráněni.

Klíčové a sporné body

Komise stanovila logo, které by mělo pomoci spotřebitelům zvolit internetovou lékárnu s legálními léky, které by neohrozily jejich zdraví. Logo by mělo být uvedeno na stránkách internetové lékárny. Na levé straně by měla být zobrazena vlajka země, kde má internetová lékárna své sídlo. Po kliknutí na logo by měl být spotřebitel přesměrován na stránky národního regulačního orgánu, kde by měl být zveřejněn seznam všech legálně provozovaných internetových lékáren a ostatních zákonem oprávněných prodejců léčiv. Spotřebitel by tedy měl mít možnost jednoduše ověřit, zda je lékárna na tomto seznamu či nikoliv. V případě, že lékárna na seznamu není, měli by se spotřebitelé vyhnout nákupu v tomto internetovém obchodě.

Předpokládaný další vývoj

Nařízení by mělo vstoupit v platnost do konce července 2014 a členské státy by se měly během jednoho roku připravit na jeho používání. Logo by mělo být plně k dispozici v druhé polovině roku 2015.

Odkazy

Situace spotřebitelů se zlepšuje, více na trhu zboží

Consumer Markets Scoreboard Making markets work for consumers 10th edition – June 2014 (SWD(2014) 212)

Komise 30. 6. 2014 zveřejnila srovnávací přehled situace na spotřebitelských trzích. Obecně trhy zaznamenaly zlepšení výkonnosti, zejména zboží, služby stále zaostávají.

Pozadí

Srovnávací přehled situace na spotřebitelských trzích sleduje výkonnost 52 spotřebitelských trhů. V rámci průzkumu spotřebitelé z celé EU tyto trhy hodnotí podle čtyř kritérií, jimiž jsou srovnatelnost nabídek, důvěra v podniky, problémy a stížnosti a v neposlední řadě spokojenost s podniky.

Klíčové a sporné body

Celkové hodnocení tržní výkonnosti zahrnující všechny trhy i země se v letech 2012 až 2013 mírně zlepšilo. Trhům se zbožím se daří podstatně lépe než trhům služeb, ačkoli tento rozdíl se pomalu zmenšuje. Ve srovnání s rokem 2012 zaznamenaly některé z trhů s nejhorší výkonností (např. pohonné hmoty a vlaková doprava) největší zlepšení. Nejproblematičtějším odvětvím zůstávají bankovní služby, přičemž trhy s investičními produkty a hypotečními úvěry se v hodnocení umístily nejníže, hluboko pod průměrem odvětví služeb.

Výsledky hodnocení trhů telekomunikací jsou podprůměrné, a pokud jde o důvěru, volbu poskytovatelů a celkovou spokojenost spotřebitelů, nacházejí se až hluboko pod průměrem. Je u nich také nejvyšší výskyt problémů a stížností. Naopak srovnatelnost a snadná změna poskytovatele je hodnocena nadprůměrně a míry přechodů k jinému poskytovateli patří mezi všemi tržními klastry k nejvyšším.

Veřejné služby, především dodávky elektřiny a plynu, hodnotí spotřebitelé rovněž jako podprůměrné. Navzdory nedávným zlepšením trhy veřejných služeb dosahují i nadále slabých výsledků, pokud jde o srovnatelnost nabídek, výběr dodavatelů, snadnou změnu dodavatele a vlastní přechod k jinému dodavateli.

Na základě zjištění tohoto srovnávacího přehledu zahájí útvary Komise dvě hloubkové studie trhu, a to studii zaměřenou na maloobchodní trh s elektřinou a behaviorální studii, která má spotřebitele pobídnout k tomu, aby věnovali větší pozornost smluvním podmínkám a snažili se jim lépe porozumět.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality