Spotřebitelé v červnu 2016

09.07.2016
Euroskop

Konec nadměrných mezibankovních poplatků

  • V účinnost vstoupil druhý soubor pravidel pro regulaci mezibankovních poplatků v EU

Konec nadměrných mezibankovních poplatků

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/751 ze dne 29. dubna 2015 o mezibankovních poplatcích za karetní platební transakce

  • Nová pravidla pro mezibankovní poplatky vstoupila definitivně 9. 6. 2016 v účinnost.

Pozadí

Nařízení o mezibankovních poplatcích bylo přijato Radou a Evropským parlamentem v roce 2015 na základě návrhu Komise z července 2013. Je zaměřeno na řešení problému různorodých a nadměrných skrytých mezibankovních poplatků na kartách a při transakcích založených na kartách, které jsou překážkou jednotného trhu a překážkou pro inovace. S rostoucím množstvím elektronických obchodů se nadále zvyšuje význam elektronických plateb. Fungující a konkurenceschopné elektronické platby mají dle Komise pozitivní dopad na vnitřní trh. Překážkou v efektivním fungování byla dle Komise řada restriktivních pravidel, která některé státy uplatňují. Z těchto důvodů vypracovala Komise návrh, který by měl zefektivnit platební styk (více v příspěvku „Rada se dohodla s Parlamentem ve věci mezibankovních poplatků“, Spotřebitelé v prosinci 2014).

První soubor pravidel účinných od 9. 12. 2015 zavedl stropy mezibankovních poplatků u spotřebitelských debetních a kreditních karet. Konečný soubor pravidel účinných od června 2016 má za cíl umožnit na trhu platebních karet pracovat efektivněji.

Klíčové a sporné body

Když zákazník zaplatí za nákup s kreditní nebo debetní kartou, banka obchodníka („získávající banka“) platí poplatek do banky, která vydala platební kartu spotřebitele (dále jen „vydávající banka“). Takzvaný „mezibankovní poplatek“ se pak odečte od konečné částky, kterou maloobchodník obdrží od nabývající banky za danou transakci. Mezi klíčové změny patří:

  • Možnost zvolit si preferovaný platební typ: Mnoho platebních karet má více značek, takzvaný „co-badging“. Nová pravidla umožní spotřebitelům si vybrat a maloobchodníkům podporovat nejvýhodnější značky, aby minimalizovali své náklady. Maloobchodníci budou moci instalovat preferovanou značkou do svých platebních terminálů a spotřebitelé budou mít konečné slovo, když budou provádět platbu. Původně byla přednostní značka typicky vybrána bankou vydávající kartu nebo operačním systémem platebních karet, které mají zájem vybrat značku, která generuje nejvyšší mezibankovní poplatek.
  • Jedna karta pro všechno: V současné době spotřebitelé často vlastní více karet pro různé produkty od své banky. Od této chvíle budou spotřebitelé moci požádat svou banku o „co-badging“ na jednu kartu (nebo v budoucnu na svém mobilním telefonu) ze všech karetních produktů, které vydávají pro spotřebitele (Visa, MasterCard, Maestro nebo American Express).
  • Lepší informace pro spotřebitele: Všichni prodejci budou muset jasně a jednoznačně u vchodu do obchodu a u pokladny vyznačit karty, které přijímají. Pro on-line prodeje musí být tyto informace zobrazeny na webových stránkách.
  • Vědět, co se platí: Mezibankovní poplatky nepřímo hradí maloobchodníci, kteří následně přesunou poplatek na spotřebitele v podobě vyšších cen. Banky obvykle naúčtovaly maloobchodníkům jediný „smíšený“ poplatek za karetní transakce různých značek, ačkoli mezibankovní poplatek, který zaplatili za každý typ, se může lišit. Nová pravidla mají zaručit transparentnost: banky budou muset upřesnit prodejci poplatek za každou transakci, pokud prodejce výslovně nepožaduje smíšený poplatek.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality