Výchova, vzdělání a mládež v listopadu 2019

10.12.2019
Euroskop

V roce 2020 poskytne EU více než 3 mld. € v rámci programu Erasmus+, Další jízdenky zdarma pro mladé, Poslanci odmítají návrh polského zákona týkající se sexuální výchovy, Rada souhlasí se změnami nařízení o ETI

  • Více příležitostí ke studiu a odborné přípravě v zahraničí

  • Nové kolo podávání přihlášek do soutěže o jízdenky DiscoverEU

  • EP odmítá polský návrh týkající se sexuální výchovy ve školách

  • Změny Evropského inovačního a technologického institutu

Krátce…

V roce 2020 poskytne EU více než 3 mld. € v rámci programu Erasmus+

  • Komise se domnívá, že více příležitostí ke studiu či odborné přípravě v zahraničí umožní mladým občanům EU získávat nové poznatky a rozvíjet evropskou identitu.

  • Nové možnosti financování programu Erasmus+ vyčleněné na odborné vzdělávání a přípravu mají pomoci posílit komunitu v této oblasti a propojit jednotlivá odvětví, regiony i země.

Komise 5. 11. 2019 zveřejnila výzvu k předkládání návrhů v rámci programu Erasmus+ na rok 2020. Rok 2020 je posledním rokem stávajícího programu pro mobilitu a spolupráci v oblasti vzdělávání, odborné přípravy, mládeže a sportu. Plánovaný rozpočet přesahující 3 mld. € se oproti roku 2019 navýšil o 12 %. V rámci výzvy k předkládání návrhů na rok 2020 zahájí Komise druhý pilotní projekt týkající se Evropských univerzit (více v příspěvku „Vybralo se prvních 17 Evropských univerzit“, Výchova, vzdělání a mládež v červnu 2019). EU navíc chce vytvořit 35 tis. příležitostí pro africké studenty a zaměstnance, kteří se programu zúčastní v rámci aliance mezi Afrikou a Evropou pro udržitelné investice a zaměstnanost. O finanční prostředky v rámci této výzvy může požádat jakýkoli veřejný nebo soukromý subjekt, který působí v oblasti vzdělávání, odborné přípravy, mládeže a sportu. Ucházet se mohou i skupiny mladých lidí, které se věnují práci s mládeží, ale nejsou formálně ustaveny jako mládežnická organizace. Spolu s výzvou k předkládání návrhů Komise rovněž zveřejnila příručku k programu Erasmus+, která poskytuje žadatelům podrobné informace o všech možnostech, které mají v rámci programu Erasmus+ v roce 2020 v oblasti vysokoškolského vzdělávání, odborného vzdělávání a přípravy, školního vzdělávání, vzdělávání dospělých a v oblasti mládeže a sportu k dispozici. V červnu 2019 bylo vybráno prvních 17 Evropských univerzit, které nyní zahajují svou činnost. Druhá výzva k předkládání návrhů, která byla také zveřejněna, na tuto první zkušební fázi navazuje (více v příspěvku „Vybralo se prvních 17 Evropských univerzit“, Výchova, vzdělání a mládež v červnu 2019). Třetím rokem poběží akce programu Erasmus+ Partnerství pro výměnu mezi školami, která evropským školám nabízí příležitosti k výměnám žáků a učitelů. V posledních 2 letech se do tohoto projektu zapojilo více než 15 tis. škol. V roce 2020 má tuto možnost mít dalších 9 tis. škol. V oblasti odborného vzdělávání a přípravy se investice zaměřují na iniciativu ErasmusPro, jež nabízí studentům a učňům příležitost strávit 3 měsíce až rok v zahraničí a rozvíjet své odborné a jazykové znalosti. Od svého zahájení v roce 2018 iniciativa přispěla ke zvýšení zájmu o dlouhodobé odborné vzdělávání a přípravu a podpořila více než 12 tis. studentů ročně. Podpora by měla pomoci vytváření „pilotních“ nadnárodních center excelence pro vzdělávání a odbornou přípravu, která mají být začleněna do strategií místního a regionálního rozvoje. Centra mají úzce spolupracovat s dalšími oblastmi vzdělávání a odborné přípravy, vědeckou obcí a podniky s cílem vypracovat vzdělávací programy zaměřené na dovednosti v jednotlivých odvětvích. Představená výzva má nabídnout příležitosti k podpoře výměn afrických studentů a zaměstnanců, kteří se účastní programu Erasmus+. Proběhlo již 26 247 výměn, a cílem je, jak bylo oznámeno v rámci aliance mezi Afrikou a Evropou pro udržitelné investice a zaměstnanost, podpořit do roku 2020 35 tis. osob. V květnu 2018 navrhla Komise zdvojnásobit rozpočet programu Erasmus na období 2021–2027 na 30 mld. €, díky čemuž má získat zkušenost v zahraničí až 12 mil. lidí. Dohoda na tomto návrhu zatím nebyla dosažena.

Další jízdenky zdarma pro mladé

  • Komise zahájila iniciativu DiscoverEU v červnu 2018 na základě návrhu EP na přípravnou akci s původním rozpočtem ve výši 12 mil. €.

  • V novém kole má být vybráno dalších 20 tis. zájemců o jízdenku DiscoverEU.

  • Po skončení nynějšího kola má Komise v plánu zahájit další kolo podávání přihlášek v 1. polovině roku 2020.

Komise 7. 11. 2019 zahájila nové kolo podávání přihlášek do soutěže o jízdenky DiscoverEU, s nimiž mohou účastníci zdarma cestovat po Evropě. Komise poprvé zahájila iniciativu DiscoverEU v červnu 2018 na základě návrhu EP na přípravnou akci s původním rozpočtem ve výši 12 mil. €. Rozpočet na rok 2019 činí 16 mil. € a předpokládaný rozpočet na rok 2020 pak dosahuje 25 mil. € (více v příspěvku „Iniciativa s cestováním pro mladé zdarma bude pokračovat“, Výchova, vzdělání a mládež v říjnu 2018). O možnost objevovat EU v období od 1. 4. do 31. 10. 2020 se mohli mladí lidé v EU ve věku 18 let ucházet do 28. 11. 2019. Komise dosud ve 3 kolech rozdala 50 tis. jízdenek, o které se ucházelo 275 tis. mladých lidí. V novém kole má být vybráno dalších 20 tis. zájemců o jízdenku DiscoverEU. Každý rok se v rámci DiscoverEU pořádají akce, jejichž téma souvisí s prioritami EU. Tématem roku 2019 je „Učit se o Evropě“. Tématem roku 2020 pak bude „Udržitelná zelená Evropa“. Zájemcům musí být k 31. 12. 2019 18 let, musí být občany EU a být připraveni vydat se na cestu v maximální délce 30 dnů v období od 1. 4. 2020 do 31. 10. 2020. Přihlášky pak posoudí hodnotící komise, která vybere vítěze. Hlavním dopravním prostředkem při poznávání Evropy má být vlak. Po skončení nynějšího kola má Komise v plánu zahájit další kolo podávání přihlášek v 1. polovině roku 2020.

Poslanci odmítají návrh polského zákona týkající se sexuální výchovy

  • EP vyzval polský Sejm k zamítnutí návrhu zákona týkajícího se sexuální výchovy ve školách.

  • Učitelé sexuální výchovy by mohli být za svou činnost potrestáni odnětím svobody.

EP přijal 14. 11. 2019 usnesení týkající se návrhu zákona, který by v Polsku mohl trestat učitele sexuální výchovy vězením. Poslanci v nelegislativním usnesení schváleném poměrem hlasů 471:128:57 kritizovali legislativní návrh, který by výuku sexuální výchovy pro nezletilé osoby postavil v Polsku mimo zákon. Podle pozměněného znění novely zákona zaměřeného na boj proti pedofilii by učitelé sexuální výchovy mohli být za svou činnost potrestáni odnětím svobody až na 3 roky, přičemž alternativní návrh zvyšuje horní sazbu až na 5 let. Poslanci vyzvali polský parlament, aby tento návrh zákona, který představuje další pokus o omezení sexuálních a reprodukčních práv v Polsku, nepřijal. Usnesení vybízí všechny členské státy EU, aby pro mladé lidi na školách zavedly komplexní a věkově přiměřenou výchovu v oblasti sexuality a vztahů. Poslanci zdůrazňují, že nedostatek informací a vzdělání o sexu a sexualitě mladé lidi nechrání, ale spíše ohrožuje jejich bezpečnost, jelikož zvyšuje jejich zranitelnost a snižuje jejich schopnost rozpoznat sexuální vykořisťování, zneužívání a násilí, včetně online obtěžování. EP zároveň vyzdvihl úlohu občanské společnosti při poskytování sexuální výchovy. Poslanci v této souvislosti vyzvali k vyčlenění odpovídajících prostředků, například prostřednictvím programu Práva a hodnoty a dalších pilotních projektů, které by v letech 2021–2027 mohly pomoci financovat tyto organizace. Plénum také požádalo Radu, aby se návrhem polského zákona zabývala v kontextu současných slyšení o situaci v zemi v rámci řízení podle čl. 7 SEU.

Rada souhlasí se změnami nařízení o ETI

  • ETI podporuje integraci vzdělávání, výzkumu a podnikání do evropského inovačního ekosystému.

  • Na období 2021–2027 bude programem EU pro financování EIT program Horizont Evropa

Rada se 29. 11. 2019 dohodla na změnách nařízení o návrhu nařízení o Evropském inovačním a technologickém institutu (EIT). Nařízení má stanovit poslání a cíle ETI a stanovit pravidla pro správu EIT. Dohoda je krokem k dosažení cílů programu Horizont. Obecným posláním EIT je podporovat udržitelný hospodářský růst a konkurenceschopnost v EU posilováním inovační kapacity členských států a EU. EIT konkrétně posiluje inovační kapacitu EU a reaguje na výzvy, jimž čelí společnost, tím, že začleňuje znalostní trojúhelník vysokoškolského vzdělávání, výzkumu a inovací. EIT poskytuje znalostním a inovačním společenstvím granty, sleduje jejich činnosti, podporuje spolupráci mezi těmito společenstvími a šíří výsledky a osvědčené postupy. ETI podporuje integraci vzdělávání, výzkumu a podnikání do evropského inovačního ekosystému. Financuje znalostní a inovační společenství (ZIS), což jsou partnerství mezi vysokoškolskými institucemi, výzkumnými organizacemi a průmyslem, které spolupracují při řešení hlavních výzev, kterým společnost čelí. Změny stávajícího nařízení se týkají finanční udržitelnosti a otevřenosti znalostních a inovačních společenství, přísnějších zásad pro sledování a hodnocení a úlohy členských států při řízení ETI. Konkrétněji má ETI zavést mechanismy založené na výkonnosti pro poskytování finančních příspěvků znalostním a inovačním komunitám s cílem zvýšit jejich schopnost přilákat další investice a financovat své činnosti nezávisle na příspěvcích ETI. Prosazování těchto ustanovení má být podpořeno přísnějšími zásadami sledování a hodnocení. Na období 2021–2027 bude programem EU pro financování EIT program Horizont Evropa. EIT je proto součástí návrhu Komise, kterým se zavádí program Horizont Evropa, a jedním ze 3 prvků jeho pilíře „Inovativní Evropa“. Návrh programu Horizont Evropa má stanovit rozpočet pro EIT pro příští VFR, jeho odůvodnění, přidanou hodnotu, oblasti intervence a hlavní směry činností. Samotný návrh programu Horizont Evropa však neposkytuje právní základ pro další fungování EIT po roce 2021. Právním základem EIT je i nadále nařízení o EIT. Časová neutralita přepracovaného nařízení má umožnit zaměřit se na hlavní zásady fungování EIT / znalostních a inovačních společenství. Externí hodnocení EIT provedené v roce 2017 potvrdilo, že jeho zřízení je opodstatněné a jeho model začleňování znalostního trojúhelníku založeného na inovacích zůstává i nadále relevantní. Hlavním posláním EIT od roku 2008 je přispívat k udržitelnému evropskému hospodářskému růstu a konkurenceschopnosti posilováním inovační kapacity členských států a EU jako celku prostřednictvím inovační znalostní integrace mezi vysokoškolským vzděláváním, výzkumem a inovacemi. Spojuje přední univerzity, výzkumné laboratoře a společnosti, aby vytvořily panevropská partnerství, tzv. Znalostní a inovační společenství (Knowledge and Innovation Communities, KIC), aby pomohly inovátorům a podnikatelům v celé EU přeměnit jejich nápady v produkty. Návrh Komise předložený v červenci 2019 je doprovázen návrhem rozhodnutí o strategickém inovačním programu ETI. To je v přípravných orgánech Rady stále přezkoumáváno.

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality