Makedonie: vstup do EU je náš strategický cíl


Petr Zenkner, Euroskop, 17.2. 2014

V únoru přijede do Česka makedonský prezident Gjorje Ivanov. Ještě před touto návštěvou přináší Euroskop rozhovor s makedonským velvyslancem Paskalem Stojcheskim, který je v České republice od ledna 2013.

Česká republika dlouhodobě podporuje vstup Makedonie do EU. Proč chce vaše země do Unie vstoupit?

Každá země na západním Balkáně se už dostala do fáze, kdy je integrační proces vůči EU nezvratný. Makedonie je již téměř sedm let kandidátskou zemí a čekáme na zahájení přístupových vyjednávání, které Evropská komise již pětkrát doporučila. Perspektiva členství v Unii hraje důležitou roli. Je to silný stimul pro reformy vycházející z Kodaňských kritérií a nejsilnější katalyzátor demokratických reforem, transformace a modernizace.

Velmi oceňujeme stabilní podporu České republiky při cestě za tímto naším strategickým cílem, kterým členství v EU bezpochyby je. Bilaterální vztahy ještě více posílí nadcházející návštěva makedonského prezidenta Gjorje Ivanova v Praze, která se uskuteční 27. – 28. února, u příležitosti 20 let od navázání diplomatických vztahů

Makedonie a Evropská unie


Jak už jste zmínil, Makedonie je kandidátem na členství v EU od roku 2005. Přístupová jednání ale doposud nezačala. Máte nějaká očekávání ohledně termínu?

Jsme více než připraveni začít vyjednávání. Udělali jsme důležitý pokrok v klíčových oblastech Přístupového dialogu na vysoké úrovni, jsme konstruktivní při podpoře dobrých sousedských vztahů a regionální spolupráci. Přivítali jsme pohled Komise, že bilaterální otázky by neměly být překážkou pro oficiální zahájení vyjednávání, a měly by se co nejdříve řešit v rámci přístupových jednání.

Naneštěstí prosincová Evropská rada rozhodla, že přes tato doporučení bude termín znovu posunut. Ale například rezoluce Evropského parlamentu z 6. února znovu zopakovala, že by Rada měla datum stanovit bez dalších odkladů. Naše očekávání jsou realistická, víme, že mandát současné Komise i Parlamentu brzy skončí. Zároveň ale doufáme, že Řecko využije předsednictví EU k tomu, aby přineslo nový impuls integraci Makedonie do EU,čímž jen potvrdí závazky učiněné v roce 2003 v Thessaloniki a vytvoří pozitivní prostředí pro urovnání rozdílných názorů v duchu evropských hodnot a principů.

Makedonský vylevyslanec Paskal Stojcheski
Makedonský velvyslanec Paskal Stojcheski poskytl Euroskopu rozhovor. Věnovali jsme se nejen vztahům Makedonie k Evropské unii, ale i bilaterálním vztahům mezi Prahou a Skopje a možnosti ekonomické spolupráce.

Podporují Makedonci členství v Unii?

Členství v Evropské unii je strategickým zájmem Makedonie od doby, co získala nezávislost. Většina obyvatel, bez ohledu na etnickou příslušnost, tenhle cíl sdílí. Podpora dosahuje kontinuálně přes 80 procent. Nicméně, trvalé odklady ovlivnily to, jak Makedonci EU vnímají. V posledním výzkumu 44,3 % lidí odpovědělo, že si myslí, že Evropská unie Makedonii jako člena nechce. Reflektuje to stoupající frustraci veřejného mínění se současný status quo.

Jak si vede Makedonie v hodnotících zprávách Evropské unie? Kde vidíte největší problémy?

Všem prioritám se Makedonie úspěšně věnuje, včetně klíčových oblastí jako svoboda médií, nezávislost justice a volební legislativa, které jsou součástí Kodaňských kritérií potřebných pro zahájení procesu vyjednávání. Hodně věříme, že jeho začátek přispěje k udržení tempa a udržitelnosti reforem a k posílení mezi-etnických vztahů.

Jedinou překážkou, která Makedonii v zahájení vyjednávání brání, je odlišný pohled na název země se sousedním Řeckem. Chceme budovat solidní a proevropské vztahy s našimi sousedy. Přejeme si tento problém brzy překonat. Myslíme si, že cestou k řešení je držet se rámce, který stanovily OSN a Mezinárodní soudní dvůr. Přejeme si, aby ten proces byl aktivní a intenzivní, a aby probíhal na nejvyšší politické úrovni.

Makedonie má s EU dohodu, která umožňuje export makedonského zboží na vnitřní trh. S výjimkou hovězího, ryb, vína a cukru. Jak důležitý je vnitřní trh pro makedonskou ekonomiku?

Asociační dohoda s EU určitě přispěla ke zvýšení makedonského exportu na vnitřní trh, který se za posledních deset let zdvojnásobil. Unie je hlavním obchodním partnerem Makedonie, míří sem 2/3 veškerého našeho vývozu. V roce 2012 dosáhla vzájemná obchodní výměna 5,4 miliard eur, z toho 2,1 miliardy byl export Makedonie na evropský trh. Hlavním vývozním artiklem je textil, farmacie, železo a ocel, nerosty a součástky pro automobily.

Makedonie vedle toho podepsala smlouvy o volném obchodu s CEFTA, EFTA, Tureckem a Ukrajinou, společně s EU jde o trh čítající přes 650 milionů zákazníků. Očekáváme, že integrace nás zatraktivní jako partnera, což přispěje obchodu a investicím z Evropské unie.

Obchodní příležitosti: nejen víno a cestovní ruch


Žádný český podnik zatím v Makedonii přímo neinvestoval. Kde vidíte největší příležitosti pro české podniky?

Strategickým záměrem naší vlády je podpora ekonomické spolupráce, hlavně pokud jde o investice, zahraniční obchod a cestovní ruch. Větší propagace zvýšila zájem českých byznysmenů o Makedonii. Již delší dobu u nás působí společnost Hydropol, která provozuje několik vodních elektráren. Dalším pozitivním příkladem spolupráce je investice firmy Real Trade Praha do továrny na munici „Suvenir“ ve městě Samokov. Škodovka také v roce 2013 uspěla v tendru na obnovení vozového parku makedonské policie, která objednala 150 automobilů značky Yeti.

Hodně nových investic za posledních několik let svědčí o tom, že Makedonie má zahraničním investorům co nabídnout: výhodnou polohu, kvalitní pracovní sílu, nízké daně, dobrou infrastrukturu a obchodu nakloněné státní instituce, které jsou ochotné zajistit zahraničním společnostem plnou podporu při jejich investici. Ostatně potvrzuje to i Světová banka, která Makedonii již několik posledních let zařazuje na špičku tzv. „Doing Business list“.

Čeští obchodníci by mohli mít zájem o spolupráci a investice hlavně ve strojírenství a výrobě komponentů do automobilů, v sektoru informačních a komunikačních technologií, energetice, těžebním průmyslu, farmacii, ale i v agroprůmyslu a potravinářství.

Co třeba naopak. Pro jakou makedonskou firmu je český trh důležitý?

V posledních letech se hlavně díky vývozu součástí automobilů z nově vzniklé továrny zvýšil export z Makedonie do České republiky. Podle údajů Českého statistického úřadu dosáhl loni vzájemný obchod objemu 250 milionů eur, z toho 176 milionů jsou importy z Makedonie. Za poslední čtyři roky se obchodní výměna zčtyřnásobila.

Druhým nejdůležitějším produktem je makedonské víno. Zatím se ale prodává hlavně ve velkoobchodech. Potřebujeme větší reklamu, aby se makedonské víno stalo na českém trhu značkou a zvýšil se prodej v lahvích. V dubnu v Praze plánují makedonští vinaři účast na 17. mezinárodním veletrhu pro gastronomii na Výstavišti a také na 12. mezinárodním veletrhu vína pro profesionály.

Jedním z nejrychleji se rozvíjejících se oblastí je agrobyznys, který za poslední tři roky narostl o deset procent a patří k pilířům makedonské ekonomiky. Přidanou hodnotou je vynikající kvalita těchto produktů, přesně jak požadují pravidla trhu EU s jeho standardy. A rozhodně nemohu zapomenout na české turisty. Do Makedonie v březnu zamíří zástupci dvaceti cestovních kanceláří, kteří mají zájem na větší propagaci Makedonie jako destinace na českém trhu.

Další jednání v červnu nebo září


Po návštěvě premiéra Nikoly Gruevského v Praze vznikl Smíšený výbor pro ekonomickou spolupráci. Sešel se zatím jednou, v Praze. Máte už termín dalšího zasedání ve Skopje?

Vicepremiér pro ekonomiku Hristijan Delev a další zástupci ministerstev navštívili Českou republiku v září 2013. Mimo jiné i kvůli prvnímu setkání Smíšeného výboru. Setkání bylo vynikající příležitostí jak pomoci obchodníkům z obou zemí a propagovat vzájemný obchod i investice. Na prvním setkání výboru se podepsal Protokol, který nastavil pravidla pro budoucí ekonomickou spolupráci obou zemí. Příští setkání výboru se uskuteční v červnu nebo v září, v makedonském Ohridu.

Jste v Praze již jeden rok. Máte nějaké místo, které jste si tady nejvíce oblíbil?

Je těžké vybrat jenom jedno místo, protože toto překrásné město je významné svou bohatou historií, přes magické uličky Malé Strany až po Staroměstské náměstí plné turistů. Nejraději ale navštěvujeme s rodinou pražské parky, hlavně Letnou. Pravděpodobně se nenajde nikdo, kdo by neobdivoval pohled, jaký je vidět z Letné, na mosty vedoucí přes Vltavu, střechy a věže tohoto zlatého města. Radost pohledět!

Autor: Petr Zenkner, Euroskop

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality