Přejít na obsah

Vyhledávání



Hlavní menu

Nová pravidla e-commerce? Rozhovor

Lucie Priknerová, Euroskop, 17.12.2014
e-commerce

Od nového roku EU nově zavádí povinnost pro některé typy služeb v oblasti e-commerce. Podnikatelé budou muset platit DPH v zemi zákazníka, což by mělo omezit daňové úniky. To, jak se změna DPH promítne na trhu, jestli kvůli ní budou muset někteří obchodníci zdražit a jak nastavení nových pravidel vnímá, na to jsme se zeptali výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci Jana Vetyšky.


Od 1. ledna 2015 budou pro obchodníky v oblasti e-commerce platit nová pravidla, která upravují povinnosti spjaté s DPH. K jakým změnám dojde?

Změny se netýkají celé e-commerce, ale pouze prodeje elektronicky poskytovaných služeb. Tedy zejména  hostingu webových stránek, poskytnutí programového vybavení a jeho aktualizace, poskytnutí obrázků, textů nebo informací, poskytnutí hudby, filmů nebo her či poskytnutí služby výuky na dálku.

Z toho důvodu by se poskytovatelé takových služeb měli registrovat k DPH a odvádět ji v každém státě EU, kam služby poskytnou. Pro zjednodušení ovšem EU přišla s tzv. Mini One Stop Shop (MOSS) – tedy možností registrovat se na jednom místě a elektronicky pak také v tomto jednom místě podávat přiznání atd.


Koho se to bude týkat a jak by měl takový podnikatel postupovat?

Úprava se týká poskytovatelů elektronicky poskytovaných služeb, ale také televizního a rozhlasového vysílání a telekomunikačních služeb. Jak již bylo řečeno Mini One Stop Shop je dobrovolným řešením pro obchodníky, kteří poskytují tyto služby do více států EU a kde jim od 1. 1. 2015 vzniká povinnost registrace a odvodu DPH. Na místo toho si mohou zvolit jednotný systém, ke kterému se v ČR zaregistrují přes web Finanční správy (www.financnisprava.cz).


Jak dopadnou nová pravidla na maloobchodníky? Nemůže to pro ně být likvidační? 

Každá změna samozřejmě může způsobit technické a administrativní komplikace, likvidační podle mého názoru ovšem nebude.


EU chce novými pravidly zamezit společnostem, které prodávají filmy, hudbu, softwary apod., aby své zisky danily např. v Lucembursku, které je považováno za daňový ráj. Je pravděpodobné, že obchodníci budou mít nižší marži. Jak se to promítne do jejich provozu?

Otázka daňové optimalizace je nekonečným bojem mezi těmi, kteří chtějí ze svých hrubých zisků mít co nejvíce a státu, který chce naopak vybírat daně v příslušné míře. Je jen na obchodnících, jestli rozdíly vezmou takříkajíc na sebe, anebo zvýší ceny o rozdíly v DPH.


Jak se může měnit strategie těchto podnikatelů a firem?

Ti, kteří vítězili díky rozdílům ve výši DPH, samozřejmě budou muset rozhodnout, s jakou cenovou politikou budou postupovat dále. Hlavní rozhodování bude tedy o tom, jak naložit s případným navýšením ceny směrem k zákazníkům – neplátcům DPH.


Očekáváte, že dotčení podnikatelé budou muset zdražit?

Zdražení se bude týkat především rozdílu v sazbách DPH. Obchodníkům samozřejmě vzniknou také vícenáklady, ale domníváme se, že nebudou díky MOSS tak významné.


Podle serveru EU Observer je ve hře také problém spojený s ochranou osobních údajů. Aby bylo možné zjistit, odkud zákazník pochází a v dané zemi prodejce zdanit, bude třeba nejméně adresy a čísla kreditní karty zákazníka. Jak dokáží po Novém roce obchodníci zajistit zákazníkům anonymitu, pokud by ji kupující vyžadovali?

Jestliže se najdou společnosti, které dosud žádné osobní údaje o svých zákaznících nezískávali, budou muset přejít do stejného režimu jako ostatní obchodníci. Zpracování osobních údajů známe například z e-shopů a zásadní komplikace omezující prodej nepřináší.

Autor: Lucie Priknerová, Euroskop

Další články v rubrice

Mejstřík: Odchod Itálie z eurozóny není na pořadu dne

Tereza Chlebounová, Euroskop, 6. 3. 2018

Ve vztahu s Ruskem bychom neměli ustupovat ze svých hodnot

Petr Pospíšil, Euroskop, 31. 10. 2017

Brexit očima londýnského analytika Keitha Boyfielda

Petr Pospíšil, Euroskop, 29.6.2017