Přejít na obsah

Vyhledávání



Hlavní menu

Vláda vydá milióny, aby opět představila unii

22.07.2005

Vláda vydá milióny, aby opět představila unii

V příštích týdnech a měsících zaplaví Česko informace o Evropské unii. Postará se o to nová vládní eurokampaň. Přes původní připomínky některých resortů včera ministři schválili její obsah i rozpočet na rok 2005.
Kampaň, která - na rozdíl od prvního návrhu z letošního jara - nebude zaměřená jen na evropskou ústavu, přijde na 60 miliónů korun. Zaplatí se z vládní rezervy.
Přes 30 miliónů korun spolknou konference a semináře, financování výzkumů, tisk a distribuce informačních materiálů či propagace v médiích. Zbylých 28 miliónů půjde na granty a provoz informačních center, internetových stránek a "zelené" telefonní linky.
"Telefonní informační linka o EU, portál Euroskop a informační centrum ICEU, které dříve provozovalo ministerstvo zahraničí, přechází pod nás," upřesnila Petra Mašínová, ředitelka vládního Odboru pro informování o evropských záležitostech. "Bezplatná linka s novým názvem Eurofon, redakce Euroskopu a lidé z informačního střediska budou sídlit ve stejných prostorách, v jednom velkém Eurocentru."
Podobné Eurocentrum, jaké vznikne v Česku, už funguje třeba v Dánsku. "Má to tu výhodu, že spolu všechny složky úzce spolupracují. Co dělá jeden, využije i druhý," říká Mašínová.

Výhrady ministerstev...

Až kampaň skončí, měl by každý Čech vědět, kam se obrátit, když bude shánět informace třeba o evropských penězích. Podle schválené koncepce by však Úřad vlády neměl suplovat například Ministerstvo pro místní rozvoj, do jehož gesce dnes strukturální fondy EU spadají. "Cílem je, aby pracovníci Eurocentra navedli zájemce na příslušnou instituci, program nebo kontaktní osobu," píše se v dokumentu.
Další částí eurokampaně je projekt "EU do škol". Ten má zkvalitnit výuku o evropských záležitostech, a to prostřednictvím učitelů, rodičů i žáků základních a středních škol.
Právě k tomuto projektu však mělo výhrady Ministerstvo školství. "Z koncepce není zřejmé, jak přesně se bude realizovat. Je málo konkrétní," uvedl Ondřej Gabriel z tiskového oddělení resortu.
S námitkami přišlo i Ministerstvo informatiky. Nelíbilo se mu, že se primárním zdrojem informací o EU na internetu nestane jeho Portál veřejné správy, ale vládní Euroskop.
"Portál veřejné správy by neměl být jen doplňkovým partnerem portálu Euroskop, ale jedním ze základních informačních zdrojů o evropských záležitostech," uvedl resort Dany Bérové v připomínkovém řízení. "Portál veřejné správy by tak mohl zcela nahradit Euroskop, s jehož dosavadním stavem nejsou dobré zkušenosti."
A mluvčí úřadu Klára Volná dodala: "Mimochodem - Portál veřejné správy si nevymyslelo Ministerstvo informatiky, jeho provozování nám ukládá zákon."
Ministryně Bérová se však nakonec s Úřadem vlády dohodla. Oba portály budou propojeny vzájemnými odkazy. Ministerstvo informatiky navíc vládnímu euroodboru pomůže s výběrem zařízení pro Eurocentrum a poradí v otázkách moderních technologií.

...a ODS

To opoziční ODS se zjevně ke změně pozic nechystá. Její stínový ministr zahraničí, poslanec Evropského parlamentu Jan Zahradil včera celou kampaň ostře odmítl.
"Jsou to vyhozené peníze, které Paroubek a spol. rozdají jednak kamarádům, jednak budou přes inzerci podplácet média. Takže je to volební kampaň ČSSD pod rouškou EU," řekl.
Premiér Jiří Paroubek se ale brání. "Vláda tím potvrdila svůj úmysl vést a prohlubovat seriózní diskusi o evropských tématech," uvedl po jednání kabinetu. "Nový informační systém nahradí doposud nepřehledný a roztříštěný systém mnoha malých specializovaných míst. Bude také občanům mnohem srozumitelnější."

O čem bude nová eurokampaň

Členství Česka v EU
Vláda se bude snažit lidem vysvětlit, co přinesl Česku loňský vstup do Evropské unie. Zaměří se na ekonomiku, právní prostředí a na to, co souvisí s kvalitou života v Česku. Počínaje rokem 2006 také převezme organizaci Dne Evropy.
evropské fondy
Experti na telefonní lince Eurofon a pracovníci Eurocenter budou veřejnosti poskytovat informace, kam se obrátit, pokud se chtějí dozvědět např. o možnosti čerpání peněz ze strukturálních fondů EU. Mají mít přehled i o projektech, které vyhlašuje Evropská komise a kam se mohou přihlásit i české instituce.
projekt "EU do škol"
Vláda chce zvýšit povědomí EU u žáků, rodičů i učitelů. V rámci kampaně nejprve zanalyzuje aktuální stav výuky o evropských záležitostech ve školách a pak se pokusí o jeho zlepšení.
Budoucnost EU
Občané se mají dozvědět, co stojí ve smlouvách EU a co by pro zemi znamenalo přijmout či odmítnout evropskou ústavu.
Zdroj: Úřad vlády