Telička bude „euroželezničářem“

22.07.2005
Evropská komise jmenovala bývalého komisaře Pavla Teličku jedním ze šesti koordinátorů prioritních transevropských železničních sítí.


Bude mít na starosti výstavbu a modernizaci železnice Rail Baltica z Varšavy do Helsinek přes Litvu, Lotyšsko a Estonsko. EK si od tohoto kroku slibuje urychlení stavby klíčových evropských tras.


EU v dubnu 2004 schválila 30 prioritních mezinárodních dopravních projektů v hodnotě 225 miliard eur; celkově má transevropská dopravní síť stát 600 miliard. Komise navrhla pro příští finanční období (2007-13) vyčlenit na tento účel 20 miliard eur, které mají sloužit jako podnět k získání dalšího veřejného a soukromého kapitálu.
Komisař Jacques Barrot dnes vyjádřil znepokojení, že se nedaří mobilizovat peníze a projekty se dostávají do skluzu, zejména tam, kde se týkají dvou a více zemí. Od koordinátorů si proto slibuje, že uhladí politické hrany a dokáží sladit zájmy jednotlivých aktérů, aby se projekty daly do pohybu, případně se urychlily tam, kde už výstavba začala.


„Nebudeme nahrazovat ani komisi, ani orgány členských zemí, ale zajišťovat koordinaci a vytvářet podmínky co nejhladší realizaci projektů,“ řekl Telička. Hodlá se v září vydat do baltských států k politickému jednání s ministry dopravy a financí, ale také s regionálními orgány a s vedením železničních společností. Do Polska se vypraví po volbách plánovaných na konec září.


Rail Baltica se začne stavět nejdříve koncem příštího roku, až bude dokončena dopadová studie. Úsek z Varšavy do Kaunasu má být hotov do roku 2010, z Kaunasu do Rigy v roce 2014 a z Rigy do Tallinnu o dva roky později. Podle Teličky půjde o veliké dílo, protože většina současných tratí na této trase je dnes jednokolejných, často neelektrifikovaných.


Vedle českého exkomisaře byli koordinátory jmenováni bývalí belgičtí komisaři Karel van Miert (trasa Německo-Rakousko-Itálie, včetně Brennerského tunelu) a Etienne Davignon (Portugalsko- Španělsko-Francie), dále pak španělská expředsedkyně EK Loyola de Palacio (Francie-Itálie-Slovinsko-Maďarsko) a první maďarský komisař Peter Balász (Francie-Německo-Rakousko-Slovensko). Dále se bude evropským železničním systémem zabývat Karel Vinck, donedávna ředitel belgických státních drah.


Úřadu se ujmou bez nároku na plat; budou dostávat měsíční paušál 1500 eur (45.000 korun) na běžné výdaje, komise jim bude hradit náklady na cestování podle platných pravidel. Opírat se budou o generální ředitelství EK pro dopravu a energetiku a posléze případně o výkonnou agenturu pro transevropské sítě, jejíž zřízení dnes komise také navrhla.


Telička si pochvaloval, že jeho projekt zahrnuje řadu zemí a je politicky citlivý kvůli výrazným zájmům Ruska o dopravní infrastruktury v jeho bezprostředním sousedství. Je zvláštní i tím, že většina prostředků bude pocházet z Fondu soudržnosti EU. Při práci bude třeba brát také ohled na plány privatizace železničních společností v baltských zemích.


Koordinátoři byli jmenováni na čtyři roky s obnovitelným mandátem. Komise navrhla jména již v dubnu. Členské státy vzápětí souhlasily, konečné rozhodnutí se zdrželo v Evropském parlamentu.

Sdílet tento příspěvek