Mladí Češi hledali způsob, jak svým vrstevníkům přiblížit Evropu

20.12.2018
Euroskop, Martina Dlabajová, poslankyně Evropského parlamentu

ŠTRASBURK – Cesta do vánočního Štrasburku spojená s brainstormingem o Evropě, to byla hlavní myšlenka třídenní akce Moving Europe. Pro mladé lidi od 18 do 30 let ji pořádala poslankyně Evropského parlamentu Martina Dlabajová. „Koho se ptát na to, co mladé lidi v Evropě zajímá a jaký způsob komunikace preferují, než jich samotných?“, shrnula cíl akce česká europoslankyně.

Moving Europe

Zájemci o studijní cestu byli vybráni na základě své videovizitky se vzkazem, co je na Evropě baví nebo štve. Už po cestě autobusem se museli seznámit s lidmi ve své skupině, poslechnout si zadání lídra a hlavně přemýšlet, jak oslovit v daném tématu své vrstevníky. „Tématy byly třeba fake news, evropské instituce a jejich komunikace, volební kampaň, využití instagramu nebo neotřelý způsob ve stylu punk,“ upřesnila M. Dlabajová. Že zdaleka nešlo o vážnou či soutěživou záležitost, ale tvůrčí a zábavný proces, dokládá například hashtag #strctotam, který na fejkovém profilu Evropského parlamentu úspěšně zpropagovala skupina Instahráči a začala ho používat i poslankyně Dlabajová.

Workshop

Své nápady předvedli účastníci akce na workshopu Moving Europe přímo v Evropském parlamentu. Zasedl tady virtuální Výbor pro kontrolu a eliminaci dezinformací (VPKED), který za využití softwaru VERITAS analyzoval dezinformace a předával výstupy Sankčnímu dezinformačnímu úřadu (SDÚ). Pohledem do budoucnosti se skupina „Fake News“ snažila ukázat, že ověřování pravdivosti informací bude třeba řešit systémově a porušování pravidel tvrdě postihovat.

Skupina „Oni v Bruselu“ se pokusila vymyslet, jak přiblížit práci evropských institucí mladým Čechům. Navržený „Týden Evropy“ pro základní a střední školy ale přinesl souhrn aktivit, které se již v různé podobě konají. Jejich zadání bylo vyhodnoceno jako nejtěžší ze všech, neboť smysluplný a účinný způsob komunikace mezi Evropou a členskými zeměmi je stále velkou otázkou. Členové skupiny „Všechno je kampaň“ zvolili názornou ukázku toho, co by se s ČR stalo po odtržení z Evropské unie. Ruka s useknutým prstem naznačovala, kdo situaci přežije a kdo zůstane bez pomoci.

Reklamními předměty do kampaně před evropskými volbami se zabývala skupina „Volební guláš“. Navrhla využití místních a regionálních výrobců a jejich produktů. A to jak jedlých, tak i multifunkčních věcí, jako je třeba ekologický látkový pytlík na ovoce a zeleninu nebo krabička první pomoci. „Instahráči“ pracovali ve svém návrhu kampaně s výše uvedeným hashtagem #strctotam, který se dá aplikovat univerzálně k fotkám na instagramu a může propojit uživatele hravou formou s kampaní na volby do Evropského parlamentu.

Skupina „Punk“ sehrála scénku z venkovské hospody, kde se jeden z hostů nevěnuje popíjení alkoholu, ale volebnímu lístku. Svým agresivním spolustolovníkům nakonec řekne, že je lepší vystřízlivět před volbami než po nich. A odchází k volbám, které jsou pro Čechy tak minoritní záležitostí, až jsou vlastně „punk“.

Zpětnou vazbu dala všem účastníkům akce Moving Europe specialistka na politický marketing Anna Shavit, která ve své přednášce odhalila, jak vypadá volební kampaň ve skutečnosti. „Máme zážitek na celý život. I když jsme se před pár dny vůbec neznali, už plánujeme další setkání členů naší skupiny,“ shrnula dojmy účastníků vedoucí skupiny Instahráči Táňa Lysková. Punkeři z alternativního týmu vzkazují: Evropa is not dead!

PročByNe?

Martina Dlabajová pracuje s mladými lidmi dlouhodobě. Jak ve svém projektu motivačních stáží PročByNe?, tak i studijními cestami do sídel Evropského parlamentu. V roce 2016 přivezla do Štrasburku studenty multimediálních komunikací Univerzity T. Bati ve Zlíně v rámci akce „Kreativní autobus“. Je také součástí projektu Junior Achievement „Back to School“ a často přednáší pro studenty středních a vysokých škol.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek