Cyril Svoboda: „Česko zvládne řídit unii a řešit krize ve světě“

15.09.2005
Česko dokáže předsedat Evropské unii a ve stejnou dobu – jako člen Rady bezpečnosti OSN – řešit humanitární krize ve světě, myslí si ministr zahraničí Cyril Svoboda (KDU-ČSL).


Česko dokáže předsedat Evropské unii a ve stejnou dobu – jako člen Rady bezpečnosti OSN – řešit humanitární krize ve světě, myslí si ministr zahraničí Cyril Svoboda (KDU-ČSL). Pokud opozice tvrdí opak, pak podle něj „přiznává jen svou vlastní neschopnost“.

Co říkáte návrhu ODS, aby Česko stáhlo už ohlášenou kandidaturu do Rady bezpečnosti na léta 2008 až 2009?

Není sebemenší důvod, proč stahovat kandidaturu do Rady bezpečnosti OSN nebo se vzdávat předsednictví v Evropské unii. Naopak, kombinace obou funkcí je oceněním síly a schopností české zahraniční politiky, o nichž Evropská unie – na rozdíl od ODS – nepochybuje. Jinak by nás nevybrala jako po Slovinsku druhou novou členskou zemi, která bude unii předsedat.

Občanští demokraté ale tvrdí, že souběh obou funkcí bude po finanční, organizační i personální stránce až příliš velké sousto…

… a v tom se právě mýlí. To, co pro nás bude skutečně náročné, není Rada bezpečnosti, o níž mluví ODS, ale předsednictví v Evropské unii. Být členem Rady bezpečnosti nepovede ke zvýšení počtu diplomatů nebo zatížení české veřejné a státní zprávy, to je technicky i finančně zvládnutelné. Dost dobře tedy nechápu, proč se ODS zaměřila zrovna na ni.

Nejspíš proto, že ví, že se unijního předsednictví nelze jen tak vzdát, zatímco kandidatury do Rady bezpečnosti ano.
Ale to jsou dvě naprosto nesouměřitelné věci. To je jako byste byla ochotna půjčit někomu milión a zároveň se někde hádala o stovku. Jen ten, kdo neví, o co jde, může tyto dvě věci míchat dohromady.

Zvládnout Radu bezpečnosti je politický úkol, který při předvídatelné, stabilní a pevné zahraniční politice zvládneme. Mise v New Yorku přitom – narozdíl od zastoupení v Bruselu – posílí maximálně o pár jednotlivců.
Předsednictví v EU je přesný opak. Je to úkol pro celou veřejnou a státní správu. Během něj nebudeme prosazovat vůli České republiky. Budeme předsedat všem Radám EU, reprezentovat názor všech a starat se, abychom dospěli k pozici, na kterou kývne Německo, Británie, Malta i Rumunsko.
Nijak si neulevíme, pokud bychom předsedali EU a nebyli v Radě bezpečnosti OSN. A jestliže ODS říká před volbami opak, pak zpochybňuje pouze své schopnosti. Vlastně tvrdí: my si netroufáme to zvládnout.

Rušení úřadů? Neškodí

V jednom z interních dokumentů ministerstva, ve Strategii kampaně za zvolení České republiky do Rady bezpečnosti OSN, se mluví o tom, že Česko bude těsně před volbou vysílat zvláštní lobbovací týmy do zatím nerozhodnutých zemí. To ale přece bude něco stát…

Ale nebudou to žádné dramatické částky. Tuto funkci běžně plní naši velvyslanci, všichni vysocí představitelé našeho ministerstva i státu včetně premiéra. A troufám si říct, že se nám daří.

Je pravda, že nám podporu slíbilo už asi padesát zemí?

Nebudete daleko od pravdy, o přesných číslech bych ale ze strategických důvodů nerad hovořil. Získávání podpor je každopádně dlouhodobý proces, který nezachráníte tím, že těsně před volbou začnete spanile jezdit po nerozhodnutých zemích.
Chápu, že řada států bude chtít podpořit Chorvatsko, možná i kvůli jeho členství v EU. I my máme s Chorvatskem mimořádně přátelské vztahy…

Ale zase ne tak přátelské, abychom se vzdali kandidatury v jeho prospěch. Právě to přitom ODS navrhuje.

O křeslo nestálého člena rady bezpečnosti se zajímáme od roku 2003. A s Chorvatskem v této věci soutěžíme.

Souboj o křeslo nestálého člena rady vyhraje ten, kdo přesvědčí rozvojové země, kterých je v OSN většina. Nesnižuje naše šance na zvolení fakt, že ve třetím světě rušíme zastupitelské úřady?

Máme velkou síť zastupitelských úřadů a zároveň úkol snižovat počty lidí. Náš rozpočet je dlouhodobě podfinancován. Chceme další generální konzulát na Ukrajině, chceme otevřít zastupitelský úřad v Moldávii a posílit zastoupení v Bruselu. Takže někde jinde úřady zrušíme. Na občany České republiky to ale nebude mít žádný dopad.

To asi ne. Ale země v Africe, kde ambasádu zavřeme, nás pak těžko bude chtít v Radě bezpečnosti.

Možná nás odmítne jedna konkrétní země, ale rozhodně ne celý kontinent nebo celá Africká unie.

Ale kdybychom zavřeli třeba ambasády ve frankofonní Africe…

Ale to my nečiníme.

Je pravda, že by se příští rok, těsně před tamními volbami, mělo zrušit velvyslanectví v Kongu?

O uzavření některých úřadů se přemýšlí, ale rozhodne se, až budeme znát výsledky auditu. Ale nepřeceňoval bych dopady toho, jestli máme nebo nemáme velvyslance v Kinshase.

Sny versus realita

Nepodceňujeme přípravu na – jak jste sám zdůraznil – velmi náročné předsednictví v EU?
Vláda zatím projednala první koncept přípravy, další materiál by měla na stůl dostat počátkem příštího roku. Naše role ale není tak důležitá, důležitější je, aby se dobře připravily ostatní úřady. Poslankyně Jana Hybášková má pravdu, když říká, že je potřeba, aby všichni vrchní ředitelé mluvili anglicky a pokud možno i francouzsky. O náměstcích ministrů nebo ministrech ani nemluvě.

Zpoždění v přípravách na předsednictví ale zatím podle vás nemáme.
Co Českou republiku zaručeně zpozdí, jsou volby. Před nimi a po nich se vše zpomalí.
Každopádně bychom se teď měli méně hádat o ratifikaci evropské ústavy a o to, zda chceme mít jakousi novou organizaci evropských států, a soustředit všechny síly na předsednictví. Zatímco předsednictví, které nás čeká v prvním pololetí 2009, je reálná skutečnost, transformace EU do organizace evropských států je jen nepromyšlený koncept.

Cyril Svoboda
O členství v Radě bezpečnosti OSN:
Členství nebude Česko prakticky nic stát, česká mise při OSN v New Yorku posílí jen o pár jednotlivců. Ke stažení české kandidatury na jejího nestálého člena, které navrhuje ODS, není důvod.

O předsednictví v EU:
Předsedat unii je mnohem větší výzvou než působit v Radě bezpečnosti. Místo hádek o euroústavě nebo transformaci unie v organizaci evropských států by se Češi měli soustředit výhradně na ně.

Sdílet tento příspěvek