V Česku roste e-commerce rychleji než průměr EU

21.06.2019
Euroskop, čtk

V Česku roste elektronická komerce rychleji, než je průměr Evropské unie. Zatímco meziroční růst v Evropě jako celku přesáhl loni 11 procent, v ČR to bylo více než 17 procent. Na základě dat studie nadnárodní asociace Ecommerce Europe to ve čtvrtek uvedla to Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která se na její přípravě za ČR podílela. ČTK o tom informovala v tiskové zprávě. České e-shopy se podle ní těší oblibě českých zákazníků, kteří přeshraničně nakupují jen z 19 procent.

Loni poprvé přesáhla evropská e-commerce 500 miliard eur (12,8 bilionu Kč) obratu, předloni to bylo 489 miliard eur. APEK letos očekává nárůst až k 620 miliardám eur (15,9 bilionu Kč). Z dvou třetin procent se na obratu podílí západní Evropa, střední Evropa pouhými šesti procenty.

„Česká republika patří svým růstem e-commerce mezi ty státy EU, které se nadále dynamicky rozvíjí,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Dodal, že ale v objemu má stále kam růst.

Přeshraniční nákupy podle něj ovlivňuje poloha a jazyková bariéra. Zboží si ze třetích zemí mimo Evropu loni objednalo jen deset procent Čechů, což je výrazně méně než v Rakousku, Belgii či Irsku. Největšími patrioty jsou ale Poláci.

Velký potenciál skýtá skupina 65+

Nejrychleji roste podle Vetyšky prodej potravin a rychloobrátkového zboží, největší obraty jsou ale v elektronice. Potenciálem pro obchodníky je podle asociace věková skupina 65+, jejíž podíl se na internetovém nakupování v Evropě stále zvyšuje.

Platební brána PayU na jaře uvedla, že v expanzi do zahraničí jsou české internetové obchody nejaktivnější ve středoevropském a východoevropském regionu. Své zboží a služby prodává do jiných zemí 37,6 procenta českých e-shopů, což je podle PayU nejvíce z regionu. Český trh je podle manažerky PayU Barbory Tyllové vysoce konkurenční a relativně malý. Existuje zde přibližně 41.000 e-shopů. Řada českých e-shopů se rozšířila na Slovensko.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek