Havlíček na Radě EU jednal o vnitřním trhu a udržitelném růstu

08.07.2019
Euroskop, čtk

O udržitelném růstu, vnitřním trhu a energeticko-klimatické politice jednal na konci minulého týdne v Helsinkách vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Šlo o první neformální pracovní setkání Rady Evropské unie pro konkurenceschopnost, kterou tvoří ministři hospodářství členských zemí. ČTK o tom informovalo ministerstvo průmyslu v tiskové zprávě. Havlíček mluvil ve Finsku také o dalších příležitostech pro české firmy.

Finové začali předsedat Radě EU 1. července. Tématem dvoudenního zasedání bylo mimo jiné prohlubování vnitřního trhu. Havlíček dnes jednal také s irským ministrem obchodu Patem Breenem. Domluvili se na posílení neformální skupiny takzvané like-minded group pro vnitřní trh EU. Společně s Irskem, Dánskem, Estonskem, Nizozemím a Švédskem prosazují mnohem větší uvolnění sektoru služeb na úrovni EU.

Aby se zvýšila konkurenceschopnost EU, je podle Havlíčka zapotřebí několika faktorů. „Udržení průmyslu, volný pohyb služeb, podpora malých a středních podniků nikoliv přes dotace, ale přes snížení byrokracie, posílení mobility studentů či společný výzkum s otevřeným přístupem k datům,“ uvedl.

O české výrobky je ve Finsku zájem

Havlíček cestoval do Helsinek a zpět modernizovaným čtyřmístným letounem Zlin Z 143 LSi Genius, který spolupilotoval náměstek MPO Vladimír Bärtl. O tento typ letadla je právě ve Finsku dlouhodobě zájem v armádě i civilním letectví. Před několika lety se v rámci tendru pro finskou armádu český výrobce ZLIN Aircraft ucházel o dodávky letadel, avšak neuspěl kvůli požadavkům finské strany na větší parametry kokpitu. Výrobce ji upravil, aby se do ní vešel i dva metry vysoký pilot s přilbou a rezervou.

O české výrobky je ve Finsku podle Jukla zájem. Například firma Linet dodává zdravotnická lůžka do jedné z místních nemocnic a Škoda Transportation vyrábí přímo ve Finsku tramvaje a vlaky. Na severu země patří její továrna se stovkami zaměstnanců k největším zaměstnavatelům. Škoda Auto je ve Finsku třetí značkou na trhu. Finsko sice nepatří do první dvacítky exportních zemí pro ČR, český vývoz ale letos pravděpodobně přesáhne jednu miliardu eur. Finové mají zájem o projekty z energetiky, stavebnictví, nanotechnologií a umělé inteligence.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek