Češi podali tisíce žádostí o doménu .EU

09.11.2005
Desetitisíce českých podnikatelů stojí ve virtuální frontě na nové internetové adresy, které končí příponou . EU. Jsou přitom ochotni zaplatit i několik tisíc korun za to, aby nepřipadly do rukou konkurentů či internetových spekulantů.

Desetitisíce českých podnikatelů stojí ve virtuální frontě na nové internetové adresy, které končí příponou . EU. Jsou přitom ochotni zaplatit i několik tisíc korun za to, aby nepřipadly do rukou konkurentů či internetových spekulantů.
Internetová doména . EU začne fungovat už za necelý měsíc – 7. prosince – nicméně již teď si je možné nové adresy předběžně zaregistrovat. Umožňují to národní registrátoři, kterých je v Česku nyní devět.

Zájem je veliký

Pro firmy, které se zabývají registrací internetových jmen, je evropská doména dobrý byznys, i když zatím ještě nefunguje.
Podniky a státní instituce, které se zúčastnily předregistrace, totiž budou muset k úspěšnému dokončení zažádání zaplatit nemalé administrativní poplatky. Získání jedné evropské internetové adresy v první fázi by je mohlo stát více než tři tisíce korun.

„U nás žádá o doménu . EU necelých jedenáct tisíc lidí. Dle mého názoru ale mnoho z nich neví, že budou muset napřed zaplatit,“ uvedl manažer registrátora Ignum Milan Chvojka. Podobně je tomu i u konkurenčních firem Active 24 či Zoner, které oslovilo 29 tisíc, respektive 18 tisíc zájemců. Pokud budou chtít doménu získat, všichni budou muset zaplatit.
Podle zástupců EURidu je cena vysoká zejména proto, že v první části se bude každá žádost individuálně prověřovat. Samozřejmé by podle Wesemaela mělo být to, že všichni žadatelé budou pocházet ze zemí Evropské unie, a adresa, kterou budou chtít, bude přesně odpovídat názvu firmy či instituce.

Správce tak chce zamezit ovládnutí lukrativních adres internetovými spekulanty. Soukromé osoby, které nedisponují ochrannou známkou, nebudou moci až do dubna o registraci žádat. Od tohoto měsíce už nebude nikdo oprávněnost nároků na jména zkoumat.

Peníze se budou vracet

Obecně bude platit pravidlo, že kdo dřív požádá, toho doména bude. Například u názvu Budweiser, což je označení pro budějovické i americké pivo, by o registraci mohl žádat jak Budějovický Budvar, tak evropské pobočky amerického koncernu Anheuser-Busch a doménu by měl získat první žadatel. Spory, které budou doprovázet registrace, bude řešit český rozhodčí soud.

Sdílet tento příspěvek