Systém eCall by mohly mít i nákladní vozidla či autobusy

01.11.2017
Euroskop, čtk

Rychlejší a efektivnější zásah složek integrovaného záchranného systému při dopravních nehodách nákladních automobilů či autobusů by mohl v budoucnu umožnit projekt I-HeERO. Díky němu by vozidla měla být vybavena softwarem s automatickým voláním o pomoc na linku 112 (eCall 112) v zemích EU.

Problematikou zavedení systému do praxe se na dvoudenní konferenci v Ostravě zabývali IT specialisté, ale i záchranáři či zástupci automobilového průmyslu z 28 zemí. Systém si mohli prohlédnout i při simulované dopravní nehodě.

Systém eCall byl v Evropské unii spuštěn 1. října, ale zatím pouze pro osobní vozidla. U nákladních vozidel by při tísňovém volání měl být schopen nejen určit místo nehody či počet přepravovaných pasažérů, ale například i informace o vezeném nákladu tak, aby byl vysledovatelný jeho původ, vlastník či rizikovost nákladu.

Povinná instalace systému do osobních aut začne v dubnu 2018

Povinnost instalovat systém eCall do osobních vozidel budou mít automobilky od dubna 2018. „Jde tady o záchranu až 2500 lidí v rámci Evropské unie,“ podotkl Rostislav Hlosta ze společnosti Vítkovice IT Solutions, která se na vývoji systému podílí. Kdy by se případně mohl eCall stát povinnou součástí i nákladních vozidel si zatím netroufl odhadnout.

Podle specialisty tísňového volání generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR Jana Urbánka umožní eCall díky přesnému udání polohy nejen rychlejší dojezd na místo nehody, ale u nákladních vozidel bude možné snížit například i dopady na životní prostředí. „V případě, že se jedná o nebezpečné látky, tak pro nás ta informace umožňuje lépe se připravit na zásah. Ve chvíli, kdy víme, že je na místě nehody nebezpečná látka, tak automaticky aktivujeme síly a prostředky, které jsou specializovány na zásah u nebezpečných látek,“ uvedl Urbánek.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek