22.06.2018
Euroskop, čtk
Členské země Evropské unie včera v Lucemburku schválily novelu směrnice o vysílání pracovníků. Česká republika a Slovensko zároveň na schůzce připomněly ostatním státům slib, že situace pracovníků v mezinárodní automobilové dopravě má být, vzhledem ke specifickým podmínkám, řešena zvláštní právní úpravou v rámci takzvaného silničního balíčku.
Vyslaní pracovníci jsou zaměstnanci, které jejich zaměstnavatel vyslal do jiného členského státu EU za účelem dočasného výkonu práce. Vyslání nebude moci trvat déle než 12 měsíců, s možností prodloužení o dalších šest měsíců.
Komise původně navrhovala 24 měsíců. Po překročení maximální lhůty se na vyslaného zaměstnance bude pohlížet jako na domácího.
Na změnách směrnice o pravidlech vysílání, především pokud jde o platové podmínky, trvala hlavně Francie. Deklarovaným cílem novely je zajistit spravedlivé mzdy a rovné podmínky pro vysílající i místní společnosti v hostitelské zemi při zachování volného pohybu služeb.
ČR: Otázka by měla být řešena speciální právní úpravou
„My bychom rádi, aby si jádro členských zemí vzpomnělo na sliby, které dávaly při přijímání směrnice a při snaze o větší konsensus,“ poznamenal po schůzce náměstek českého ministra práce a sociálních věcí Petr Hůrka.
Česko a další země ze středu a východu EU žádaly, aby byla otázka dopravy a dopravních společností řešena speciální právní úpravou a ČR nyní žádá, aby se o této normě v příslušných pracovních skupinách a mezi ministry dopravy skutečně jednalo.
Slovenský ministr práce Ján Richter na okraj jednání uvedl, že ČR a Slovensko včera znovu ostatním zemím v této souvislosti připomněly jejich politický příslib. „Věřili jsme tomu, že se otázka vyjasní. Ale problém je v tom, že už jsou země, které toto opatření vyžadují. Tedy včetně minimální mzdy i pro tranzitní dopravu, bez ohledu na to, že směrnice v téhle části není dokončená,“ podotkl.
Autor: Euroskop