Polský tisk oživuje konkurence

19.04.2006
Jeho hlavní barvou je modrá, má osmačtyřicet stran a je den starý. A v Polsku už způsobil mediální revoluci.

Jeho hlavní barvou je modrá, má osmačtyřicet stran a je den starý. A v Polsku už způsobil mediální revoluci.
Poláci měli včera poprvé možnost zakoupit nový deník s lakonickým názvem „Dzennik“, který založilo vydavatelství Axel Springer. Ambicí nového listu je – na rozdíl od většiny polských novin – být celopolským deníkem a konkurovat legendě polské žurnalistiky, deníku Gazeta Wyborcza, který měl dosud na polském trhu dominantní postavení.

Je to poprvé v posledních letech, co na trh velké evropské země přichází úplně nový deník. Náklady papírových novin v posledních letech v Evropě spíše klesají.
Nenasycený osmatřicetimiliónový polský trh s rychle rostoucí ekonomikou a kupní silou obyvatel je ale velkým lákadlem.
„Začínáme s nákladem 600 tisíc výtisků, cílem je prodávat 150 tisíc,“ tvrdí vydavatelé titulu, který se nejvíce podobá německému listu Die Welt. Podle prvních reakcí polských novinářů a mediálních expertů jsou to noviny povedené, které mají šanci uspět.

Tvrdá konkurence

Loni přišel další úspěšný krok stejného vydavatelství, bulvární deník Fakt, který se stal nejprodávanějším titulem vůbec.
Vydavatelství Agora, jehož je Gazeta Wyborcza vlajkovou lodí, reagovalo zatím nepříliš úspěšně. Svůj vlastní projekt bulvárního deníku Nowy Dzien zavřelo po třech měsících letos v únoru. Ve srovnání s Faktem byl příliš nudný a málo se prodával.

A nyní, několik týdnů před nástupem nového deníku, Gazeta snížila svoji cenu na polovinu, 1,5 zlotého (cca 13 Kč), což je i cena nového deníku. Kromě toho své čtenáře zásobuje nepřeberným množstvím příloh a dodatků, jako jsou knihy nebo CD.
„Přijímáme tu hru a jsme si jistí, že spíš než cena bude pro čtenáře rozhodujícím kritériem kvalita,“ řekla ředitelka Agory Wanda Rapaczynska pro Financial Times Deutschland.

Podle Rapaczynské je nepravděpodobné uspět s kvalitními novinami, zatímco bulvární trh byl v Polsku poddimenzovaný.
Nicméně, několik marketingových studií z loňského roku ukázalo, že v Polsku je ještě místo pro kvalitní noviny s celostátní působností. Až letos v březnu například zrušil jeden z nejbohatších Poláků Michal Solowow rok připravovaný vlastní projekt kvalitního celopolského deníku – právě z obavy z tvrdé konkurence koncernu Axel Springer.

Obavy z Němců

Autor: Martin Ehl

Sdílet tento příspěvek