Slovenská předvolební kampaň je spíš opatrná

05.05.2006
Politické strany na Slovensku představily v uplynulých dnech své programy, jimiž chtějí oslovit voliče před červnovými parlamentními volbami.

Politické strany na Slovensku představily v uplynulých dnech své programy, jimiž chtějí oslovit voliče před červnovými parlamentními volbami. Politici chtějí na svou stranu získat co nejširší skupinu voličů, nicméně některé jejich programy a z nich vyplývající sliby se podobají pohádkám.
Většina programů má společného jmenovatele: snižování daní, zlepšování životní úrovně a vytváření nových pracovních příležitostí. Některé volební sliby však vyvolaly rozruch a místy až pobavení ekonomů.

Předseda Slovenské národní strany Ján Slota například slíbil všem novomanželům, kteří čekají dítě, že když bude ve vládě, tak jim do roka přidělí byt. „Odmítám pochybnosti všech pseudohospodářů. My slibujeme jen ty věci, které jsou splnitelné,“ argumentoval s tím, že když stát zaplatil 26 miliard korun v prohraném sporu s ČSOB, tak dokáže najít i peníze na byty pro rodiny.

Mnohé strany i politici se však zřejmě poučili z minulosti a jsou při formulování svých předsevzetí opatrní. Patří mezi ně i premiér a předseda vládní demokratické a křesťanské unie (SDKÚ-DS) Mikuláš Dzurinda. V roce 1998 totiž voličům kromě jiného slíbil dvojnásobné platy. Tento slib ovšem nemohl splnit a ještě dnes se mu občas vrací jako bumerang.
Zatímco chce SDKÚ-DS dolaďovat reformy, Dzurindův rival, Robert Fico už avizoval, že některé reformy zruší a jiné přehodnotí. Jeho hnutí Smer chce kromě jiného opětovně zavést progresívní zdaňování fyzických osob a zdaňovat dividendy.

Silnou podporu Ficovu úsilí vyjádřil i český premiér Jiří Paroubek, co na slovenské politické scéně okamžitě vyvolalo negativní reakci vládních stran.
Mikuláš Dzurinda má ale v rukou silný trumf, když poukázal na skutečnost, že návrhy Roberta Fica dosud nepodpořil žádný nezávislý ekonomický odborník. Nicméně podle předvolebních průzkumů opoziční Smer už dlouhodobě vévodí pelotonu politických stran a jeho preference dosahují 35 procent.

Při pohledu na slovenskou předvolební kampaň se dá konstatovat, že je jiná než kampaň v Česku. Na reklamních billboardech se totiž nezdůrazňují negativa soupeřů, ale politici se zaměřují na propagaci vlastního programu a dosažených úspěchů. Slováci totiž na negativní kampaň reagují citlivě a politické body proto získá spíš ten, kdo je v defenzívě.

Autor: Marek Hitka

Sdílet tento příspěvek