Přejít na obsah

Vyhledávání



Hlavní menu

Slovenský růst loni přesáhl šest procent

05.05.2006
Slovenská ekonomika loni "o prsa" předstihla českou. Její výkon vyjádřený hrubým domácím produktem podle včera upřesněných údajů stoupl o 6,1 procenta.

Slovenská ekonomika loni "o prsa" předstihla českou. Její výkon vyjádřený hrubým domácím produktem podle včera upřesněných údajů stoupl o 6,1 procenta. Původní šestiprocentní ukazatel byl shodný jako český.
Východní soused od roku 2002, kdy začal podruhé vládnout Dzurindův kabinet, přilákal přímé zahraniční investice za zhruba 7,5 miliardy eur, a to nejenom do automobilového průmyslu.

Hrubý domácí produkt v období 2002 - 2005 stoupl o 17 % a průměrnou míru nezaměstnanosti se podařilo srazit ze skoro 20 procent na 12, uvedla agentura Reuters.
Ministr financí Ivan Mikloš nedávno uvedl, že rychlý hospodářský růst vytváří prostor pro další snížení daní. Rovná devatenáctiprocentní daň, zavedená v roce 2004, by se tak podle něj mohla snížit až na 15 procent, aniž by to ohrozilo záměry ve snižování schodku veřejných financí. A na nich zase závisí, zda se v roce 2009 skutečně podaří zavést společnou měnu.

Slovenská ekonomika, zejména vývoz, až do roku 2003 silně závisela na automobilovém průmyslu, jehož hlavním "tahounem" zůstává bratislavský Volkswagen.
Poté ale začaly přitékat investice také do hutnictví, strojírenství, výroby elektrických a optických přístrojů i do dřevozpracujícího průmyslu. To je klíčové především pro vývoz, který se kromě automobilů opírá také o petrochemii (Slovnaft), a ocelářské výrobky (US Steel Košice).

Výrobní linky bratislavského Volkswagenu loni opustilo více než 200 tisíc vozů. Podnik se tak na celkovém vývozu podílel zhruba pětinou. Letos hodlá produkci zvýšit na 220 tisíc vozů (převážně Audi Q7).
Konkurenční automobilka PSA Peugeot Citroen hodlá v Trnavě do nového závodu investovat kolem miliardy eur, když původně se hovořilo o 700 miliónech eur. Půjde-li vše podle plánu, trnavská automobilka bude vyrábět až 450 tisíc vozů ročně.

A je zde ještě jihokorejská Kia s výrobní kapacitou nejméně 200 tisíc aut.
K důležitým plánovaným projektům patří nizozemsko-německá investice s účastí indické firmy Steel Strip Wheels v hodnotě až 1,2 miliardy slovenských korun v západoslovenském průmyslovém parku.

Autor: (lav), HN