EK: Internetové firmy lépe bojují s dezinformacemi, mají rezervy

30.10.2019
Euroskop, čtk

Velké internetové firmy zlepšily svůj přístup k boji proti dezinformacím, stále však neučinily všechny požadované kroky, které mají bránit šíření propagandy a nepravdivých tvrzení. Vyplývá to ze zprávy Evropské komise hodnotící první rok fungování dobrovolného antidezinformačního kodexu, která byla zveřejněna v úterý.

V kodexu se firmy jako Facebook, Google či Twitter loni zavázaly odhalovat a likvidovat falešné účty či zajistit na svých platformách transparentnost politických kampaní. EK v úterý konstatovala, že firmy přistoupily aktivně k likvidaci účtů šířících propagandu či dezinformace. Zpřísnily rovněž pravidla pro zadávání reklamy a lépe rozlišují, které stránky jsou spojeny s politickou činností. Rezervy naproti tomu spatřuje komise například v poskytování dat nezávislým ověřovatelům, k němuž se firmy zatím dostatečně nemají.

„Automaticky šířená propaganda a dezinformace stále ve značné míře přetrvávají a je potřeba dál pracovat na všech oblastech kodexu,“ uvedli ve společném prohlášení eurokomisaři Věra Jourová, Mariya Gabrielová a Julian King, do jejichž působností potírání dezinformací a propagandy spadá.

Cílem dezinformátorů může být i ovlivnění voleb

Brusel, orgány členských států či nevládní organizace už několik let varují před pokusy šířit prostřednictvím sociálních sítí dezinformace, jejichž cílem může být ovlivnění postojů občanů EU zvláště v období před volbami. Podle některých závěrů má část zaznamenaných pokusů původ v Rusku.

Účelem kodexu bylo přimět významné digitální společnosti, aby se dobrovolně podílely na postupu proti dezinformačním kampaním bez nutnosti vytvářet právně závazná pravidla. Firmy tvrdí, že v této oblasti dělají dost. Například Facebook oznámil, že jen za letošní první čtvrtletí smazal bezprecedentní více než dvě miliardy falešných účtů; není však jasné, kolik se jich vztahovalo k EU.

Budoucí komise vedená Ursulou von der Leyenovou bez ohledu na dobrovolné snahy počítá s tím, že do konce příštího roku předloží celounijní pravidla pro transparentnost činnosti internetových firem a odhalování dezinformací. Znalci problematiky se shodují, že schválení normy bude předcházet dlouhá debata a může zabrat celé pětileté funkcní období EK, která by měla do úřadu nastoupit v prosinci.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek