EU chystá závazná pravidla pro boj s dezinformacemi

04.12.2020
Euroskop, čtk

Evropská unie bude účinněji postihovat záměrné šíření dezinformací, které může ohrožovat fungování evropské demokracie. Evropská komise proto mimo jiné chystá závazná pravidla pro internetové platformy, které budou muset efektivněji postupovat proti zveřejňování manipulativních příspěvků. Povinné bude označování politické reklamy či zveřejňování jejích zadavatelů. Počítá s tím akční plán pro demokracii, který včera představila místopředsedkyně komise Věra Jourová.

Současná covidová pandemie podle Bruselu odhalila zranitelnost EU v digitálním prostoru, kde se šíří množství dezinformací spojených s nemocí či vakcínami. Podle unijní diplomacie zároveň mnoho manipulativních příspěvků často vytvořených v Rusku či v Číně usiluje o ovlivnění voleb v evropských zemích či o nabourávání demokracie.

Komise proto chystá řadu závazných návrhů a doporučení v rámci ve čtvrtek zveřejněného plánu, který se věnuje třem oblastem:

  • boji s dezinformacemi
  • ochraně transparentnosti voleb
  • podpoře nezávislých médií

„Musíme přizpůsobit naše pravidla možnostem a výzvám digitálního věku,“ prohlásila Jourová, podle níž v současnosti evropská demokracie není dostatečně odolná vůči dezinformacím a manipulacím.

Komise chce proto mimo jiné změnit přístup k sociálním sítím a dalším internetovým platformám, které až dosud pouze na základě dobrovolného kodexu monitorují a označují příspěvky šířící nepravdivé informace. Komise chystá pravidla, která dají úřadům do rukou možnost vynucovat důsledný postup vůči dezinformacím. Platformy budou muset zajistit co největší transparentnost příspěvků, aby uživatelům usnadnily rozpoznání manipulativního obsahu. Měly by také více spolupracovat s ověřovateli faktů. Regulátoři v jednotlivých státech budou mít v koordinaci s určeným evropským úřadem možnost postihovat nedostatky. Konkrétní podmínky má obsahovat norma o digitálních službách, kterou chce komise navrhnout ještě v prosinci.

Brusel v rámci včera zveřejněného plánu rovněž předloží návrh normy zavádějící povinné označování politické reklamy na internetu. Na jeho základě by mělo být ihned po zveřejnění jasné, jaké příspěvky jsou součástí politické kampaně a kdo je financuje. Komise chce rovněž přijmout nová pravidla pro transparentnější financování evropských politických stran.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek