Rubikova kostka ztratila v EU ochrannou známku pro tvar

11.11.2016
Euroskop, čtk

Vícebarevný mechanický hlavolam Rubikova kostka prohrál v Evropské unii boj o ochranou známku pro svůj tvar. Nejvyšší evropský soud rozhodl, že samotný tvar není dostatečný k tomu, aby potřeboval ochranu před kopírováním. Schopnost kostky se otáčet by podle Soudního dvora EU měla být chráněna patentem a nikoli ochrannou známkou.

Hračku vynalezl v roce 1974 Maďar Ernö Rubik. Je oblíbená mezi mladými i starými a po celém světě se prodalo více než 350 milionů kostek. Patří tak mezi nejprodávanější hračky na světě všech dob.

Práva k duševním vlastnictví Rubikovy kostky spravuje britská společnost Seven Towers. Ta v roce 1999 zaregistrovala u Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví (EUIPO) tvar kostky jako trojrozměrnou ochrannou známku. Německý výrobce hraček Simba Toys však ochranu v roce 2006 napadl s tím, že obsahuje technické řešení, rotaci, která může být chráněna pouze jako patent a nikoli jako ochranná známka. EUIPO návrh zamítl a Simba Toys podala žalobu na neplatnost rozhodnutí EUIPO u Tribunálu Evropské unie. Ten žalobu v roce 2014 rovněž zamítl, a proto se Simba obrátila na Soudní dvůr.

Soudci soudního dvora dali za pravdu argumentům Simba Toys. Jejich rozhodnutí je konečné a nelze se proti němu odvolat. EUIPO bude muset na základě rozsudku vydat nové rozhodnutí.

Sporů o ochranné známky je stále víc

Patenty umožňují vynálezci zabránit konkurentům používat jeho vynález pro komerční použití bez jeho svolení po určité období. Ochranná známka poskytuje vlastníkům duševního vlastnictví výlučné a trvalé právo na tvary, loga, fráze nebo slova na tak dlouho, dokud je používá.

Kromě loga a jména značky mohou být ochrannou známkou také trojrozměrné objekty, jako je třeba tvar lahve vody Perrier od Nestlé, nebo barva baterií Duracell.

Spory kvůli ochranné známce u trojrozměrných objektů rostou. Loni soud rozhodl, že požadavek Nestlé na ochranou známku pro tvar tyčinek Kit Kat v Británii není v souladu s právními předpisy EU. Podpořil tak stížnost konkurenční firmy Mondelēz International. V roce 2014 naopak soud uvedl, že uspořádání prodejny, jako vlajkových obchodů značky Apple, může být za určitých podmínek zapsáno jako ochranná známka, napsala agentura Reuters.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek