Prodej osobních aut v EU loni klesl o rekordních téměř 24 procent

20.01.2021
Euroskop.cz, ČTK

Prodej nových osobních aut v Evropské unii loni kvůli dopadům pandemie klesl o rekordních 23,7 procenta na 9,94 milionu vozů. Uvedlo to včera Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V České republice byl propad o trochu mírnější, i tak ale přesáhl 18 procent. Koncem roku již ale prodej vykazoval meziroční růst. Automobilce Škoda se také loni podařilo zvýšit podíl na trhu.

Ve srovnání s předchozím rokem se v celé EU prodalo asi o tři miliony vozů méně. Procentní poklesy byly ve všech zemích sedmadvacítky dvouciferné. Z velkých trhů zaznamenalo nejvýraznější propad Španělsko (minus 32,3 procenta), dále Itálie (minus 27,9 procenta) a Francie (minus 25,5 procenta). Německo vykázalo pokles počtu registrací nových aut o 19,1 procenta.

Značný pokles ve Francii a Španělsku

Za prosinec klesl v EU prodej nových osobních aut meziročně o 3,3 procenta na 1,03 milionu aut. Čtyři největší automobilové trhy nicméně vykázaly velmi odlišné výsledky. Ve Francii a ve Španělsku byl pokles dvouciferný (minus 14,9 a minus 11,8 procenta). Německo má oproti tomu za sebou solidní nárůst, a to o 9,9 procenta. Ve Španělsku se meziročně registroval zhruba stejný počet vozů jako před rokem.

V České republice se prodej nových osobních aut podle sdružení ACEA v prosinci meziročně zvýšil o 8,7 procenta na 20.333 vozů. Úhrnem od ledna do prosince ale prodej o 18,8 procenta klesl a činil 202.971 vozů.

Automobilka Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, v prosinci v EU meziročně zvýšila prodej o 8,4 procenta na 53.695 vozů. Za celý rok jí ale prodej o 14,9 procenta klesl a dosáhl 557.999 vozů. Podíl této značky na unijním trhu se v prosinci meziročně zvýšil na 5,2 ze 4,6 procenta, za celý loňský pak na 5,6 procenta z pěti procent v roce předchozím.

Největší meziroční propad mělo Chorvatsko, nejmenší Dánsko

Podobné vylepšení tržního podílu jako Škodě se povedlo jen automobilkám BMW a Toyota, poznamenal partner společnosti EY Petr Knap. Největší meziroční propad trhu loni zažilo Chorvatsku, skoro o 43 procent, nejmenší naopak byl v Dánsku, zhruba o 12 procent. Mimo EU si nejlépe vedl elektrifikovaný trh v Norsku s poklesem jen o 0,7 procenta.

„Je otázkou, jak velkým omezením dodávek si projdou výrobci letos, kdy je zřejmě bude výrazně omezovat nedostatek polovodičů, kterých potřebují 50 až 150 do každého auta. Vyhlídky na výraznější růst sráží jednak předpokládaná pokračující omezení v ekonomice, ale i narušení dodávek,“ dodal Knap.

I přes zlepšená čísla výroby i prodeje aut ve druhém pololetí, kdy především léto přineslo určité příznivé okamžiky v automobilovém průmyslu, celý rok podle Adama Szaba ze společnosti Driveto ukázal obrovské rezervy tradičních způsobů pořízení auta a urychlil změnu chování mezi zákazníky.

„Nejistota z dopadů covid-19 na ekonomiku a životy firem, podnikatelů i fyzických osob, nahrály novým cestám pořízení aut. Sledujeme, jak moc sílila potřeba lidí a firem snížit potenciální riziko zadlužení nebo dlouhodobých závazků. I přes potřebu jezdit, jen málo zákazníků vytáhlo peněženku a nabídlo za auto našetřené peníze,“ podotkl Szabo.

Autor: Euroskop.cz

Sdílet tento příspěvek