Brusel řeší prodej lístků na fotbalový šampionát

28.11.2005
Nelíbí se jim totiž způsob, jakým fotbalová federace FIFA prodává vstupenky na internetu. Fotbalová federace je popudila podmínkou, že zákazník, který objednává lístky po internetu, je musí hned zaplatit.

O vstupenky na 64 zápasů fotbalového mistrovství světa, které začne 9. června 2006 v Německu, se intenzívně zajímají nejen milióny fanoušků, ale také Evropská komise a Evropský parlament. Nelíbí se jim totiž způsob, jakým fotbalová federace FIFA prodává vstupenky na internetu.

Dva europoslanci, liberálové Toine Manders a Alexander Lambsdorff, se rozhodli proti podmínkám FIFA vystoupit tento týden na parlamentní schůzi ve Štrasburku.
Fotbalová federace je popudila podmínkou, že zákazník, který objednává lístky po internetu, je musí hned zaplatit. Přitom vůbec netuší, jestli je skutečně získá. Vstupenky se budou zájemcům přidělovat až v únoru. Ti, na které se nedostane, ale své peníze dostanou zpět až po turnaji, tedy nejdřív v červenci. Navíc po všech chce FIFA nevratnou zálohu pět eur.

„Je to zneužití monopolního postavení. Mimo jiné to znamená, že odmítnutí zájemci o vstupenky nebudou mít po několik měsíců přístup ke svým penězům,“ zdůvodnil kritiku Manders. Podle nizozemského poslance je to porušení soutěžního práva Evropské unie a Evropská komise by měla zasáhnout.
Komise si už vyžádala od FIFA informace. Fotbalová organizace se brání, že tak prodává lístky už několik let a letošek se od předchozích roků nijak neliší.

Jenže pro komisi bude těžké proti FIFA cokoli podniknout. Asociace totiž sídlí v neutrálním Švýcarsku, tamní firmy tak nespadají pod pravomoc Bruselu.
„Mezi kupujícím a prodávajícím bude po právní stránce asi všechno v pořádku. Druhá věc je, že jde jednoznačně o vydírání kvůli monopolu. Pokud by totiž na trhu byly jiné firmy, které by poskytovaly totéž, ale za lepších podmínek, zájemce o vstupenky se obrátí na ně,“ domnívá se Zuzana Roithová, europoslankyně z výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele. (Vstupenky momentálně sice nabízejí i jiné servery, ale jen „neoficiálně“, tedy také bez záruky.) Roithová souhlasí s tím, že proti „švýcarské“ organizaci nemůže Evropská unie efektivně zasáhnout; nespokojenci by se podle ní mohli obracet na antimonopolní úřady nebo spotřebitelská sdružení.

V první vlně se letos v únoru na stránce fifaworldcup.com sešlo přes pět miliónů žádostí, ze kterých se bude losovat. V květnu už bylo možné zamluvit si balíčky na zápasy konkrétního týmu v základní skupině, objednávky se vyřizovaly postupně až do vyprodání.
Organizační výbor od příštího února zřídí internetovou stránku, jejímž prostřednictvím bude možné legálně prodat lístek, který pro původního majitele ztratil cenu.

Po losování skupin 9. prosince získají své kvóty národní fotbalové svazy. Jejich prostřednictvím se budou lístky prodávat na území účastnických zemí. Na každém bude vytištěno jméno prvního kupce.

Sdílet tento příspěvek