Firmy se bojí faktur od evropské agentury

29.11.2005
Nové břímě složila na záda českého leteckého průmyslu Evropská unie. Poprvé jim příjde faktura od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA).

Nové břímě složila na záda českého leteckého průmyslu Evropská unie.
Zatímco v minulých letech podniky neplatily Úřadu pro civilní letectví takřka nic, letos očekávají, že jim přijde první faktura od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA).
Ta od českého úřadu přebírá starost o typové certifikáty výrobků i povolení k projektování čili k vývoji. Za to začne účtovat poplatky.

A firmy se obávají, že bude ještě hůř. Ukazuje se totiž, že agentura je od svého vzniku loni na podzim v těžkém finančním propadu a bude muset minimálně zdvojnásobit své příjmy z poplatků. Letos jí bude chybět v kase v přepočtu kolem 600 miliónů korun.
„Některé malé firmy by to mohlo v budoucnu i zlikvidovat,“ varuje ředitel Asociace leteckých výrobců Milan Holl. V každém případě to podle něj sníží konkurenceschopnost evropského leteckého průmyslu.
Například v USA je obdobný úřad financován nikoli z plateb podniků, ale strhává se pro něj jeden dolar z každé prodané letenky.

České podniky ale aspoň letos z toho oproti svým západoevropským protějškům vyváznou ještě lacino. Třeba pražský výrobce leteckých motorů Walter zaplatí místo původně požadovaných bezmála dvou miliónů jen 600 tisíc korun.
„Po dlouhých jednáních se nám podařilo snížit celkovou částku na třetinu,“ uvedl ředitel Walteru Michal Černý. Podnik letos čeká tržby kolem 650 miliónů korun.

Přechodnou úlevu dostaly i další firmy. „Poukázali jsme na to, že je v Česku nižší produktivita práce,“ podotkl šéf výrobce vrtulí Avia Propeller Igor Brunclík. Jim zase hrozilo, že za každou ze svých 24 typů vrtulí budou muset zaplatit roční udržovací poplatek 30 tisíc korun. Nakonec ale letos zaplatí možná celkem jen 200 tisíc korun. Výrazný exportér však bude mít kvůli posilující koruně problém vůbec dosáhnout zisku.

Náklady mohou firmy čekat nejen u udržovacích poplatků, ale i tam, kde budou certifikovat nový výrobek. EASA totiž dopředu avizovala, že bude například chtít za hodinu práce svého inspektora tři tisíce korun. Přitom se odhaduje, že na certifikaci malého dopravního letounu se spotřebuje přes dva tisíce hodin. To by znamenalo šest miliónů korun.
„Ještě ale není jasné, kolik hodin bude skutečně třeba. Může to být i méně,“ doufá ředitel projektu firmy Evektor Aerotechnik Josef Skrášek. Kunovická společnost vyvíjí nový stroj pro až čtrnáct pasažérů EV 55 a spolupracuje s brněnským leteckým ústavem na novém VUT100 Cobra. Šéf Evektoru Jiří Růžička nicméně říká, že za každou práci by se mělo zaplatit. „Pokud se schválením nového letounu budou inspektoři hotovi za několik dní a ne za tři roky, pak se to vyplatí,“ míní Růžička.

Největší česká letecká firma, Aero Vodochody, letos dokončuje certifikaci letounu pro deset cestujících Ae270 podle ještě starých předpisů. V příštím roce však počítá s dalším zdokonalováním stroje tentokrát už pod taktovkou EASA.
Jednotlivé díly či přístroje zatím certifikuje Úřad pro civilní letectví. I ty by však měla nakonec převzít EASA. Leteckou výrobou se v Česku zabývá asi 40 firem, které zaměstnávají několik tisíc lidí.

Sdílet tento příspěvek