V železničním byznysu padnou hranice

06.12.2005
Evropští ministři dopravy se dohodli na postupné liberalizaci mezinárodní osobní železniční dopravy. Trhy by se měly otevřít do roku 2010.

Evropští ministři dopravy se na setkání v Bruselu včera dohodli na postupné liberalizaci mezinárodní osobní železniční dopravy. Trhy by se měly otevřít do roku 2010, jednotliví národní dopravci by pak měli mít možnost nabízet své služby také na tratích v zahraničí.

Členské státy unie se na tomto opatření ale ještě musí dohodnout s Evropským parlamentem, který liberalizaci požaduje již do roku 2008. Dohoda navíc obsahuje i jisté výjimky pro ty státy, na jejichž území mají mezinárodní dopravci více než padesátiprocentní podíl. Ty budou muset liberalizaci trhu zavést až od roku 2012.

„Je velmi dobré, že se podařilo dosáhnout dohody tak, že jde o takzvaně regulovanou konkurenci. Stát může omezit evropské dopravce na spojích, které jsou dotované z veřejných peněz, tedy když jde o tak zvanou veřejnou službu,“ komentoval dohodu včera v Bruselu český ministr dopravy Milan Šimonovský. „Jde o to, aby v lukrativních časech nepřebraly zákazníky evropské spoje regionálním dopravcům a stát byl potom nucen doplácet více na to, že regionální firmy pokrývají potřeby dopravy i v méně výnosných časech,“ dodal. O otevření trhu země vedly spory již několik let. Zastáncem liberalizace bylo především Německo, které se pro zahraniční konkurenci již částečně otevřelo. Na tamním trhu například osobní přepravu nabízí i francouzská společnost Connex.

Naopak Francie, Belgie a Nizozemsko se proti plánům dlouho stavěly a požadovaly, aby se zahraniční konkurenti částí svých příjmů podíleli na subvenci deficitní regionální dopravy. Na jejich nátlak nakonec došlo ke schválení již zmíněné výjimky.

Zatímco někteří odborníci v otevření trhu vidí možné zvýhodnění nabídek pro zákazníky, obávají se odbory zaměstnanců drah negativních dopadů. Z protestu proti záměrům ministrů proto včera vyzvaly k demonstraci. „Obáváme se nejen masivních nevýhod pro zaměstnance, ale také pro klienty,“ řekl agentuře AP Norbert Hansen, šéf německé odborové organizace Transnet.

České dráhy posun liberalizace v osobní dopravě vítají. „Budeme mít další dva roky na zlepšení činnosti a především modernizaci vozového parku tak, abychom mohli lépe obstát v konkurenci vůči silným zahraničním společnostem, které by mohly po liberalizaci na český trh vstoupit,“ řekl agentuře ČTK mluvčí ČD Petr Štáhlavský.
Zástupci 25 členských států se navíc dohodli na tom, že od příštího roku bude liberalizována mezinárodní nákladní železniční doprava.

Rada ministrů včera projednala také dohodu o otevřeném nebi mezi unií a USA, které dovoluje evropským aerolinkám létat do USA z jakéhokoliv evropského letiště. To dosud nebylo možné. Česká republika, podobně jako dalších čtrnáct států unie, má s USA uzavřenou bilaterální dohodu a Brusel proto proti ní vede kárné řízení. „Dohoda mezi USA a unií přesahuje svobody vyplývající z naší bilaterální dohody. Jsme proto ochotni bilaterální dohodu vypovědět k datu platnosti smlouvu mezi unií a USA,“ uvedl ministr Šimonovský. Tím by také pozbylo řízení proti Česku smyslu.

Sdílet tento příspěvek