Liberalizace přístavů nebude

19.01.2006
Evropský parlament velkou většinou hlasů zamítl předlohu směrnice Komise EU, kterou se měl liberalizovat provoz v unijních přístavech.

Evropský parlament včera velkou většinou hlasů zamítl předlohu směrnice Komise EU, kterou se měl liberalizovat provoz v unijních přístavech. Hlavním smyslem předlohy bylo zrušení dlouhodobých smluv mezi majiteli přístavu a obslužnými firmami. To mělo do přístavů vnést více konkurence a zlevnit služby. Týkalo se to nejen manipulace se zbožím, ale také lodivodských služeb a asistence přístavních remorkérů při manévrech s námořními loděmi.

Odpůrci argumentovali tím, že liberalizace by umožnila vstup do přístavu firmám bez odpovídajících zkušeností a dovedností. Otevřelo by to cestu uchazečům z „levných“ asijských zemí, kteří by v přístavech hledali jen rychlý zisk a na jejich rozvoji by jim nezáleželo. Investoři by se branži vyhýbali. Proti přijetí směrnice protestovali přístavní dělníci z většiny přístavů EU. V sídle Evropského parlamentu ve Štrasburku došlo i k násilnostem. Nové a krátkodobé smlouvy, které by nahradily ty dosavadní dlouhodobé, neměly zavazovat poskytovatele služeb k převzetí zaměstnanců. Práci by tak mohlo podle odborů ztratit až deset tisíc dokařů, které by nahradili lidé z „levných“ zemí.

Proti směrnici se zvedl odpor. Stávky přístavních dělníků se přelévaly celou Evropou. Snad nejsilnější byla minulý týden ve středu, kdy práci zastavilo na padesát tisíc dokařů ve dvanácti zemích.

Neudržitelnost předložené směrnice pochopili i politici. Členové vlád, poslanci parlamentů a nakonec i evropští poslanci ji označili za „škodlivou pro přístavy, zničující pro pracovní místa.“ V tomto smyslu se například pro internetový portál netzeitung. de vyjádřil dopravně-politický mluvčí poslanecké frakce SPD ve Spolkovém sněmu Uwe Beckmeyer.
V prostoru unie pracuje na čtyři sta přístavů. Jsou mezi nimi tak velká zařízení globálního významu, jakými jsou přístavy Antverpy, Rotterdam či Hamburk, až po malé terminály typu Emdenu či norského Trondheimu.

Přes přístavy realizuje Evropská unie sedmdesát procent svého vývozu do zámoří. Velkou roli hrají i přepravy mezi zeměmi unie, například v prostoru Baltského či Severního moře. Řadu přístavů provozují přilehlá města. Ta z nich mají garantované příjmy a jejich obyvatelé pak pracovní místa.

Týden protestů námořní dopravu vážněji nezasáhl. Rejdaři byli informováni předem, dali lodím povely ke snížení rychlosti. Navíc, odstávky mnohdy trvaly jen několik hodin, takže velké kontejnerové lodě, které plují podle „jízdního řádu“, se nezpozdily natolik, aby to během plavby nedokázaly dohnat.

Sdílet tento příspěvek